سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا:
حفظ کارت سوخت بهتر از حذف آن است
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است ابقای کارت سوخت بهتر از حذف آن است.
قاسم خورشیدی به ایسنا گفت: در ارتباط با قاچاق سوخت با توجه به تمهیداتی که در این زمینه انجام شد و نظام آن به شکل زیربنایی متحول شده است به ویژه اینکه در زمینه حمل و نقل و در بخشهایی از سازوکارهای قیمتی استفاده شد و قیمت بنزین از 300 تومان در سال 1392 به 1000 تومان در سال 1394 افزایش یافت، قاچاق سوخت به حداقل ممکن در کشور رسید و ارقام بسیار پایینی در این زمینه نسبت به گذشته قاچاق میشود.
وی با بیان اینکه باید همه تلاش خود را در راستای به صفر رساندن قاچاق سوخت بهکار بگیریم، افزود: بهترین و کارآمدترین راهکار استفاده از ابزارهای قیمتی است و همانگونه که قانونگذار در قانون هدفمندسازی یارانهها تعیین کرده که باید قاچاق سوخت به حداقل ممکن برسد، به نظر میرسد که باید قیمت سوخت واقعیتر باشد تا بتوانیم زمینه و بستر قاچاق آن را از بین ببریم و سطح نظارتهایمان در این زمینه را ارتقا داده و در زمینه سهمیهبندی نیز ساماندهی جدیدی انجام دهیم.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که در زمینه کارت سوخت تابع تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت هستیم اما از نظر کارشناسی کماکان معتقدیم که بودن کارت سوخت میتواند هزینههای زیادی را در زمینه قاچاق سوخت جبران کند؛ بنابراین ابقای آن بهتر از حذف است اما باید به گونهای اصلاحات لازم در این زمینه صورت گیرد تا بتوانیم کارکردهای آن را برای مقابله با قاچاق سوخت بهکار بریم.
هفته گذشته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از موافقت اعضای این کمیسیون با ابقای کارت سوخت خبر داد و اعلام کرد که این طرح برای بررسی و تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع شده است و حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا تصمیم بهارستانیها درباره سناریو حفظ، حذف یا تغییر کاربرد کارت سوخت به کجا میانجامد و سرنوشت آن سوختن کارت سوخت است یا ابقای آن؟