kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷

انتقاد گندمکار نمونه از افزایش ناچیز نرخ خرید محصولات کشاورزی

یک گندمکار نمونه از عملکرد دولت حسن روحانی در افزایش ناچیز نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی انتقاد کرد.


حسین نصیری که به عنوان گندمکار نمونه کشور در مراسم شکرگذاری برداشت محصول از رئیس جمهور لوح تقدیر دریافت کرد درباره دلیل موفقیتش در افزایش برداشت گندم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: در سال‌های گذشته شش تن در هکتار گندم برداشت می‌کردم اما امسال به دلیل استفاده از ادوات کشاورزی نوین در مرحله کاشت و برداشت و همچنین استفاده از کودهای مناسب این رقم به 16 تن در هکتار رسید.
وی ادامه داد: سه مرحله کاشت، داشت و برداشت در کشت گندم باید به صورت اصولی و درست انجام شود، تا محصول خوبی به ثمر نشیند، چرا که کوتاهی در هر یک از این مراحل به میزان ثمردهی آسیب می‌زند.
وی افزود: امسال برای نخستین بار از دستگاه توتیلیج در کاشت استفاده کردم که کاشت بذر بدون خاک‌ورزی در این روش استفاده می‌شود، در حالی که در سال‌های قبل که به صورت خاک‌ورزی انجام می‌شد، تنها شش تن برداشت گندم داشتم.
نصیری یکی دیگر از مزایای استفاده از این دستگاه را استفاده از کود کمتر و همچنین کوتاه شدن زمان برداشت عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین هزینه‌های ما در بخش کاشت کاهش یافته و می‌توانیم آن را در مراحل بعدی هزینه کنیم.
گندمکار نمونه کشوری همچنین گفت: آزمایش خاک و شناسایی کمبودهای موجود در خاک کشاورزی نیز سبب شد تا کودهای متناسب را استفاده کنیم.
نصیری همچنین یکی دیگر از عوامل رمز موفقیتش در افزایش تولید محصول مرغوب را در بخش برداشت عنوان کرد و گفت: در برداشت از دستگاهی استفاده کردیم که ریزش گندم آن کمتر بوده و به نوعی هدر رفت را کاهش داده است. وی در مورد نرخ خرید تضمینی سال 96، که اخیراً دو درصد اعلام شده گفت: این رقم برای کشاورز تأثیر چندانی ندارد و بدتر آنکه دولت در خرید تضمینی باید لااقل پول کشاورز را بین 20 روز تا یکماه بدهد، اما امسال پرداخت پول گندم تا سه ماه هم طول کشید که کشاورز را با مشکل مواجه می‌کند.