kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
روزنامه گاردین فاش کرد

رسوایی بزرگ برای اندیشکده معتبر انگلیسی /مؤسسه «مطالعات راهبردی» از آل‌خلیفه رشوه می‌گیرد

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد، اندیشکده مطرح انگلیسی که در حوزه نظامی فعالیت دارد، میلیون‌ها پوند از رژیم آل خلیفه رشوه دریافت کرده است.



اندیشکده‌های مطرح جهان معمولا به دلیل حفظ استقلال و ارائه راهکارهای واقع‌بینانه و علمی جهت حل مسائل مختلف جهانی برای خود اعتبار کسب می‌کنند. در این میان از بین رفتن استقلال این اندیشکده‌ها به معنای از بین رفتن فلسفه وجودی آنها است. به گزارش فارس، روزنامه «گاردین» اما روز سه‌شنبه  گزارش داده خاندان سلطنتی بحرین که از ناقضان حقوق بشر در جهان بوده و جزو کشورهای عقب‌مانده سیاسی است در پنج سال گذشته به اندیشکده انگلیسی «مطالعات راهبردی» پول هنگفتی پرداخت کرده‌اند. «اعتبار و استقلال» این اندیشکده که در بررسی امور نظامی و دیپلماتیک فعالیت دارد اینک به دنبال افشای اسنادی که نشان می‌دهد به طور مخفیانه 25 میلیون پوند از خاندان سلطنتی بحرین دریافت کرده، به شدت با خطر مواجه شده است. در این اسناد مشخص شده که خاندان سلطنتی بحرین و اندیشکده انگلیسی موافقت کرده بودند تا این مسئله برملا نشود.گفته می‌شود مبالغ پرداخت شده به این اندیشکده برای برگزاری نشست‌های سالانه در خاورمیانه با حضور چهره‌های مطرح و پوشش و تحلیل‌های مورد نظر خانواده سلطنتی بحرین صورت گرفته است! یکی از این اسناد نشان می‌دهند که  از سال 2011 به این سو نزدیک به 15 میلیون پوند به اندیشکده مطالعات بین‌الملل که دفترش در مرکز لندن، پایتخت انگلیس قرار دارد، پرداخت شده است.حمایت این اندیشکده از آل خلیفه در حالی است که این رژیم در 5 سال گذشته به نقض حقوق بشر و سرکوب وحشیانه مخالفان طرفدار اصلاحات سیاسی ادامه داده و دو تن از رهبران مسالمت‌جوی انقلابیون این کشور یعنی شیخ عیسی قاسم و شیخ علی سلمان را سلب تابعیت و زندانی کرده است.
مردم بحرین مثل بسیاری از کشورهای مرتجع عربی حتی نمی‌توانند رهبران خود را انتخاب کنند و قدرت در این کشورها کاملاً موروثی است.