kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

جشن بزرگ مردم حلب پس از خروج آخرین گروه تروریست‌ها

همزمان با پیروزی قطعی ارتش سوریه در حلب و اخراج آخرین تروریست‌های باقی‌مانده در این شهر، ساکنان این شهر با آمدن به خیابان‌ها و برپایی جشن و شادی، حمایتشان را از ارتش سوریه و مقاومت اعلام کردند.


ساکنان حلب روز گذشته هلهله‌کنان به خیابان‌ها آمدند و در حالی که پرچم‌های سوریه و تصاویر بشار اسد را حمل می‌کردند، شعارهایی در حمایت از فداکاری‌های ارتش در جنگ علیه تروریسم سر دادند، همزمان با جشن و سرور مردم، اذان از مساجد پخش شد و زنگ کلیساها نیز به صدا درآمد. مردم از ادیان مختلف، مسیحی و مسلمان و... در این جشن باشکوه شرکت کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی، ارتش سوریه پنجشنبه شب آزادی «کامل» شهر حلب و اخراج آخرین گروه از تروریست‌ها و خانواده‌هایشان از این شهر را اعلام کرد. حدود 40 هزار تروریست داعشی به همراه خانواده‌هایشان زیر نظر صلیب سرخ از حلب خارج شدند. توافق برسر تخلیه حلب میان روسیه و ترکیه منعقد شد. «یاسر الیوسف» که یکی از اعضای گروه‌های تروریستی است در این‌باره گفته، «از دست دادن حلب شکست نظامی سنگینی برای ماست.» دیگر گروه‌های تروریستی نیز به شکست سنگین خود در جنگ با ارتش سوریه در شهر حلب اذعان کردند. بازپس‌گیری شهر حلب تحول ریشه‌ای در روند جنگ سوریه، بزرگترین پیروزی برای دمشق و هم‌پیمانانش و بزرگترین شکست برای تروریست‌ها و حامیانشان محسوب می‌شود. این پیروزی به قدری اهمیت دارد که بشاراسد در واکنش به آن گفت تاریخ سوریه از این پس به قبل و بعد از تاریخ پیروزی حلب تقسیم می‌شود.
همزمان با اخراج تروریست‌ها از حلب توافق شده بود ساکنان شهرک‌های محاصره شده کفریا و فوعه در حومه ادلب نیز از این منطقه خارج و به حلب بیایند. حلب به مدت چهار سال به دو منطقه تحت کنترل نیروهای دولتی در غرب و منطقه تحت کنترل تروریست‌ها در شرق تقسیم شده بود.
بیانیه مهم ارتش
فرماندهی کل ارتش سوریه اما روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مهم آزادی کامل حلب را رسماً اعلام و به مردم تبریک گفت. در این بیانیه آمده که دوباره کنترل شرق شهر حلب را به دست گرفته و امنیت و ثبات به این شهر بازگشته و شهر از تروریست‌ها پاک‌سازی شده است. در این بیانیه همچنین آمده است: «این پیروزی نقطه عطف مهمی در جنگ علیه تروریسم از یک‌سو و ضربه‌ای سهمگین به پروژه تروریسم و حامیان آنها، و همچنین تاکیدی بر توانمندی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در زمینه یکسره کردن کار نبرد با سازمان‌های تروریستی است.» ارتش سوریه در این بیانیه از همه کسانی که سلاح به دست گرفته‌اند، دعوت کرد که از سرنوشت دیگران عبرت بگیرند و سلاح خود را زمین بگذارند، زیرا مبارزه با تروریسم تا آزادی آخرین وجب از خاک وطن ادامه خواهد داشت.
ادامه واکنش‌ها
آزادی شهر حلب با گذشت چند روز هنوز با واکنش‌های زیادی روبه‌رو است. مقامات سیاسی و کارشناسان این پیروزی را «تحولی راهبردی در روند جنگ سوریه» ارزیابی کرده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در همین رابطه اعلام کرد، «آزاد شدن شهر حلب از اشغال تروریست‌ها یک واقعه مهم برای بازگشت سوریه به شرایط عادی است.»
به گزارش ایرنا، وی روز جمعه در جریان یک مصاحبه در کاخ کرملین اظهار داشت: «تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس نهایی در سوریه با مشارکت تمامی طرف‌های ذی نفع از جمله ایران و ترکیه ادامه دارد.» رئیس‌جمهور روسیه در این نشست خبری که صدها خبرنگار داخلی و خارجی حضور داشتند، گفت: همراه ایران، ترکیه و دولت سوریه و همچنین دیگر کشورهای منطقه برای برقراری صلح پایدار تلاش می‌کنیم. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز تأکید کرد که عملیات آزادسازی شهر حلب به دستور ولادیمیر پوتین و با هماهنگی ترکیه و ایران صورت گرفته است. «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز روز پنحشنبه اظهار داشت، «آتش‌بس در سراسر سوریه به‌‌منظور جلوگیری از درگیری‌های خونین، ضروری است.»
از سوی دیگر، «ینس لارکی» سخنگوی دفتر هماهنگی سازمان ملل در امور بشردوستانه، اعلام کرده بود که ده‌ها ناظر بین‌المللی و محلی در شرق حلب مستقر شده بودند تا بر مرحله نهایی عملیات تخلیه تروریست‌ها و غیرنظامیان در این شهر نظارت کنند. شورای امنیت سازمان ملل، 19دسامبر جاری(29 آذر)، با اجماع آراء قطعنامه‌ای تصویب کرد که بر استقرار سریع‌تر ناظران بین‌المللی در شرق حلب به‌منظور نظارت بر عملیات خروج و ارزیابی اوضاع غیرنظامیان، تصریح می‌کند.