kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
توصیه یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا به ترامپ

اختلاف ایرانی‌ها را باور نکن آنها یک دولت- ملت واحد هستند

یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در توصیه‌ای به ترامپ تاکید کرد: با ایران باید به عنوان یک دولت- ملت واحد برخورد شود و نه به عنوان مجموعه‌ای از تندروها و معتدل‌ها که آمریکا بتواند آن را در مسیر منافع خود، جهت‌دهی کند.


«رِی تکیه» ایرانی-آمریکایی که از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا بوده و این روزها در شورای روابط خارجی به عنوان تحلیلگر ارشد مشغول است، در مقاله‌ای در نشریه پولیتیکو به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مورد کنار گذاشتن تعارف با ایرانیان، پرهیز از تهدید توخالی و روی آوردن به تهدید واقعی، پیشنهاداتی داشته است.
در این مقاله آمده است: باید از تجربیات دولت‌های گذشته که همه آنها به نحوی با ایران درگیر بوده‌اند درس گرفت.
یکی از این درس‌ها این است که با ایران باید به عنوان یک دولت- ملت واحد برخورد شود و نه به عنوان مجموعه‌ای از تندروها و معتدل‌ها که آمریکا بتواند آن را در مسیر منافع خود، جهت‌دهی کند.
در میان مقامات ایران اختلاف‌نظرهایی وجود دارد ولی همه آنها بر سر هژمون بودن کشورشان در منطقه، اتفاق نظر دارند.
جمهوری اسلامی تغییر نمی‌کند
به گزارش فارس، در بخش دیگری از مقاله آمده است: ایران علاقه‌ای به عادی‌سازی روابط با آمریکا ندارد. نکته‌ای که بسیاری از روسای جمهور آمریکا به آن توجه نکرده‌اند این است که جمهوری اسلامی، یک نظام انقلابی است که همه هویت خود را در دشمنی با غرب، سرمایه‌گذاری کرده است.
ترامپ باید از این مطلب درس بگیرد و یک سیاست واقعی در برابر تهران در پیش بگیرد؛ محور اصلی این سیاست واقعی، انتخاب تضعیف ایران به جای تقویت به اصطلاح میانه‌روهای این کشور است. آمریکا باید بار دیگر تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران اعمال کند و با همکاری متحدان عرب و اسرائیل، این را در منطقه نیز به عقب براند.