kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
گزارش خبری کیهان

تهران غرق در آلودگی هوا و ترافیک/ سکوت 30 نماینده در قبال کاهش بودجه پایتخت


سرویس سیاسی-
با تصویب ماده 6 لایحه برنامه ششم توسعه بخش عظیمی از درآمدهای کلانشهرها از جمله تهران حذف شد که با توجه به مشکلات گسترده‌ و عمیق تهران از جمله آلودگی هوا و ترافیک می‌تواند خسارت‌های شدیدی به دنبال داشته باشد با این وجود در جلسه علنی روز سه شنبه بهارستان نمایندگان تهران اعتراضی نکرده و بر این اعمال فشار به حدود یک هشتم جمعیت کشور مهر تائید زدند .
با وجودی که الیاس حضرتی نماینده لیست امیدی تهران گفته بود « تعدادی از نمایندگان تهران به دنبال حذف بخشی از ماده 6 لایحه برنامه ششم توسعه هستند، چرا که این ماده قانونی سبب حذف 1500میلیارد تومان از درآمدهای تهران می‌شود» ولی در جلسه علنی سه شنبه مجلس جز اظهارات امیرآبادی نماینده قم سخن و اعتراضی در این زمینه شنیده نشد‌.  احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و عضو هیئت ‌رئیسه مجلس در جریان رسیدگی به مواد لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه علنی روز سه‌شنبه طی اخطاری ناظر به اصل 67 قانون اساسی اظهار داشت: آنچه الان در مجلس رخ می‌دهد این است که تا پیشنهادی برای شهرهای بزرگ از جمله تهران مطرح می‌شود، نمایندگان مخالفت می‌کنند، اما درباره پیشنهادهای مربوط به شهرهای کوچک و روستاها همه موافقند.
وی افزود: ما نماینده همه ملت ایران هستیم و شهر تهران هم به اندازه خودش مشکلاتی از جمله حاشیه‌نشینی دارد.
نماینده قم در ادامه تصریح کرد: آن زمان که باید به وضعیت روستاها رسیدگی می‌شد، کاری انجام نشد و جمعیت 65 درصدی روستاها به 30 درصد رسید؛ الان مشکلات اصلی کشور در همین حاشیه‌های تهران است.
لیست امیدی‌ها ساکتند
امیرآبادی نماینده قم همچنین در گفت‌و‌گو با کیهان در این زمینه گفت : در حالی که نمایندگانی که به اعتبار حضور در لیست امید توانستند به مجلس راه یابند و نمایندگان تهران نیز در این لیست بودند و برخی نمایندگان شهرستانی نیز چنین حکمی دارند با این وجود هنگامی که پای حقوق مردم تهران به میان کشیده می‌شود این‌ها سکوت می‌کنند و رای نمی‌دهند .
وی با اشاره به مشکلات بزرگ کلانشهرها از جمله تهران گفت : حدود یک هشتم مردم کشور در تهران زندگی می‌کنند و در حاشیه تهران مشکلات زیادی وجود دارد ولی متاسفانه در صحن علنی زمانی که اسم تهران مطرح می‌شود نماینده‌ها رای نمی‌دهند !
خطری که معاونین برنامه ریزی شهرداری‌ها نسبت به آن هشدار دادند
گفتنی است جمعی از معاونین برنامه ریزی شهرداری‌های کشور روز سه شنبه در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس خواستار توجه جدی به مخاطرات و تهدیدات ماده 6 لایحه برنامه ششم توسعه برای منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها شدند.
به گزارش ایرنا در جلسه‌ای که همزمان با بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس با حضور جمعی از معاونین برنامه ریزی شهرداری‌های کشور برگزار شد، موضوع ماده 6 لایحه برنامه ششم توسعه و مشکلاتی که در صورت تصویب آن متوجه مدیریت شهری کشور خواهد شد، مورد بررسی قرار گرفت.
در پایان این جلسه نامه‌ای توسط جمعی معاونین برنامه ریزی شهرداری‌های کشور خطاب به نمایندگان مجلس تهیه شد که در بخشی از آن آمده است: همانگونه که مستحضرید بیش از سه دهه است که مقرر شده لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها توسط دولت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
این نامه می‌افزاید: متاسفانه نه تنها تا این لحظه این اتفاق رخ نداده است بلکه برخی لوایح تقدیمی به مجلس کاهش درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را به دنبال خواهد داشت که مهمترین آنها ماده 6 لایحه برنامه ششم است که علاوه بر وابسته کردن درآمد شهرداری‌ها به دولت ، استقلال مالی این نهاد عمومی غیردولتی را خدشه دار کرده و با استنادات مذکور در این ماده از جمله قانون اساسی و بند ب قانون مناقصات مصوب سال 83 و تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مغایر بوده و علاوه بر سنگین‌تر شدن بار مالی اداری دولت ، با سیاست‌های ابلاغ شده کلی نظام اداری کشور مصوب رهبر معظم انقلاب نیز مغایر است.
در پایان این نامه آمده است: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با حذف و یا اصلاح این ماده ، به بند واو ماده یک قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت و یا رفع ابهام مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر اینکه عوارض، موضوع قانون درآمد دولت محسوب نمی‌شود، رای دهند.
گفتنی است الیاس حضرتی نماینده تهران نیز گفته بود « نمایندگان تهران نیز دغدغه‌هایی شبیه نگرانی‌های معاونین شهرداری‌ها را دارند و ما نیز در این موضوع ، هم داستان و هم راستا با آنها هستیم.»
هر چند وی اعلام کرده بود که « مخالفت نمایندگان تهران به این دلیل است که با تصویب این ماده بخشی از حق و حقوق مردم تهران ضایع می‌شود» ولی در جلسه علنی مخالفتی با این ماده نشد و به تصویب نمایندگان رسید.