kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

توصیه به مصرف روغن‌های گیاهی و ابهام در تراریخته بودن این محصولات

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درحالی از مردم خواست از روغن‌های مایع گیاهی همچون ذرت و سویا استفاده کنند که ابهاماتی در تراریخته (دستکاری شده ژنتیک) بودن این محصولات وجود دارد.


زهرا عبداللهی در خصوص کیفیت روغن‌های خوراکی به ایسنا گفت: با اقداماتی که در سال‌های اخیر در شورای سیاستگذاری بهبود کیفیت روغن انجام شده، استانداردهای روغن در کشور بازنگری شده است؛ یعنی استاندارد اسید چرب ترانس که حدود پنج درصد بود، بعد از این تغییرات به زیر دو درصد رسیده است. حتی امروز روغن‌هایی در بازار داریم که اسید چرب ترانس آنها صفر است.
وی افزود: همچنین استانداردهای اسیدهای چرب اشباع نیز اصلاح شده است؛ به طوری که در روغن‌های مخصوص قنادی‌ها قبلا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اسید چرب ترانس و ۵۰ درصد اسید چرب اشباع وجود داشت که بعد از بازنگری، اسید چرب ترانس به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
عبداللهی تاکید کرد: مردم باید از روغن‌های مایع استفاده کنند. همچنین این موضوع نیز در اولویت ما قرار گرفته است که روغن جامد باید حذف شود. با اقدامات سازمان غذا و دارو، حتی تولید این روغن طی یکی دو سال آینده متوقف می‌شود؛ چرا که روغن جامد و نیمه جامد، اسید چرب ترانس و اشباع بالایی دارند و باید روغن مایع جایگزین آنها شود.
به گفته مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در ۱۰ سال گذشته الگوی مصرف روغن در میان مردم بسیار متفاوت شده است و در حال حاضر حدود ۵۲ درصد مردم از روغن مایع و ۴۸ درصد از روغن جامد و نیمه جامد استفاده می‌کنند؛ در حالی که این رقم در سال ۸۰ حدود ۹۰ درصد بود.
وی  افزود: روغن‌های حیوانی نیز حاوی اسید چرب اشباع بالایی هستند و باعث تنگی عروق و بیماری‌های قلبی می‌شوند و گاهی برخی از آنها مجوز تولید نیز ندارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از روغن‌هایی با منبع گیاهی مثل ذرت، آفتابگردان و سویا که اسید چرب ترانس کمتر از دو درصد دارند، استفاده شود.
مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  همچنین در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:حدود 30 تا 40 درصد سرطان‌ها، 50 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و 80 درصد دیابت نوع 2 با تغذیه صحیح و اصلاح الگوی غذایی قابل پیشگیری است.
زهرا عبداللهی افزود: همچنین حدود 50 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و 80 درصد دیابت نوع 2 با تغذیه صحیح و کاهش مصرف قند، نمک، چربی و افزایش مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و دریافت فیبر کافی قابل پیشگیری است.
با تراریخته‌ها چه کنیم؟
گفتنی است توصیه به استفاده از روغن‌های مایع با منبع ذرت و سویا در حالی است که  به گفته معاون دفتر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، در کشور ما از محصولاتی همچون سویا، ذرت و سیب‌زمینی کنستانتره استفاده می‌شود که این محصولات تراریخته( دستکاری شده ژنتیک) محسوب می‌شود  و باید نسبت به واردات و مصرف آنها حساس‌تر باشیم.
درج تراریخته بودن محصول که از سال 94 بر روی برخی روغن‌ها شروع شده در حالی است که به گفته معاون دفتر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، در پروتکل کارتاهنا بر ضرورت برچسب‌گذاری تأکید شده اما ما 16 سال این فرصت را از دست داده‌ایم؛ طی این سال‌ها ما مصرف‌کننده محصولات تراریخته بوده‌ایم و هیچ برچسب‌گذاری‌ای انجام نگرفته؛ در حال حاضر هم این برچسب‌گذاری فقط روی چند روغن مایع انجام می‌گیرد که باید در مورد همه محصولات اعمال شود.
داوود حیات‌غیب با بیان اینکه کشور ما از سال‌های گذشته واردکننده ذرت از آرژانتین بوده است، گفت: واردات ذرت از سال 82 انجام شده اما تحقیقات بر روی آن از سال‌های بعد انجام گرفته است؛ سال 85 در پژوهشکده بیوتکنولوژی تشخیص دادند که ذرت آرژانتینی تراریخته است.حیات‌غیب تصریح کرد: دانش علمی و تجهیزات کارشناسی از سال 85 تاکنون وجود داشته و تشخیص در مورد ذرت آرژانتینی انجام گرفته است که در هر حال این محصول تراریخته محسوب می‌شود، همین ذرت‌های مکزیکی که مردم ما مصرف می‌کنند، ذرت‌های تراریخته آرژانتینی است که متأسفانه از سال‌های بسیار دور قدرت تشخیص این مهم را داشتیم اما انجام نگرفت.
به گزارش تسنیم، معاون دفتر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: باید در مصرف مواد غذایی و واردات آن نگاه جامع‌تری به مخاطرات داشت و توصیه می‌شود که ارزیابی خطر در همه حال اعم از واردات، کشت و مصرف انجام گیرد.
وی با تأکید بر قانون برچسب‌گذاری محصولات تراریخته، گفت: وقتی ذرت تراریخته‌ای تولید می‌شود که از آن روغن حاصل می‌شود این محصول غذایی صددرصد تراریخته به حساب می‌آید اما وقتی از روغن در سس یا سایر محصولات استفاده می‌شود باید حد و اندازه آن و میزان تراریختگی معین شود.