kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۳۷۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
فعالان اقتصادی:

رفت و آمد هیئت‌های تجاری در یک سال اخیر دستاوردی برای اقتصاد نداشت

فعالان اقتصادی و اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با اشاره به تمدید قانون داماتو و بدون نتیجه یا کم اثر بودن نقش برجام و تمدید تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تاکید کردند.



با توجه به تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله آمریکا بر علیه ایران و اثرات سوء این تصمیم بر اقتصاد ایران و روند اجرایی برجام، پایگاه خبری «قدس آنلاین» به سراغ ۱۲ تن از فعالان اقتصادی برجسته و روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور رفته و در گفت‌وگویی با چند فعال اقتصادی به بررسی تاثیرات این قانون بر اقتصاد ایران پرداخته است.
محمود تولایی رئیس ‌اتاق بازرگانی کاشان در زمینه تمدید تحریم‌ها اظهار داشت: این تحریم‌ها تاکنون نیز وجود داشته و موضوع جدیدی نیست. اما تمدید آن نشان‌دهنده این است که آمریکا برای ادامه دشمنی خود با ایران مصمم است. بنابراین هر جا و هر وقت هم بخواهد از تعهدات خود شانه خالی می‌کند.
وی ادامه داد: باید پذیرفت تردد و رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری به ایران در یک سال اخیر ماحصل چندانی برای بخش خصوصی اقتصاد ایران نداشته است که حالا بخواهیم نگران تمدید این تحریم‌ها تحت عنوان داماتو باشیم. تفاهم‌نامه‌هایی هم که در یک سال اخیر منعقد شده‌اند صرفا به معنای اعلام علاقه‌مندی است.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مشکلات ما در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی فراتر از این حرف‌هاست. اینکه غربی‌ها علاقه چندانی برای ورود به بخش خصوصی اقتصاد ایران ندارند به واسطه وجود مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران است. اگر همه دنیا هم عزم ورود به ایران را داشته باشند اگر دولت از بخش خصوصی و ورود شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت نکند اتفاقی نخواهد افتاد.
تولایی گفت: عمده تاثیر تمدید قانون داماتو بر اقتصاد ایران تاثیر روانی بر ذهن سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود چرا که تمدید این قانون موجب افزایش نگرانی‌های طرف اروپایی خواهد شد.
در همین حال، سیدکمال حسینی رئیس ‌اتاق بازرگانی سنندج تصریح کرد: در شرایط فعلی اقدام چندانی از سوی دولت برای برون‌رفت از رکود تورمی و افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی به خصوص در استان‌های مرزی و شهرستان‌های محروم کشور صورت نگرفته است.
وی افزود: مشکل امروز ما نه تحریم و نه تمدید تحریم است، اگر چه سیاست‌گذاری‌های کلان در کشور نگاه مثبتی به محرومیت‌زدایی دارد اما متاسفانه از آنجا که در بدنه مسئولین خبری از افراد کاری و مدیران پیگیر نیست این مسائل نیز به سرانجام نمی‌رسند.
همچنین، رحیم بنامولایی رئیس ‌اتاق بازرگانی البرز در همین راستا اظهار داشت: بعید است تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله آمریکا موسوم به داماتو تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران داشته باشد چرا که این قانون بیش از آنکه یک موضوع اقتصادی باشد بیشتر یک مسئله سیاسی است.
وی ادامه داد: به نظرم سال ۹۶ سال مهمی در اقتصاد ایران خواهد بود و به نوعی سال گذر اقتصاد ایران از رکود به سمت رونق است.
رئیس ‌سابق اتاق بازرگانی البزر گفت: دولتی‌ها نباید در افکار عمومی توقع مردم از برجام را افزایش داده و ذهنیت‌ها را به سمت و سویی می‌بردند که با اجرای برجام یک‌شبه معجزه خواهد شد.
نیز، مهدی بخشنده نائب رئیس ‌اول اتاق قزوین بیان کرد: تمدید داماتو بر رشد اقتصادی ایران تاثیری نخواهد گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: این اتفاقات بر روی بخش خصوصی بی‌تاثیر است چون در هر صورت سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به ایران را داشته و حتی تفاهم‌نامه‌هایی هم با طرف ایرانی منعقد کرده بودند بیشتر به دنبال همکاری با بخش دولتی بوده و هستند.
در همین حال، علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس ‌اتاق بازرگانی سمنان تصریح کرد: اجرای برجام هیچ تاثیری بر بخش خصوصی اقتصاد به خصوص صنایع کوچک و متوسط نداشته و هیچ تفاهم‌نامه یا قراردادی در این زمینه منعقد نشده است.
همچنین، غلامحسین جمیلی رئیس ‌اتاق بازرگانی زنجان تاکید کرد: تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله موسوم به داماتو یک بحث کاملا سیاسی است که متاسفانه دامنه تاثیرگذاری آن در تمام بخش‌ها و حوزه‌های اقتصادی می‌تواند تاثیرگذار باشد.
وی گفت: تصور من این است که خصومت آمریکا با ما ادامه خواهد داشت و اتفاقا این موضوع فرصت خوبی را برای ما به وجود می‌آورد که بتوانیم ساختار جدیدی را برای مبادلات بین‌المللی خودمان ایجاد کنیم.
رئیس ‌اتاق بازرگانی زنجان بیان کرد: بهتر است به فکر راهکارها و مدل‌هایی باشیم که بتوانیم مراودات اقتصادی خود را فارغ از وابستگی به دلار آمریکا و سایر جریاناتی که می‌توانند بر ما تاثیرگذار باشند دنبال کنیم. در مجموع تمدید این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر نیست و می‌تواند مسیر پیشرفت فعالیت‌های ما را کمی کُند کند.
جمیلی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از تجارت و اقتصاد ما در اختیار شرکت‌های دولتی است و همین موضوع باعث شده است بخش خصوصی سهم چندانی در انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خارجی نداشته باشد، ادامه داد: به اعتقاد من تمدید تحریم‌های داماتو تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت اما اگر بخواهد تاثیری بگذارد این تاثیر اندک بوده و فقط قدری سرعت ما را کند می‌کند.
سیامک علیشاه پور رئیس ‌اتاق بازرگانی آبادان نیز، اظهار داشت: تمدید این تحریم‌ها قطعا نگرانی‌هایی را برای شرکت‌های اروپایی ایجاد خواهد کرد اما امیدواریم با برخی توضیحات ارائه شده این نگرانی‌ها رفع شود.
وی افزود: اگرچه در دوران پسابرجام رفت‌و‌آمدهای زیادی بین طرف ایرانی و اروپایی شکل گرفته است اما تاکنون هیچ قراردادی با شرکت‌های خارجی از طریق اتاق آبادان منعقد نشده است.
رئیس ‌اتاق بازرگانی آبادان تصریح کرد: اقتصاد ایران هرگز وابسته به آمریکا نبوده و هر زمان هم تجارت ما رونق گرفته است این رونق به واسطه مراودات اقتصادی با اروپا بوده است.