رئیس اتحادیه نمایشگاهداران:
بازار دونرخی خودرو در شرایط فعلی بیمعنی است
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل گفت: عملکرد شرکتهای خودروساز باعث شکلگیری حاشیه قیمت در بازار خودرو شده است.
سعید موتمنی در گفتوگو با فارس با اشاره به حاشیه قیمتی موجود در بازار خودرو، اظهار داشت: در حال حاضر نمایندگی شرکتهای خودروساز، خودروها را به صورت کارتکسی با قیمت آزاد عرضه میکنند که همین مسئله باعث تقویت حاشیه بازار خودرو شده است.وی ادامه داد: در واقع خودروسازان ایجادکننده حاشیه بازار هستند، اما این اتفاق را به گردن دلالان میاندازند.وی تصریح کرد: در حال حاضر پژو 405 با قیمت 30 میلیون و 500 هزار تومان توسط نمایندگیها در بازار فروخته میشود، در حالی که قیمت کارخانهای این خودرو 29 میلیون تومان است و در واقع نمایندگیها، خودرو را با قیمت بازار آزاد عرضه میکنند.موتمنی ادامه داد: همچنین سایپا 111 از طرف نمایندگیها با قیمت 21 میلیون و 200 هزار تومان به مشتریان عرضه میشود در حالی که قیمت کارخانهای این خودرو 20 میلیون و 900 هزار تومان است.وی با طرح این سوال که این خودروها چطور و بر چه اساسی به دست نمایندگی میرسد تا با قیمت آزاد آن را عرضه کنند؟ گفت: شرکتهای خودروساز بیانصافی میکنند و در این میان، مسئولان هم نظارت کافی بر بازار خودرو ندارند.به گفته وی، عملکرد خودروسازان در شرایط فعلی مشابه عملکرد آنها در زمان بحران است، در حالی که هماکنون مشکلی در کشور نداریم و خریداران واقعی و مصرفکنندگان به دنبال خرید خودرو هستند، نه اینکه عدهای برای سرمایهگذاری وارد بازار خودرو شوند.وی تاکید کرد: زیرمجموعههای شرکتهای خودروساز عرضهکننده اصلی خودرو در بازار آزاد هستند. در حالی که اگر عرضه خودرو از سوی خودروسازان افزایش یابد، در وضعیت فعلی بازار آزاد نخواهیم داشت.رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل با بیان اینکه خودروسازان حتی در عرضه رنگ خودرو نیز محدودیتهایی برای تحریک بازار ایجاد میکنند، گفت: به عنوان مثال خودروساز در یک مقطع زمانی، خودرو با رنگ سفید را به بازار عرضه نمیکند تا اختلاف قیمت برای آن رنگ ایجاد شود.وی با تاکید بر لزوم نظارت مسئولان و سازمان حمایت بر عملکرد شرکتهای خودروساز، گفت: در حال حاضر خودرو یک کالای مصرفی به حساب میآید و افرادی که احتیاج به خرید خودرو دارند به سراغ این محصول میآیند. به همین دلیل نباید شاهد بازار دونرخی برای خودرو باشیم.موتمنی ادامه داد: در کشورهای دیگر نیز سرمایهگذاران برای حضور در بازار خودرو مثلا نسبت به خرید 50 دستگاه خودرو با موعد تحویل 5 تا 6 ماهه و با نرخی پایینتر از قیمت کارخانه اقدام میکنند، اما در زمان فروش این خودروها را با قیمت کارخانه عرضه میکنند و نه بالاتر.وی افزود: در حال حاضر کدام نمایشگاهداری برای خرید 5 دستگاه پراید ثبتنام میکنند تا آن را در بازار بفروشد چنین اتفاقی نمیافتد و اینکه عدهای گرانی خودرو را گردن دلالان میاندازند درست نیست.