kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
ظریف در نشست مشترک تجاری ایران و ژاپن:

ایران کشوری امن برای سرمایه‌گذاری است

وزیر خارجه کشورمان که عصر سه‌شنبه وارد ژاپن شده بود دیروز با چند تن از مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و همچنین در نشست مشترک تجاری با سازمان تجارت خارجی ژاپن که با حضور سرمایه‌گذاران دو کشور برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.



محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مشترک تجاری با سازمان تجارت خارجی ژاپن ( جترو) و با حضور کارآفرینان، سرمایه‌گذاران ایرانی و ژاپنی شرکت و اظهار داشت: روابط ایران و ژاپن در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی رو به توسعه است.
وی افزود: ایران کشوری باثبات و امن برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: کشورهای صادرکننده نفت با کاهش قیمت نفت با افت رشد اقتصادی مواجه شدند، اما ایران تنها کشور صادرکننده نفت بود که کاهش قیمت نفت بر رشد اقتصادی آن تاثیر نگذاشت.
به گزارش فارس، ظریف همچنین در این نشست با بیان اینکه سابقه تجارت دو کشور به قرن‌های گذشته برمی‌گردد، عنوان کرد: به اعتقاد من ایران و ژاپن مشترکات زیادی دارند که آنها را قادر می‌سازد روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سطح مناسبی داشته باشند.
ظریف تصریح کرد: اگر ژاپن آمادگی داشته باشد که با ایران در تعامل باشد می‌توانیم این روابط را تقویت بخشیم چرا که چنین اراده‌ای از سوی ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه ایران امن‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری را برای تجار ژاپنی فراهم می‌کند، اظهار داشت: روند پیشرفت‌های ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها در پی توافق هسته‌ای تسریع شده است.
ظریف گفت: شرکت‌های خصوصی ما آمادگی و توانایی آن را دارند که وارد تعامل با ژاپن و دیگر کشورها شوند و بخش خصوصی ژاپن نیز باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی در ایران را شناسایی کرده و آمادگی تعامل با ایران را پیدا کند و اینها همه به نفع ایران و ژاپن و به نفع صلح و امنیت مناطقی خواهد بود که ما در آنها زندگی می‌کنیم.
دیدارهای ظریف با مقام‌های ژاپن
وزیر خارجه ایران در دیدار با وزیر مشاور در امور پارلمانی وزارت امور خارجه ژاپن در خصوص مسائل دوجانبه و بحران‌های منطقه گفت‌وگو کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو با «کنتارو سونوورا» وزیر مشاور در امور پارلمانی وزارت امور خارجه ژاپن ملاقات کرد.
در این ملاقات طرفین بر گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و پارلمانی، انجام دیدار مقامات در سطوح مختلف، حل بحران‌ها در منطقه از طریق راه‌حل‌های صلح‌آمیز سیاسی، همکاری در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.
همچنین وزیر امور خارجه ایران با «ایشیگه» رئیس‌ جترو (سازمان تجارت خارجی ژاپن) دیدار و رایزنی کرد.
ایشیگه در این ملاقات دوجانبه اظهار داشت: با رفع تحریم‌ها زمینه برای افزایش فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است و جترو از افزایش فعالیت‌های شرکت‌های ژاپنی در ایران حمایت می‌کند.
در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان هم تصریح کرد: ما خواستار نقش مثبت و فعال‌تر ژاپن در همکاری با ایران هستیم.‌وی بر نقش همکاری‌های بانکی در توسعه مناسبات اقتصادی تاکید کرد. طرفین همچنین بر همکاری در خصوص محیط زیست، اتومبیل‌سازی، دارو و افزایش فعالیت‌های جترو در تهران تاکید کردند.