kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۲۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱

علمای بحرین فرمان قیام دادند /یورش مأموران آل‌خلیفه به خانه شیخ عیسی قاسم ناکام ماند

نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه سرانجام به منزل شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور یورش برده و با تحصن‌کنندگان در مقابل منزل وی به شدت درگیر شدند. برخی از مدافعان منزل وی زخمی و برخی دستگیر شده‌اند.


نیروهای امنیتی آل خلیفه سرانجام، اوایل صبح روز گذشته با هدف سرکوب قیام انقلاب بحرین، به منزل شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور در منطقه الدراز در غرب بحرین یورش برده و تمامی مسیرهای منتهی به این منطقه را بستند و با پرتاب گاز اشک‌آور با تحصن‌کنندگان به شدت درگیر شدند. نیروهای امنیتی پس از درگیری با مردم و زخمی کردن چند مدافع منزل شیخ عیسی قاسم، به زور وارد منزل ایشان شدند و به کسی اجازه ورود ندادند.  برخی منابع بحرینی اظهار داشتند که نیروهای امنیتی ساعاتی بعد، منزل شیخ عیسی و منازل مجاور را که وارد آن شده بودند، ترک کردند. اما برخی از شاهدان نیز اظهار داشتند که سیل گسترده مردم خشمگین بحرین که با فراخوان علمای بحرین به طرف منزل شیخ عیسی قاسم حرکت کرده بودند موجب ترس نیروهای آل خلیفه شد و آنها را مجبور به فرار کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، علمای بحرینی بلافاصله پس از این گستاخی، از تمامی مردم این کشور خواستند که در منطقه الدراز تجمع کنند و اجازه تعرض و بی‌احترامی به منزل شیخ عیسی قاسم را به مزدوران آل خلیفه ندهند. لحظاتی بعد هزاران نفر به سوی الدراز و منزل شیخ عیسی قاسم حرکت کردند. جوانان شهرک «سار» نیز در اعتراض به یورش نیروهای امنیتی آل خلیفه به میدان الفداء و منطقه الدراز، لاستیک‌های خودرو را در خیابان آتش زدند. شبکه المنار نیز گزارش داده که نیروهای امنیتی بحرین پس از عقب‌نشینی از منزل شیخ عیسی قاسم با خودروهای زرهی در اطراف «بنی جمره» واقع در نزدیکی منطقه الدراز مستقر شدند. از زمان سلب تابعیت عیسی قاسم، مردم بحرین مقابل منزل وی تحصن کرده‌اند.
  وزارت کشور بحرین ساعاتی پس از این حادثه شرم‌آور برای توجیه اقدام خود بیانیه‌ای منتشر و مدعی شد که این اقدام در راستای حفظ امنیت و اجرای قانون برای بازداشت افراد تحت تعقیب در برخی روستاها و بازرسی منازل آنها انجام شده است. این در حالی است که مسئولان رژیم بحرین از یک‌سو اجازه ورود آب شرب به فروشگاه ها را نمی‌دهند و از سوی دیگر با قرار دادن سیم‌های خاردار و تپه‌های شنی در ورودی‌های خیابان عمومی منطقه الدراز، حلقه محاصره این منطقه را تشدید کرده‌اند. از 21 ژوئن گذشته (31خرداد) به دنبال تحصن مردم در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم عالی‌ترین مرجع دینی بحرین که در اعتراض به لغو تابعیت وی صورت گرفته، خودروهای نظامی و زرهی رژیم آل خلیفه منطقه الدراز را به محاصره خود درآورده‌اند. تحلیلگران معتقدند آل خلیفه به پشتوانه حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس دست به این اقدامات ننگین می‌زند و اعتراضات مجامع حقوق بشری هم در نظر مقامات رژیم بحرین ارزشی ندارد.