kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸

۵۷ خبرنگار امسال کشته شدند

خبرنگاران بدون مرز با انتشار گزارشی اعلام کرد: طی سال ۲۰۱۶ دست کم ۵۷ خبرنگار در سراسر جهان حین فعالیت خبری کشته شده‌اند.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه مدافع آزادی مطبوعات در گزارش خود همچنین اعلام کرده است که در میان این ۵۷ خبرنگار، ۱۵ تن در سوریه، ۱۰ تن در افغانستان، ۹ تن در مکزیک و ۵ تن دیگر در عراق کشته شدند.
تقریبا تمامی این خبرنگاران محلی بودند. با وجود این که تعداد خبرنگاران کشته شده طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۱۰ تن کمتر شده است، گروه خبرنگاران بدون مرز علت این کاهش را فرار خبرنگاران از کشورهای بسیار خطرناکی چون سوریه، عراق، لیبی، یمن، افغانستان و بروندی می‌داند.
در گزارش این گروه آمده است: خروج خبرنگاران از کشورهایی که درگیر جنگ هستند نقاط تاریک اطلاعاتی و خبری در مناطق بسیار حیاتی ایجاد کرده است. علاوه بر این طی سال جاری ۹ وبلاگ نویس و هشت کارمند رسانه‌ای نیز جان خود را از دست دادند.
سازمان خبرنگاران بدون مرز در ادامه گزارش خود آورده است: این تعداد خبرنگار کشته شده همچنین می‌تواند نتیجه ترورهایی باشد که از سوی مخالفان آزادی مطبوعات صورت می‌گیرد.
در کشورهایی مانند مکزیک چنین امری، موجب خودسانسوری خبرنگاران شده است. در افغانستان تمامی ۱۰ خبرنگار کشته شده کاملا عامدانه و به دلیل شغل‌شان مورد هدف قرار گرفتند. هفت تن از این کشته‌شدگان که سه زن در میان آنها بوده، در حمله انتحاری ماه ژانویه به مینی‌بوسی متعلق به تلویزیون «طلوع» جان خود را از دست دادند. طالبان مسئولیت این حمله را برعهده داشت.
بنا به این گزارش، از آغاز جنگ سعودی‌ها در یمن در سال ۲۰۱۵ نیز پنج خبرنگار کشته شدند.
به گفتۀ دبیرکل «آر.اس.اف» خشونت علیه خبرنگاران هر روز بیشترمی‌شود و خبرنگاران عامدانه کشته می‌شوند.