kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
در آستانه پایان ریاست جمهوری اوباما صورت گرفت

تلاش فشرده آمریکا برای نجات آل‌سعود از باتلاق یمن

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ریاست‌جمهوری باراک اوباما، تلاش‌های آمریکا برای نجات آل‌سعود از باتلاق یمن افزایش یافته است.


سرویس خارجی -

تلاش‌های آمریکا برای حل پرونده یمن با نزدیک شدن پایان ریاست جمهوری اوباما دوچندان شده است. در واقع آمریکا که با تجهیز آل‌سعود به دنبال شکست انقلابیون یمن بود در 21 ماه گذشته نتوانسته است به این مهم برسد. ارتش سعودی در تمام عرصه‌ها شکست خورده و کارشناسان آمریکایی ارتش مجهز اما بی‌عرضه سعودی‌ها را به ببر کاغذی تشبیه کرده‌اند. از این رو اوباما در ماه پایانی ریاست جمهوری تمام تلاش خود را برای نجات عربستان از باتلاق یمن به کار گرفته است. وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در ریاض به بحث و بررسی با سایر متحدانش برای این مسئله پرداخت. در همین مورد یک منبع دیپلمات در کشورهای عرب حوزه خلیج ‌فارس اعلام کرد که نشست عربستان، انگلیس، آمریکا و امارات در ریاض که با حضور وزیر خارجه عمان و فرستاده سازمان ملل به یمن برگزار شد، بر آتش‌بس دو هفته‌ای در یمن تاکید کرد.
 به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان و «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا تصریح کردند که کمیته چهارجانبه (عربستان، انگلیس، آمریکا و امارات) با مشارکت وزیر خارجه عمان و فرستاده سازمان ملل به یمن توضیحاتی را نسبت به نقشه راه مربوط به راه‌حل سیاسی در یمن ارائه داده و تاکید کردند که پایه و اصول این پیشنهادها طرح کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و مکانیزم اجرایی آن و خروجی‌های گفت‌وگوی ملی و قطعنامه ۲۲۱۶ است.
در همین حال، یک دیپلمات از کشورهای عرب حوزه خلیج ‌فارس در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» تاکید کرد که این نشست بر لزوم این امر تاکید کرد که انصارالله جدیت خود را برای عقب نشینی از شهرها و تحویل سلاح‌ها و درخواست از دولت «قانونی» یمن برای پیوستن به راه‌حل سیاسی و بازگشت طرف‌ها به رایزنی‌ها نشان دهند. این منبع اظهار داشت که این نشست بر لزوم آتش‌بس در یمن ظرف دو هفته تاکید کرد اما به این شرط که آمادگی برای آتش‌بس به خوبی صورت بگیرد و نمایندگانی از انصارالله و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن در کمیته آتش‌بس و هماهنگی در ظهران حضور یابند.
در این مورد «جان کری» در کنفرانس خبری با عادل الجبیر تاکید کرد: «هدف نشست‌های ما صحبت پیرامون چالش توقف جنگ در یمن و چگونگی ادامه راه برای توقف نبرد و مذاکره پیرامون سازش سیاسی و بررسی اوضاع انسانی دشوار در یمن بود که این وضعیت انسانی به سرعت نابسامان‌تر می‌شود. ما تلاش می‌کنیم که این جنگ را پایان دهیم اما باید به روشی آن را تمام کنیم که امنیت عربستان را حفظ کند و عربستان را از موشک‌ها رهایی بخشد.»