kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳

محاکمه رئیس صندوق بین‌المللی پول به اتهام مشارکت در فساد

مدیر صندوق بین‌المللی پول به اتهام استفاده نادرست از اموال عمومی در دوره ریاست‌جمهوری سارکوزی محاکمه شد.


محاکمه «کریستین لاگارد»، که روز گذشته به اتهام «بی‌توجهی» و «استفاده نادرست از اموال عمومی» در زمانی که وزیر دارایی دولت «نیکلا سارکوزی» بود، آغاز شده و قرار است تا روز 20 دسامبر ( 30 آذر) ادامه پیدا کند.
«کریستین لاگارد» رئیس‌فعلی صندوق بین‌المللی پول و وزیر سابق دارایی فرانسه، به اتهام موافقت با پرداخت 405 میلیون یورو به «برنارد تاپی»، بازرگان فرانسوی، در پاریس محاکمه می‌شود.
برنارد تاپی دوست نزدیک نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه است و در کارزار انتخاباتی وی حمایتش را از سارکوزی دریغ نکرد. لاگارد متهم است که با انگیزه‌های سیاسی این پول را به برنارد تاپی داده است.
به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، خانم «لاگارد» 60 ساله در صورت اثبات اتهامات به یک سال زندان و 15 هزار یورو جریمه نقدی محکوم خواهد شد. لاگارد ارتکاب هر گونه جرمی را رد کرده است.
انتظار می‌رود قضات دادگاه بر اساس اظهارات طرفین در آخرین جلسه استماع رای صادر کنند، اما این احتمال هم وجود دارد که صدور رای نهایی به زمانی دیگر موکول شود.
محاکمه و محکومیت احتمالی کریستین لاگارد، احتمالا نگرانی‌هایی را در مورد توانایی وی برای ادامه تصدی پست ریاست صندوق بین‌المللی پول ایجاد خواهد کرد. حیثیت و اعتبار این نهاد مالی بین‌المللی مستقر در واشنگتن پیش از این نیز به دلیل تعرض جنسی «دومینیک استراوس کان»، رئیس‌سابق صندوق به خدمتکار یک هتل در سال 2011 زیر سؤال رفته بود. درصورتی‌که این اتهام ثابت شود و لاگارد محکوم شود این مسئله می‌تواند موقعیت وی به‌عنوان رئیس‌صندوق بین‌المللی پول را به خطر بیندازد.