kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
نماینده سابق مجلس:

سفره مردم کوچکتر شده است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمارهای اقتصادی با واقعیت زندگی مردم سازگار نیست گفت: سفره‌های مردم کوچکتر شده است.



ابراهیم نکو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: وقتی سخن از رشد اقتصاد به میان می‌آید، اثر وضعی آن این است که مردم نسبت به شرایط اقتصادی راضی‌تر شده باشند. همین طور وقتی موضوع کاهش نرخ تورم مطرح می‌شود، باید مردم خوشحال‌تر شده باشند. این در حالی است که زمانی که آمارهای مثبت ارائه می‌شود نارضایتی در بدنه جامعه همچنان ادامه دارد.
نماینده سابق مجلس با بیان اینکه آمارهای مبتنی بر کاهش نرخ تورم دیگر جنبه شعاری برای مردم پیدا کرده، گفت: چرا که کاهش تورم زمانی خوب است که مردم به راحتی آن را احساس کنند، در شرایط فعلی فاصله زیادی در قدرت خرید مردم وجود دارد و سالها زمان می‌برد تا این وضعیت درست شود.
نکو افزود: مردم، تحصیلکرده‌ها یا حتی افرادی که تحصیلات پایینی دارند از بیکاری گلایه دارند، در واقع سفره‌های مردم تنگ‌تر شده است. به نظر می‌رسد باید تعریف دیگری از آمارهای اقتصادی کلان داشته باشیم، چرا که این آمارها با واقعیت‌های اقتصادی مردم سازگار نیست. عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس نهم ادامه داد: برای رشد اقتصادی باید تعریف مبتنی بر زندگی واقعی مردم داشته باشیم. نکته اساسی این است که گاهی اوقات رشد اقتصادی جبران‌کننده مشکلات گذشته است، اما این موضوع دردی از مردم دوا نمی‌کند. نکو افزود: وقتی در مورد رشد و ایجاد اشتغال صحبت‌هایی مطرح می‌شود باید مشخص شود که دقیقاً کدام اشتغال مدنظر است. چرا که وقتی مردم در میان معضلات اقتصادی شغل خود را از دست داده‌اند و حالا تعدادی شغل ایجاد شده این موضوع تازه اشتغالهای از بین رفته در گذشته را جبران کرده است و نمی‌تواند برای مردم نکته مثبتی تلقی شود.