kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
قبل از رسیدن به فوعه و کفریا

تکفیری‌ها اتوبوس‌های اعزامی برای انتقال کودکان و مجروحان را آتش زدند

تروریست‌ها توافق با دولت دمشق در مورد تخلیه کودکان و مجروحان از دو شهرک شیعه‌نشین را نادیده گرفتند و دست‌کم پنج اتوبوس سازمان ملل را به آتش کشیدند.



گروه‌های تروریستی که پذیرش شرط دمشق در مورد خروج کودکان و مجروحان از شهرک‌های «فوعه» و «کفریا» در قبال خروج افراد مسلح از دمشق را سخت و تحقیرآمیز می‌دانستند، دیروز پنج اتوبوس سبز سازمان ملل را در مسیر این دو شهرک و در استان «ادلب» به آتش کشیدند. علاوه بر این اقدام، مانع‌تراشی تروریست‌ها در مسیر حرکت اتوبوس‌ها، پایانی نداشت.
این اقدامات تروریست‌ها در حالی انجام می‌گرفت که قرار بود افراد مسلح و سالم با مجروحان و کودکان مظلوم مبادله شوند. اما، تروریست‌ها چاره‌ای نداشتند و بالاخره مجبور شدند تسلیم شرط دولت سوریه شوند.
براساس این شرط، حدود 5000 بیمار، زخمی، کودک، خانواده‌های آنها و خانواده‌های شهدا دو شهرک فوعه و کفریا را ترک می‌کنند و به شهر تازه‌ آزادشده حلب می‌روند تا مورد درمان قرار گیرند و یا اسکان داده شوند.مردم مظلوم فوعه و کفریا از سال 2014 تاکنون تحت محاصره هستند. تروریست‌ها طی دو هفته گذشته که احساس کردند در حلب شکست می‌خورند، شهرک‌های فوعه و کفریا را هدف ده‌ها موشک و گلوله خمپاره قرار داده‌اند. در این حملات حدود 20 نفر شهید و بیش از 100 تن مجروح شده‌اند.با خروج آخرین عناصر مسلح از حلب، امروز این شهر کاملا پاکسازی می‌شود.
به گزارش تسنیم، فاصله میان دو شهرک و حلب با اتوبوس حدود سه ساعت است. شماری آمبولانس هم این اتوبوس‌ها را همراهی می‌کنند.
غرب نگران تروریست‌ها
دیروز فرانسه قطعنامه‌ای را در شورای امنیت به رأی گذاشت که براساس آن، سازمان ملل فورا ناظرانی را به حلب برای نظارت بر نحوه خروج افراد مسلح اعزام می‌کرد. این قطعنامه توسط نماینده روسیه وتو شد.
طی روزهای گذشته رسانه‌های غربی و محافل سیاسی و حتی «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل، جار و جنجال‌های زیادی را در مورد وقوع کشتار و جنایت به دست ارتش سوریه در حلب راه انداخته بودند.
بان‌کی‌مون که در ارتباط با بحران سوریه، پرونده سیاهی را در حمایت از تروریست‌ها از خود برجای گذاشته است، دیروز گفت که سوریه پیچیده‌ترین و بدترین مسئله‌ای بوده، که او طی 10 سال ریاست سازمان ملل با آن مواجه شده است. «آنتونیو گوترس» پرتغالی به عنوان دبیر کل جدید سازمان ملل، یک ماه دیگر جانشین بان‌کی‌مون می‌شود.
اعترافات نخست‌وزیر سابق قطر
شیخ «حمد‌‌ بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر اعتراف کرد که کشورش به همراه عربستان سعودی با حمایت کشورهای عربی و برخی کشورهای جهان گروه‌های تروریستی در سوریه را مسلح کرده‌اند. وی به شبکه «بی‌بی‌سی» گفت: هرگونه مداخله در سوریه مثل مسلح کردن مخالفان سوری، با حمایت (کشورهای) عربی و بین‌المللی انجام شده است. وی اظهار داشت: قطر و عربستان به تنهایی و بدون تأیید قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قادر به ایفای نقش در سوریه نبودند.
اسناد حمله شیمیایی
به گزارش العالم، دولت سوریه مدارکی را به هیئت سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ارائه کرد که ثابت می‌کند تروریست‌ها از گاز خردل استفاده می‌کنند؛ «سامر عباس» سخنگوی کمیته ملی اجرای توافقنامه منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در سوریه دیروز همچنین اعلام کرد: ما همه مدارک مربوط به استفاده تروریست‌ها از گاز خردل را به نمایندگان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ارائه کردیم.
این اسناد و نمونه‌ها توسط نمایندگان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به هلند برده و تحویل دادگاه لاهه می‌شود.
در صورتی که دادگاه فوق مستقل باشد، قضیه فوق برای همه حامیان تروریست‌ها چالش بزرگی خواهد بود. پس از گذشت پنج سال از بحران سوریه، کارشناسان و ناظران مستقل به حمایت کشورهای غربی و عربی از تروریست‌ها اطمینان پیدا کرده‌اند. دیروز نیز خانم «تولسی گابارد» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، از دولت این کشور خواست به حمایت از تروریست‌ها در سوریه پایان دهد.