kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
آموزش و پرورش امسال 40هزار میلیارد ریال کسری بودجه دارد

تأخیر بی‌سابقه در پرداخت حقوق فرهنگیان

در حالی که چند روز از آغاز دی‌ماه می‌گذرد حقوق آذر ماه معلمان پرداخت نشده است.


با پیگیری‌های انجام شده از برخی معلمان مشخص شد تا دیروز که سه روز از دی‌ماه می‌گذشت هنوز حقوق آذرماه این قشر زحمت کش واریز نشده بود.
مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش درباره علت تأخیر در واریز حقوق آذرماه فرهنگیان به تسنیم گفت: پرداخت حقوق در اختیار خزانه است و منتظر تخصیص بودجه از سوی خزانه هستیم.به گفته یکی از معلمان، تا اسفند سال 93 حقوق فرهنگیان در بیست و هفتم هر ماه به حساب‌شان واریز می‌شد اما از سال 94 واریز حقوق با تاخیر همراه شد و در روزهای 29 و 30 هر ماه این کار صورت می‌گرفت. این معلم افزود: شب یلدای سال گذشته حقوق فرهنگیان دوم دی‌ماه واریز شد و شب یلدای امسال نیز حقوق فرهنگیان به حساب آنها واریز نشد.
این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش طی ماه‌های گذشته از یکپارچه سازی پرداخت حقوق فرهنگیان خبر می‌دادند که براین اساس قرار بود تا حقوق فرهنگیان به صورت کشوری و در یک تاریخ مشخص واریز شود اما تا این لحظه این کار صورت نگرفته است.
بالغ بر 40 هزار میلیارد ریال کسری بودجه آموزش و پرورش در سال جاری
مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش به ایرنا گفت: این وزارتخانه برای سال 95 بالغ بر 40هزار میلیارد ریال کسری بودجه دارد که باید هرچه سریعتر برای تامین اعتبار آن تدبیر کرد.منصور مجاوری افزود: اگر این میزان کسری بودجه آموزش و پرورش پرداخت نشود، دی ماه از نظر پرداخت حقوق و مزایا با بحران رو به رو خواهیم شد.
آغاز واریز پاداش پایان خدمت فرهنگیان
با این حال مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش از واریز مطالبات مربوط به پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۴ از روز پنجشنبه خبر داد.
منصور مجاوری به تسنیم گفت: تا امروز تمام مطالبات مربوط به پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 94 پرداخت خواهد شد. وی افزود: از امروز کار پرداخت مطالبات مربوط به حق‌التدریس معلمان و حق‌الزحمه سرباز‌معلمان آغاز خواهد شد.گفتنی است تأخیر دلسرد‌کننده در پرداخت حقوق فرهنگیان در حالی است که دولت ادعای افزایش رشد اقتصادی و عبور از رکود را دارد، حال آنکه واقعیت عبور از رکود را باید در جیب معلمانی جستجو کرد که بعد از گذشت چند روز از ماه جدید هنوز چشم به راه حقوق ماه گذشته خود هستند و شب یلدا که به هر حال در بین خانواده‌ها آداب و رسو م خاصی از جمله صله رحم را دارد امسال برای بسیاری از معلمان با شرمندگی در برابر خانواده هایشان گذشت. گذشته از این موضوع باید پرسید آیا معلمی که پرداخت حقوقش با تأخیر عجیب انجام می‌شود می‌تواند با وجود مشکلات مادی تمرکز کافی در کلاس درس را داشته باشد؟ نکته آخر اینکه چرا در دولتی که برخی افراد به اسم ذخیره نظام حقوق‌های چند ده میلیونی با وام‌های آنچنانی دریافت می‌کنند عرصه بر معلمان زحمت کش تنگ می‌شود، معلمانی که هنوز از فساد‌های گسترده در صندوق ذخیره فرهنگیان که متعلق آنهاست شوکه هستند و شاهد تاراج سرمایه‌های خود از سوی عده‌ای نور چشمی هستند.