kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
همزمان با سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت

آیین‌های جشن و سرور و مولودی‌خوانی و دف‌نوازی در کردستان آغاز شد

همزمان با 12 ربیع‌الاول، سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت آیین‌های مولودی‌خوانی و دف‌نوازی در مساجد، خانقاه‌ها، تکیه‌ها و دیگر نقاط شهری و روستایی کردستان آغاز شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین‌های مداحی مولودی خوانی و دف‌نوازی به مناسبت 12ربیع‌الاول روز میلاد نبی مکرم اسلام(ص) در مساجد و خانقاه‌ها و تکایا وپخش آن از بلندگوها و مناره‌ها همراه با چراغانی کردن میادین و معابر شهرها، و برگزاری جشن مولودی از دیروز شور و حال خاصی به شهرهای استان کردستان بخشیده است.
در آیین مولودی خوانی که قبل و بعد از اقامه نماز عصر و مغرب و عشا با خواندن اشعار به زبان‌های عربی، کردی و فارسی برگزار می‌شود٬ با میوه، خرما، شربت، شیرینی‌ و آب‌نبات از مهمانان پذیرایی می‌شود.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کردستان گفت: 46 برنامه شاخص به مناسبت هفته وحدت و ماه ربیع‌الاول در مناطق مختلف استان و با مشارکت اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام مختار کرمی افزود: 10 همایش شاخص در تمامی شهرستان‌ها با عنوان جشن نبوی، برگزاری چهار مراسم ویژه اماکن ورزشی باستانی در شهرهای سنندج، قروه، بیجار و سقز و برپایی 10 ایستگاه صلواتی در همه شهرستان‌ها از جمله برنامه‌های این هفته است.
وی اظهار کرد: همچنین در این هفته 20 مراسم روستایی با محوریت مساجد، همایش استانی با عنوان «پیامبر خاتم، نگین عشق،» چندین گفتمان دینی، جشنواره شعر وحدت، برگزاری 10 محفل انس با قرآن، چهار همایش ویژه در مناطق حاشیه‌ای و 44 کارگاه آموزشی با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.
در برخی مناطق استان کردستان آیین‌های مولودی‌ خوانی در تکایا و خانقاه‌ها نیز برگزار می‌شود و مهمانان، هدایایی را نیز برای برگزارکنندگان و خادمان این اماکن با خود می‌آورند.در مراسم مولودی خوانی روحانیون و شخصیت‌های مذهبی به بیان سیره و روش زندگی حضرت محمد(ص) و روایت، احادیث و آیات قرآنی در مورد شخصیت پیامبر اکرم(ص) می‌پردازند. علمای اهل تشیع ولادت پیامبر اکرم(ص) را در صبح جمعه 17 ربیع‌الاول و علمای اهل تسنن در روز 12 همان ماه می‌دانند و در این هفته برنامه‌های مختلف جشن و شادمانی در شهرهای استان کردستان برپا می‌شود.