kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
فرمانده عملیات نینوا:

منتظر اعلام خبر آزادسازی شرق موصل باشید

فرمانده عملیات نینوا می‌گوید به زودی آزادسازی کامل شرق موصل از اشغال تروریست‌های «داعش» اعلام خواهد شد.


«نجم‌الجبوری» اعلام کرد، نیروهای مسلح عراق در چارچوب برنامه تغییر یافته، به زودی از تمامی محورها به سمت موصل حرکت می‌کنند. وی تصریح کرد که به زودی خبر آزادی تمامی شرق موصل اعلام خواهد شد.به گزارش ایسنا، فرمانده عملیات نینوا اظهار داشت که تجهیزات نظامی زیادی به شرق موصل رسیده است و نیروهای امنیتی در تمامی محورها کنترل اوضاع را در دست دارند.
در حال حاضر بیش از نیمی از شرق موصل در اختیار نیروهای ارتش عراق است. رود «فرات» شهر موصل را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است.عملیات آزادسازی موصل بامداد 26 مهر ماه با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است. عبادی یک فرصت پنج ماهه را برای آزادسازی کامل این شهر اعلام کرده بود، اما پیشروی‌ها از برنامه ابتدایی جلوتر است.
شکست یورش شبانه داعش
به گزارش فارس، عناصر داعش شب شنبه از مرزهای سوریه یورش را با هدف در هم شکستن محاصره بخش غربی موصل آغاز کردند، اما ناکام ماندند و نتوانستند صفوف نیروهای بسیج مردمی را در هم بشکنند.تروریست‌های داعش در این حمله، با خودروهای انتحاری به مواضع بسیج مردمی در روستای «الشریعه» در بخش غربی فرودگاه «تل‌عفر» نزدیک شدند و برخی مواضع را هدف قرار دادند. اما نیروهای بسیج هم توانستند 13 خودروی نظامی را منهدم کنند و این حمله را در همان گام نخست، به شکست بکشانند. در این عملیات، 45 تروریست به هلاکت رسیدند. از 26 مهر تاکنون نیروهای مسلح عراق 6600 کیلومتر مربع از استان «نینوا» را پاکسازی کرده‌اند.هر چند به نیروهای بسیج مردمی اجازه داده نشده، وارد موصل شوند و علیه داعش بجنگند، ولی تمام مناطق غرب استان نینوا توسط آنها پاکسازی شده و شهر اشغالی «تل‌عفر» هم در محاصره آنها قرار دارد.
سخنان عبادی
حیدر عبادی در واکنش به جوسازی‌های رسانه‌های غربی و عربی علیه بسیج مردمی، گفت: من تاکنون هیچ شکایتی علیه بسیج مردمی در عملیات موصل دریافت نکرده‌ام. وی افزود: نیروهای ما به هر شهری که وارد می‌شوند، مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما تلاش‌هایی برای تخریب چهره نیروهای ما صورت می‌گیرد.وی گفت، داعش 35 میلیارد دلار به عراق خسارت وارد کرده است. تروریست‌های داعش خرداد سال 1393 چهار استان عراق را به اشغال درآوردند. اما اکنون بخش ناچیزی از استان‌های نینوا، کرکوک و الانبار در اشغال داعش است.