kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
یادداشت خبرنگار

مرکبات یا شالیزار؟


 
  بدنبال بارش زود هنگام برف و یخبندان در مازندران و خسارات سنگین به باغداران، روند تبدیل باغ‌های این استان به شالیزار روبه افزایش است.
باغداران ، قابل تحمل نبودن خسارات سنگین برف و یخ و نیز مقرون به صرفه نبودن تولید مرکبات را علل اصلی تبدیل باغ مرکبات به شالیزار اعلام کردند.
این اقدام دور از انتظارکه قبل از این توسط یک باغدار شهرستان جویبار صورت گرفت این باردردیگر شهرستان‌ها علی‌الخصوص شهرستان قائم شهر ادامه یافت و طی آن به‌رغم زحمات چندین ساله و هزینه‌های سنگین که باغداران بابت احداث باغ مرکبات متحمل شده‌اند به ناچار باغ مرکبات خود را به زمین شالیزار تبدیل می‌کنند. با وجود تمهیدات بعمل آمده از سوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای خرید محصول مرکبات متاسفانه بالا بودن خسارات و ضرر و زیان مرکبات باعث شده تا خیلی از باغداران تصمیم بگیرند با کندن درختان مرکبات زمین‌های باغی خود را به شالیزار تبدیل کنند.
هدایتی یکی از باغداران قائم شهر با ابراز نگرانی از حال و روز بد باغداران مازندران ، خسارات وارده برف و یخ امسال به محصولات و درختان مرکبات را غیر قابل تحمل نامید و افزود: علی‌رغم تلاشها و زحمات طاقت فرسا در کاشت و داشت و تولید محصول مرکبات متاسفانه در آمد حاصله پاسخگوی هزینه‌های جاری کارگران و سم و کود ما نیست و لذا تبدیل باغ به شالیزار تنها کاری بوده که انجام دادیم تا بیش از این برای میوه‌ای که سودی برای ما ندارد حداقل جلوی ضرر را بگیریم.
حسینی یکی دیگر از باغداران با ابراز نگرانی از اوضاع موجود اظهار داشت برای من خیلی  سخت است درباغی که قبل از این برای کاشتن نهال مرکبات و ایجاد باغ چاله می‌کندم امروز بایستی درختان 10 تا 15 ساله را از دل خاک بیرون بکشم.نبود سیاست الزام بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارات احتمالی به بهره برداران، عدم توجه و پیش‌بینی‌های لازم به بحران‌ها و ناکافی بودن اقدامات حمایتی دستگاههای مسئول خصوصا در ایجاد مراکز خرید محصولات مرکبات با صف‌های طولانی از جمله نگرانی‌ها و دغدغه‌های موجوددر حوزه کشاورزی و باغی مازندران است که بایستی مورد اهتمام جدی مسئولان استانی و کشوری قرار بگیرد.
با وجود نقش محوری استان مازندران در تامین امنیت غذای کشور، صاحبنظران این حوزه نبود مدیریت صحیح و خلاء رویکرد کارشناسی برای اصلاح و انتخاب رقم‌های مرکبات مقاوم در برابر سرما را از دلایل این ناکارآمدی‌ها و ناکامی‌ها در حوزه کشاورزی می‌دانند که اگر مسئولان و متولیان امور درست به وظیفه عمل می‌کردند دیگر باغات شمال در کوچکترین برف و یخبندان اینگونه دچار خسارات و ضرر و زیان سنگین نمی‌شدند.
جمشید گرائیلی