kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱

ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا به بیش از 124 هزار میلیارد تومان رسید

مديرعامل بورس كالای ايران ارزش معاملات آتی سکه دراین بورس را بیش از 124 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.



حامد سلطانی نژاد در مراسم رونمايی از معاملات اختيار معامله در بازار سرمايه با اشاره به سابقه معاملات مشتقه در بورس کالا گفت: در سال 87 بازار آتی سکه و بعد از آن بازار آتی تک سهم در بازار سرمایه راه اندازی شد اما در ابتدا هیچ کس تصور نمی‌کرد که تا به امروز ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالابه بیش از 124 هزار میلیارد تومان برسد که رقمی قابل توجه است.
وی ادامه داد: همچنین تصمیم گرفتیم برای دارا بودن از یک بازار نقدی برای سرمایه گذاران در بازارهای مالی آتی و آپشن، یک بازار نقد مستمر ایجاد شود که بر همین اساس در پایان سال 94 گواهی سپرده سکه راه اندازی کردیم که البته این روند در محصولات کشاورزی از جمله ذرت نیز در دستور کار است.
سلطانی نژاد افزود: کلیه بورس‌ها به ویژه بورس‌های کالایی باید به مرجعی برای قیمت‌ها تبدیل شوند و امروزه کشور ما در بسیاری از کالاها دارای مزیت تولید است و پتانسیل تبدیل شدن ایران به مرجع قیمتی در منطقه وجود دارد.
وی ادامه داد: برای اینکه به مرجعیت قیمتی دست پیدا کنیم، چند فاکتور لازم است که بالا بودن عمق بازار، نقد شوندگی، تناوب و استمرار عرضه و همچنین داشتن ابزارهای مالی از الزمات تبدیل شدن به مرجع قیمتی است که امروز شاهد راه اندازی معاملات آپشن در بازار سرمایه هستیم.
به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، بورس کالا این آمادگی را دارد که ظرف مدت کوتاهی، توسعه قراردادهای آپشن را در دستور کار قرار دهد و با توجه به بستری که در بورس کالا وجود دارد، معاملات آنلاین آپشن را نیز راه اندازی کنیم.
براساس این گزارش، در پی راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله، طی دو روز آغازین این معاملات بالغ بر 2 هزار و 506 قرارداد اختیار خرید سکه طلا در بورس کالای ایران منعقد شد. ارزش این قراردادها بیش از 28.6 میلیارد ریال در بورس کالا است.