kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
پس از 21 ماه محاصره اتفاق افتاد

خروج صدها نفر از شیعیان فوعه و کفریا به رغم حملات وحشیانه تروریست‌ها

با خروج 503 نفر از بیماران، مجروحان، کودکان و خانواده‌های شهدا از دو شهرک شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا»، اولین ثمره آزادسازی شهر حلب، در خارج از این شهر به‌بار نشست.


سرویس خارجی-

با توجه به کینه‌ای که تکفیری‌ها و دیگر تروریست‌های فعال در سوریه نسبت به شیعیان فوعه و کفریا دارند، هیچ کس گمان نمی‌کرد که این تروریست‌ها حتی اجازه خروج یک نفر را از دو شهرک تحت محاصره فوق بدهند. اما پس از 21 ماه محاصره، این اتفاق رخ داد؛ به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز 10 اتوبوس حامل 503 نفر از بیماران و زخمی‌های فوعه و کفریا، این دو شهرک را ترک کرده‌اند. در واقع، باید گفت که این نخستین دستاورد آزادسازی شهر حلب در بیرون از این شهر است.
فوعه و کفریا از هشت فروردین 1394 تاکنون تحت محاصره تروریست‌های مسلح قرار دارد، و طی 21 ماه اخیر مردم و کودکان این دو شهرک به طور مستمر، هدف گلوله‌های تک‌تیراندازان و همچنین هدف گلوله‌های خمپاره و موشک بوده و هستند. غرب در این مدت حتی یک بار به این محاصره که 20 هزار نفر را با خطر مرگ مواجه کرده بود حتی اشاره نکرده است. طی دو هفته گذشته، تروریست‌ها مردم این دو شهرک را با بیش از 40 موشک و گلوله خمپاره هدف قرار داده بودند که نتیجه آن، شهادت 20 نفر و جراحت بیش از 100 تن بوده است.
اما در مرحله کنونی که در آن شاهد خروج کودکان و مجروحان و خانواده‌های آنها هستیم، حاصل توافقی است که میان گروه‌های مسلح و دولت دمشق امضا شده است؛ بر اساس این توافق، خروج تروریست‌های باقی مانده از حلب، با تخلیه بیماران، زخمی‌ها، کودکان و خانواده شهدا از فوعه و کفریا مشروط شده است. طی روزهای گذشته ابتدا تروریست‌ها مانع ورود اتوبوس‌ها به دو شهرک شده بودند و حتی شماری از اتوبوس‌ها را به آتش کشیدند. اما بعدا که متوجه شدند، عناصر مسلح ممکن است در حلب دستگیر و یا کشته شوند، به خروج زخمی‌ها و کودکان از فوعه و کفریا تن دادند. گروه تروریستی «سرایا التوحید» مسئولیت به آتش کشیدن اتوبوس‌های مذکور را برعهده گرفت.
دیروز از حلب نیز گزارش رسید، 350 فرد مسلح سوار بر پنج اتوبوس، شهر حلب را به مقصد استان ادلب سوریه ترک کردند.
گفته شده در مجموع، حدود 5000 نفر باید از فوعه و کفریا و بیش از 3000 تن (افراد مسلح مخالف دولت) نیز از حلب خارج می‌شوند.
جلسه شورای امنیت
اعضای شورای امنیت سازمان ملل اما بر سر پیش‌نویس یک قطعنامه در مورد نظارت بر روند انتقال تروریست‌های جامانده از شرق حلب به توافق رسیدند و احتمالا رای آنها به قطعنامه نهایی نیز مثبت خواهد بود.
متن مذکور توسط فرانسه ارایه شده بود. طی روزهای اخیر و در شرایطی که آزادسازی شهر حلب مسجل شده بود، دولت‌های غربی در مورد وضعیت تروریست‌های تحت محاصره در حلب، جاروجنجال زیادی راه انداخته بودند. غربی‌ها تروریست‌های مسلح را «معارضان» جا زده و کشتن آنها را «کشتار غیرنظامیان» می‌نامند!
نامه دمشق به سازمان ملل
و شورای امنیت
در این شرایط، دولت سوریه هم با ارسال دو نامه جداگانه برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، به آنها یادآور شد که تروریست‌های فعال در سوریه از دختران و پسران کم‌سن و سال برای انجام حملات تروریستی استفاده می‌کنند و همین مسئله نشان می‌دهد که حامیان این تروریست‌ها برای جان کودکان در سوریه ارزشی قائل نیستند.
وزارت خارجه سوریه در این دو نامه به واقعه‌ای اشاره کرده که چند روز قبل در مرکز پلیس منطقه «المیدان» سوریه رخ داده است. تروریست‌ها در این ماجرا، یک دختر هشت ساله را به بمب مجهز کردند و پس از اینکه وی را به مرکز پلیس فرستادند، از طریق کنترل از راه دور، بمب همراه این کودک را منفجر کردند!
وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها تصریح کرده که حامیان گروه‌های تروریستی، ارزشی برای جان کودکان قائل نیستند. و این اقدامات آنها با کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در تضاد است. این کنوانسیون باید برخی دولت‌ها به ویژه فرانسه، انگلیس، آمریکا و متحدان آنها در منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه را متقاعد کند که دست از حمایت از تروریست‌ها بردارند.
سایر رویدادها
* دولت آلمان درباره مذاکرات مسکو و آنکارا بر سر بحران سوریه، ابراز نگرانی و اعلام کرد که توافق میان روسیه و ترکیه، ممکن است به حمایت آنکارا از مخالفان بشار اسد (تروریست‌های فعال در سوریه) پایان دهد.
* سرکرده گروه تروریستی «جبهه ثوار سوریا» در شهرک «العشه» استان «قنیطره» سوریه به دست افراد ناشناس به هلاکت رسید.
* تلاش عناصر گروه تروریستی «جبهه النصره» برای اشغال یک فرودگاه در استان «السویدا» در جنوب سوریه به شکست انجامید.