kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
در دومین روز رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص)

پهپاد جدید ارتش با نام فرپاد رونمایی شد

یک فروند پهپاد جدید دست پرتاب با نام «فرپاد» ساخت نیروی زمینی ارتش در دومین روز رزمایش محمد رسول‌الله(ص) رونمایی شد.


دوشنبه، روز دوم و مرحله دوم از رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص)4  نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عمومی جنب  شرق کشور برگزار شد.
در آغازین دقایق از روز دوم و مرحله دوم از رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله (ص)4 سلاح‌های تک‌تیر‌انداز بهینه‌سازی شده نزاجا، رونمایی و عملیاتی شدند.
 تجهیز نفربر به سلاح جدید
امیر زواره‌ای رئیس ‌سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) 4، طی سخنانی با اشاره به توان این نیرو در تولید سلاح‌های تک‌تیرانداز، گفت: امروز، نیروی زمینی ارتش توان بالایی در طراحی و تولید انواع سلاح‌های تک‌تیرانداز داشته و هم اکنون در برخی از تولیداتش، تکنولوژی به صنایع دیگر نیز انتقال یافته و برخی موارد هم منجر به تولید محدود سلاح‌هایی شده است که این تولیدات هم‌اکنون در اختیار یگان‌ها هستند.
امیر زواره‌ای با اشاره به اقدامات سازمان متبوعش در حوزه ارتقای نفربرها نیز اظهار داشت: در حوزه نفربرها، نفربر BTR-80 به روزرسانی و ارتقا یافته و سلاح‌های جدیدی دارد که در آینده نمونه‌هایی از آن را خواهید دید.
جدیدترین پهپاد دست پرتاب ایرانی
طی برپایی نمایشگاه دستاوردهای نزاجا در حاشیه رزمایش برخی دستاوردهای این نیرو به نمایش درآمد که از جمله آنها یک فروند پهپاد جدید دست پرتاب با نام فرپاد بود.
این پهپاد که به صورت اتوپایلوت عمل می‌کند 20 کیلومتر برد داشته و مداومت پروازی آن 45 دقیقه است.
 بالگردهای کبرا با موشک جدید طوفان
در ادامه برگزاری رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله‌(ص)4، دو فروند بالگرد کبرا با پشتیبانی یک فروند بالگرد 204 از هوانیروز ارتش در سواحل دریای عمان شناورهای دشمن فرضی را که قصد ورود به سواحل کشورمان را داشتند با موفقیت هدف قرار داده و منهدم کردند.
بالگردهای هوانیروز ارتش در جریان این عملیات از موشک‌های رهگیر طوفان ساخت صنایع دفاعی ایران استفاده کردند. این موشک‌ها با ایجاد تغییراتی در برد، سامانه پرتاب و برخی تغییرات دیگر، با دقت بالاتری نسبت به نمونه‌های قبلی به سوی هدف شلیک شدند.
رونمایی از اخلال‌گر ضد پهپادی ارتش
به گزارش تسنیم، در حاشیه برگزاری مرحله دوم از رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 4، سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جدیدترین اخلال‌گر ضد‌پهپاد ساخت متخصصانش را رونمایی کرد.
از مهم‌ترین قابلیت‌های این اخلال‌گر آن است که قابل حمل توسط نفر بوده و اخلال‌گر می‌تواند به محض دیدن پهپاد یا هلی‌شات عملیات جمینگ را را آغاز کرده و از طریق لاک کردن روی پرنده دشمن در هدایت آن اخلال ایجاد کند.
طرز کار این اخلال‌گر آن است که می‌تواند در هدایت هلی‌شات‌ها اخلال ایجاد کرده و در صورت لزوم آنها را سالم روی زمین بنشاند، اما در مورد پهپادها، این اخلال‌گر می‌تواند آنها را مورد جمینگ قرار داده و پس از اخلال در ارتباطشان با مرکز فرماندهی، از مسیر خود منحرف کند.
تلفیق سامانه‌های ارتباطی نزاجا
با سیستم‌های جنگال
امیرمحسن صیاد معاون فاوای نیروی زمینی ارتش در حاشیه برگزاری دومین مرحله از رزمایش محمد رسول الله(ص)4، در جمع خبرنگاران از به‌کارگیری سامانه‌های جنگ الکترونیک در این رزمایش خبر داد و گفت: در رزمایش کنونی از سامانه‌های جنگ الکترنیکی که توسط کارشناسان نزاجا طراحی و تولید شده، استفاده کردیم که این سامانه‌ها همگی در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارد.
وی افزود: سامانه‌های جنگال، با سامانه‌های ارتباطی تلفیق شدند و امروز ما توانستیم اطلاعات صحنه نبرد را به صورت آنلاین به یگان‌ها منتقل کنیم.
معاون فاوا نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: همچنین در این رزمایش از ارتباطات زیرساخت به خصوص فیبر نوری تاکتیکی استفاده شد و اطلاعات به صورت صوت و تصویر به کاربران انتقال یافت تا تصمیم‌گیری درستی از صحنه نبرد داشته باشیم.
امیر صیاد اضافه کرد: همچنین نیروی زمینی ارتش توانسته بخش زیادی از سامانه‌های ارتباطی خود را متحرک‌سازی کرده و آنها را به سامانه‌های رمزکننده متصل کند.
عملیات تخریبی لایه به لایه
انجام عملیات تخریبی لایه به لایه با به‌کارگیری زمین مسلح هوشمند که از تاکتیک‌های نوین حوزه‌ رزم زمینی و از ابتکارات متخصصان جوان جهاد خودکفایی نیروی زمینی است، در منطقه عمومی رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 4 نیروی زمینی ارتش با موفقیت انجام شد.امیر سرتیپ دوم ستاد سیدکمال پیمبری سخنگوی رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 4، گفت: زمین مسلح هوشمند دارای این‌ قابلیت است که در منطقه‌ نبرد با حداقل نفرات، حداکثر تلفات انسانی و تجهیزاتی را به نیروی دشمن وارد کرده و در مدت زمان کوتاهی کلیه مناطق اشغال شده را با حجم و قدرت آتش انبوه به صورت همزمان یا مرحله به مرحله منهدم خواهد کرد.