kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
روزنامه زوددویچه سایتونگ نوشت:

2016؛ سال وحشت، ترور و ناامنی در آلمان

یک روزنامه آلمانی با اشاره به حملات تروریستی زیادی که در سال ۲۰۱۶ در آلمان به وقوع پیوسته است، سال جاری میلادی را در آلمان سال ترور و وحشت نامیده است.


سرویس خارجی -

کمتر از یک هفته تا پایان سال 2016 میلادی زمان باقی‌مانده است. سایه رعب وحشت از حملات ترویستی بر کشورهای اروپایی سایه افکنده است. بعد از حدود سه روز تلاش فشرده سازمان‌های امنیتی اروپا برای دستگیری «انیس العامری» تروریست تونسی عامل حمله هفته گذشته برلین، منابع امنیتی اعلام کردند  که وی در یک درگیری مسلحانه در شهر میلان ایتالیا کشته شده است.
 ایتالیا، انگلیس، فرانسه، اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی نیز از وحشت حملات تروریستی تدابیر امنیتی را به شدت افزایش داده‌اند. به باور برخی کارشناسان اروپا تاوان حمایت‌های بی‌دریغ خود از تروریست‌ها در غرب آسیا را می‌پردازد و بازگشت سلفی‌های تکفیری به کشورهای اروپایی احتمال حملات تروریستی و کشتار وحشیانه انسان‌های بیگناه را نیز افزایش داده است.
روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» در گزارشی با عنوان «2016 سال ترور در آلمان»، مروری بر گاه‌شمار ترورها در این کشور داشته و نوشته: «جملاتی مانند از حمله تروریستی جلوگیری به عمل آمده، فرد مظنون دستگیر شده و خطر موقتا برطرف شده است، خبرهایی بودند که همواره  سازمان‌های امنیتی آلمان در سال‌های اخیر اعلام می‌کردند، البته سال 2016 سالی بود که احساس امنیت آلمانی‌ها در آن تغییر کرد و خطر ترور همواره نزدیک‌تر و بسیار ملموس و واقعی‌تر شد.
روزنامه «تاگس اشپیگل»، آلمان نیز در گزارشی مشابه نوشته: «بر اساس اعلان سازمان اطلاعات داخلی آلمان شمار سلفی‌ها در برلین به شدت افزایش پیدا کرده است. بر این اساس در حال حاضر حدود 840 سلفی در برلین وجود دارد که 160 نفر بیشتر از سال گذشته است. همچنین شمار سلفی‌ها در برلین در مقایسه با سال 2012 در حدود 400 نفر شده که بیش از دو برابر شده است. محافل امنیتی آلمان همچنین از حضور حدود 9600 سلفی در آلمان خبر داده‌اند که حدود 400 مورد بیشتر از سال 2015 است.»
«تاگس شاو» دیگر روزنامه آلمانی نیز در گزارشی به «اوضاع بد اروپا» در سال 2016 نگاهی گذرا انداخته و نوشته: «سال 2016 سالی سخت برای اتحادیه اروپا بود. از جمله چالش‌های این اتحادیه می‌توان به عواقب بحران پناهندگان و نتیجه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره کرد. این مسائل از قدرت اتحادیه اروپا هزینه کرده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که اروپا را به طور فزاینده‌ای متزلزل کرده است. این نشان می‌دهد که لیست تکالیف و مسئولیت‌ها برای سال 2017 نسبتا طولانی است. این گزارش می‌افزاید: «اروپا در حال حاضر در تب کریسمس است. به طور میانگین هر شهروند حدود 300 یورو برای این جشن بزرگ هزینه می‌کند. البته این بار کریسمس صدای خشن و ناهنجاری دارد. هرگز شرایط در اتحادیه اروپا تا این اندازه مانند امروز متشنج نبوده است.» گفتنی است در ایامی که همین کشورهای غربی در توهم سرنگونی مقاومت به تکفیری‌ها سلاح رسانده و آموزش آدم‌کشی می‌دادند کارشناسان زیادی نسبت به عواقب چنین حماقتی هشدار داده‌اند اما کسی به این هشدارها توجه نکرد.