kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
محمدحقی، ناشر:

امسال 100 کتاب با محتوای مسموم وارد بازار نشر شده است(اخبار ادبی و هنری)

یک ناشر معتقد است که امسال، بیش از 100 کتاب با محتوای مسموم و برخلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نشر کتاب وارد بازار نشر شده است، اما وزارت ارشاد جوابگوی این خسارت فرهنگی نیست.


محمد حقی، معاون مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: گاهی در رسانه‌ها می‌بینیم که نسبت به انتشار برخی از کتاب‌ها برخلاف مصوبات قانونی افشاگری می‌شود. اما من معتقدم آنچه افشا می‌شود فقط یک‌دهم از آن چیزی است که به اشتباه منتشر می‌شود. به طوری که به جرأت و صراحت می‌توانم بیان کنم که امسال بیش از 100 عنوان کتاب مسئله‌دار، مجوز انتشار گرفته‌اند، اما حتی اگر این کتاب‌ها برملا هم شوند، وزارت ارشاد به خاطر انتشار آنها پاسخگو نیست و هیچ هزینه‌ای را هم نمی‌پردازد.
وی به بیان برخی از مصادیق پرداخت و عنوان کرد: کتابی به دلیل محتوای فاسد و مشمئز‌کننده، در آمریکا شامل قانون منع نشر شد. اما اتفاق شگفت‌انگیز این است که همین کتاب در ایران مجوز انتشار گرفت، البته با تغییراتی. تا آنجا که حتی خود ناشر کتاب هم شگفت‌زده شد که چگونه به این کتاب مجوز دادند! اخیرا نیز کتابی درباره یک دختر نوجوان که ماجراهای جنسی پیرامون خود را شرح می‌دهد، برای مخاطب نوجوان منتشر شده است.مدیر دفتر مجمع ناشران انقلاب اسلامی در قم، درباره دلیل تسامح و کاهلی در اجرای مصوبات قانونی در نظارت بر حوزه نشر کتاب، توضیح می‌دهد: «دلیل اصلی این است که وزارت ارشاد در قبال اشتباه‌های خودش هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. نهاد موثر و بازدارنده‌ای که بر عملکرد وزارت ارشاد نظارت کند وجود ندارد و بسیاری از اشتباه‌ها در صدور مجوز انتشار کتاب، هیچ‌گاه مشخص نمی‌شود.»