kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
مدیران وقت جای ضوابط اداری را با رفاقت عوض کرده بودند

افشای بخشی از تخلفات مالی فدراسیون فوتبال در سال ۹۳

در اسناد حسابرسی مالی منتهی به سال ۱۳۹۳ فدراسیون فوتبال که ریاست آن را در آن زمان علی کفاشیان برعهده داشته ، موارد متعددی از جمله پرداخت‌های نابجا، هزینه‌های اضافی، تخلف از تشریفات لازم برای دریافت و پرداخت پول و ارز و استفاده از روش‌های نامتعارف برای پرداخت بدهی‌ها و حقوق افراد و... وجود دارد.

سرویس ورزشی-

مسئولان فدراسیون فوتبال همواره از ماهیت فوتبال ایران دفاع کرده و آن را فاقد فساد دانسته‌اند. شاید بتوان فضای کلی فوتبال ایران را عاری از کثیفی و فساد دانست اما طبیعی است که حتی در یک سازمان پول‌های هنگفت وجود داشته باشد و حساب‌ها دقیقا بررسی نشوند و نظارت کافی نباشد، احتمال فساد یا تخلف بسیار زیاد می‌شود. در اسناد حسابرسی مالی منتهی به سال ۱۳۹۳ فدراسیون فوتبال که ریاست آن را در آن زمان علی کفاشیان برعهده داشته ، موارد متعددی از جمله پرداخت‌های نابجا، هزینه‌های اضافی، تخلف از تشریفات لازم برای دریافت و پرداخت پول و ارز و استفاده از روش‌های نامتعارف برای پرداخت بدهی‌ها و حقوق افراد و ... وجود دارد.
بیشترین حجم تخلف‌ها که در این گزارش آمده مربوط به اسناد منتهی به سال‌های ۹۲ و ۹۳ است. در این گزارش ایرادهایی مطرح شده که تعجب‌برانگیز و بیشتر از آن تاسف‌انگیز است.باید دید چرا چنین هزینه‌های گزافی به فوتبال تحمیل شده و سودش به جیب چه فرد یا افرادی رفته است؟ اینکه گفته می‌شود حساب‌ها باید شفاف باشد تا جلوی فساد گرفته شود، در فدراسیون فوتبال مصداق پیدا می‌کند. تا وقتی فدراسیون فوتبال حساب‌هایش را شفاف اعلام نکند نمی‌شود انتظار داشت که باشگاه‌ها هم در روند حرفه‌ای شدن خود شفاف‌سازی مالی کنند تا فضای فوتبال ایران کاملا روشن و شفاف شود.
برخی از اسناد مبهم مالی حسابرسی شده در فدراسیون فوتبال که خبرگزاری ایسنا روز گذشته آنها را منتشر کرد به این شرح است:
- سند ۴۲۱ مورخ ۲۰/۷/۹۲
هزینه‌های پرداختی به هتل آزادی توسط شرکت آیتو بابت مسابقه تیم ملی بزرگسالان با تیم کره جنوبی به مبلغ 1.496.850.500 ریال فاقد تایید رئیس فدراسیون می‌باشد. همچنین تعداد اتاق‌های درخواستی با اتاق‌های ارائه شده مغایرت شده و اسامی افراد استفاده کننده نیز در ضمائم ارائه شده وجود ندارد.
- اسناد شماره ۳۳۷ مورخ ۹/۷/۹۲ و ۹۲۸ مورخ ۲۳/۱۰/۹۲
دبیرکل وقت فدراسیون تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال مجاز به دستور مالی بوده لکن مبلغ 653.376.000 ریال بابت سند ۳۳۷ و مبلغ 526.166.000 بابت سند ۹۲۸ درخصوص پرداخت هزینه‌های آژانس هواپیمایی «س» مشاهده شد که توسط نامبرده تایید و قبل از رویت خزانه‌دار از طریق مدیر مالی و آقای «ه» دستور بررسی و اقدام صادر شده است که این موضوع مغایر با دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه می‌باشد.
- سند شماره ۱۵۵۶ مورخ ۲۰ / ۲ / ۹۳
مبلغ 7.982.955.550 ریال بابت اردوی خارجی تیم بزرگسالان در آفریقای جنوبی هزینه گردید که مبلغ هزینه شده از محل علی‌الحساب‌های ارزی آقای س.م.ط به ترتیب مبلغ ۶۸۴ دلار از محل 61.000 دلار سند شماره ۱۳۰۴، مبلغ 22.300 دلار از محل 29.300 دلار سند شماره ۱۳۶۴ و مبلغ 197.357 دلار از محل 356.000 دلار سند ۱۴۱۲ صورت پذیرفته است. بزرگ‌ترین ایراد وارده مربوط به عدم تسویه علی‌الحساب‌های ارزی می‌باشد و نامبرده بدون تسویه نمود علی‌الحساب‌های قبلی مکررا دلار دریافت نموده است. لازم به ذکراست مبلغ مذکور علاوه بر ایرادات وارده، درخصوص نحوه پرداخت، ماهیت تنخواه داشته و پرداخت از محل علی‌الحساب فاقد وجاهت قانونی است. ضمنا پرداخت مبلغ23.450 دلار و ۳۱۸۹ دلار در دو نوبت بابت اضافه بار به صرفه و صلاح نبوده است.
- سند شماره ۱۳۶۴ مورخ ۱۷/۱/۹۳
مبلغ ۷۳۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال بابت تفاوت تسعیر نرخ ارز به تعداد 29.300 دلار به نرخ 25.000 ریال به حساب علی‌الحساب ارزی آقای س.م.ط منظور گردیده است که ضمائم سند بیانگر آن است که مبلغ مذکور در سفر دوبی نامبرده از آقای ه.م در قالب تنخواه دریافت نموده است که با توجه به طرف حساب، کل مبلغ دریافتی از آقای ه.م به حساب درآمدی منظور شده است که اولا ماهیت نوع درآمد ثبت شده نامشخص بوده و ثانیا بر خلاف مقررات عملیات مذکور از طریق حساب بانکی انجام نگردیده است و آقای «ک» راسا دستور در اختیار گذاشتن مبلغ فوق و منظور نمودن به حساب علی‌الحساب شخص آقای «ط» را صادر نموده است.
- سند شماره ۵۰۴ مورخ ۳۰/۷/۹۲
هزینه‌های اعزام تیم ملی بزرگسالان، مشوقین، خبرنگاران و مسئولان به کشور کره بابت مسابقه‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ به مبلغ2.835.140.320 ریال که با توجه به گزارش واحد رسیدگی امور مالی تعداد ۳۹ نفر شامل ۱۱ پیشکسوت، ۱۱ لیدر، ۱۳ خبرنگار و ۴ نفر مهمانان وزارت ورزش بیشتر از مجوز به کره سفر کرده‌اند که مبلغ 8.750 دلار بابت پول توجیبی و سایر هزینه‌ها به آنها پرداخت شده است. همچنین در خصوص پرداخت هزینه‌های اسکان و بلیت رفت و برگشت مسئولان وزارت، مستنداتی در ضمائم سند وجود ندارد.