kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴

کوتاه از سراسر جهان


ترکیه
روزنامه «زمان»: تحقیقات تازه صورت گرفته نشان می‌دهد که قاتل سفیر روسیه در آنکار در کنار «جبهه النصره» در جنگ حلب حضور داشته است. آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه، دوشنبه‌ شب (29 آذر) هنگام سخنرانی در مراسم افتتاحیۀ نمایشگاه عکسی در آنکارا، هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.
تونس
الجزیره: هزاران تونسی عصر شنبه با برگزاری چند راهپیمایی جداگانه از جمله مقابل پارلمان این کشور ضمن مخالفت با بازگشت تکفیری‌ها به این کشور ترور «محمد الزواری»، از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. محمد الزواری مهندس پروژه پهپادهای حماس پنجشنبه گذشته در داخل خودرویش مقابل منزل خود با گلوله به قتل رسید. تظاهر کنندگان خواهان تدوین قانونی برای جرم شناخته شدن عادی سازی روابط با اسرائیل شدند.
روسیه
فارس: نشریه «پالیتیکو» با تحلیل مواضع و اظهارات «هنری کیسینجر»، دیپلمات اسبق آمریکا و وزیر خارجه این کشور در دوران ریاست‌جمهوری «ریچارد نیکسون» نوشته، «وی خود را در جایگاه یک میانجی‌گر بالقوه برای ایجاد آشتی بین آمریکا و روسیه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ قرار داده است. ترامپ شاید برای کیسینجر - که معمار آشتی‌جویی با شوروی سابق در دهه 1970 است- گزینه‌ای ایده‌ال جهت تحقق بخشیدن به هدف دیرینه‌اش برای گرم کردن روابط بین این دو رقیب دوران جنگ سرد باشد.»  
پاکستان
آ.دبلیو.دی نیوز: پس از انتشار خبری «جعلی» درباره تهدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نابودی اتمی پاکستان، وزیر دفاع این کشور در واکنش به این خبر گفت، «اسرائیل فراموش کرده که پاکستان خودش هم کشوری اتمی است!»
عراق
فارس: سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای پایان عملی قطعنامه 986 شورای امنیت مربوط به سال 1995 به نام برنامه «نفت در برابر غذا» را رسما اعلام کرد. برنامه «نفت در برابر غذا» به قطعنامه شماره 986 سازمان ملل در سال 1995 گفته می‌شود که به موجب آن به دولت وقت عراق که تحت تحریم‌های شدید قرار داشت، اجازه داده شد تا برای تأمین مایحتاج مردم عراق، مقدار معینی از نفت خود را با نظارت سازمان ملل به فروش برساند.
آمریکا
خبرگزاری تاس: فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی از اظهارات دونالد ترامپ نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خصوص گسترش توانایی‌های هسته‌ای آمریکا انتقاد کرده است. نوام چامسکی گفته چنین اظهارنظرهایی نشان می‌دهد که ما تا چه حد به مرحله نابودی بشریت با به کارگیری فن‌آوری‌های خود نزدیک شده‌ایم.
لبنان
النشره: هیئت وزیران دولت جدید لبنان در جلسه‌ای در کاخ «بعبدا» پیش‌نویس بیانیه وزارتی این کشور را تصویب و بر حق مقاومت تأکید کردند. بیانیه وزارتی دولت جدید بر اساس مفاد سخنرانی عون هنگام ادای سوگند ریاست‌جمهوری است و پیشـتر حریری این موضوع را اعلام کرده بود. در این پیش‌نویس،‌ از مقاومت حزب‌الله دفاع شده است.