kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲

انفجار در اتوبوس حامل نظامیان ترکیه 13 کشته و 55 زخمی برجای گذاشت

انفجار در شهر قیصریه ترکیه منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی و زخمی شدن ۵۵ سرباز دیگر ارتش ترکیه شد.


ترکیه طی روزهای اخیر جدای از شکست سنگینی که در حلب سوریه متحمل شده در شهرهای خود نیز با سلسله انفجارهای متعددی رو‌به‌رو شده است. دیروز انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مسیر اتوبوس حامل نیروهای امنیتی ترکیه  در  مقابل دانشگاه شهر قیصریه 13 سرباز  را کشت و 55  سرباز دیگر را زخمی کرد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بلافاصله پس از این حمله تروریستی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «گروه شبه نظامی پ‌ک‌ک عامل اصلی و مسئول این انفجار است و چنین حملاتی از تحولات عراق و سوریه، مستقل نیست.»
«ویسی قایناک» معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز اعلام کرده که انفجار در شهر قیصریه شبیه انفجاری است که هفته گذشته در «اسلامبول» رخ داد. ساعات پایانی شنبه (هفته گذشته) بود که دو انفجار پیاپی در نزدیکی ورزشگاه جدید باشگاه فوتبال «بشیکتاش» شهر اسلامبول را لرزاند که حداقل40 کشته و بیش از 160 زخمی برجای گذاشت.
شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه اما هرگونه پوشش رسانه‌ای بیشتر از این حمله تروریستی را موقتا ممنوع کرده است. «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه نیز سفر خود به «قونیه» را لغو کرده و برای بررسی واقعه، جلسه امنیتی تشکیل داده است.
به اعتقاد منتقدان، سیاست‌های غلط اردوغان چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی، باعث شده ترکیه به چنین وضعی دچار شود. طی ماه‌های گذشته کارشناسان زیادی «احتمال تجزیه ترکیه» را به دلیل ناامنی‌های موجود در این کشور «قوی» توصیف کرده‌اند.