روز دانشجو، سرآغاز استکبارستیزی جوانان انقلابی - بخش پایانی
تبلور آرمانخواهی انقلابی در روز مبارزه با استکبار
گالیا توانگر
یک نکته دیگری که یکی از دانشجویان عزیز گفتند، کرسیهای آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه تشکیل بشود. کاملاً درست است؛ من موافقم که کرسیهای آزاداندیشی تشکیل بشود. ما که گفتیم کرسی آزاداندیشی، از اوّل نظرمان همین بود؛ کسی بیاید و نظر مخالف خودش را هم بگوید؛ منتها شما جوانِ دانشجوی انقلابیِ مسلمانِ ولایی، آن قدرت منطق و قوت استدلال را پیدا کنید که بتوانید قشنگ بروید با خونسردی در مقابل او قرار بگیرید و استدلال او را باطل کنید؛ این خوب است، این درست است. و این امروز ممکن است؛ ده سال پیش، دوازده سال پیش، پانزده سال پیش این کار ممکن نبود، امروز ممکن است. امروز جوانهایی که در حوزه دیانت فعالیت میکنند و تواناییهای خوب فکری دارند، فراوانند؛ اشکال ندارد. البته یک آداب و ترتیبی دارد؛ یعنی کرسی آزاداندیشی یک ترتیبات و آدابی دارد که باید عقلای مسئولین دستگاهها بنشینند این ترتیب و آداب را -که بتوانند درست هدایت کنند این کرسیها را که کار خودش را انجام بدهد- مشخص کنند. (بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان- تیر 94)
دانشجویان در طول تاریخ همواره به عنوان یک قشر آگاه و روشنفکر مورد توجه بوده و هستند و این قشر در آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی وظیفهای بس سنگین و خطیر برعهده داشته و دارد. در روز 16 آذر سال 1332 ثابت کردند که در مقابل ظلم و ستم به پا میخیزند و این در واقع روز مبارزه دانشجویان با ظلم و ستم است.تنها دانشجوی با بصیرت است که میتواند تمام قد و آگاه در برابر استکبار بایستد و راه نفوذش را ببندد. در این بین کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه یکی از مهمترین تریبونهای آگاهی بخشی به دانشجویان با هدف ایجاد بصیرت محسوب میشوند. که مقام معظم رهبری نیز همواره به برپایی آن تاکید داشتهاند.
دشمن شناسی اهم دغدغه دانشجویان بصیر
قطعاً دانشجویان فریب جنگ نرم دشمنان را نخواهند خورد و این ترفند دشمنان را همچون ترفندهای دیگر آنان با شکست مواجه خواهد کرد.
علیرضا طاهری فعال دانشجویی و دانشجوی رشته تاریخ انقلاب اسلامی در گفتوگو با گزارشگر کیهان میگوید: «16آذر نماد مقابله با امپریالیسم و استکبار است. این روزبرای نظام و انقلاب است و در جهت مبارزه با استکبارستیزی پدید آمده و این رویکرد به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد و دشمن آرزوی خود را مبنی بر تغییر رویکرد این روز به گورخواهد برد.»
وی ادامه میدهد: « البته این بیداری و هوشیاری در بین دانشجویان و دانشگاهیان همواره وجود داشته و ما در گذشته دیدیم که وقتی مقاصد شوم این جریانات از سوی دانشجویان و دانشگاهیان فهیم مشخص میشد، بدنه دانشجویی از آنها تبری میجست. آرمان مبارزه با استکبار و استبداد از اهداف دانشجویان بود، اما متأسفانه این روزها برخی سعی دارند تا جریانات دانشجویی مطابق میل آنها حرکت کند و در واقع آنها میخواهند حرکتی را که جنبش دانشجویی طی سالیان با بصیرت پیموده به نیات قدرت طلبانه خود آلوده کنند. دانشجویان فعلی همان دانشجویان سال 1332،با همان روحیات و خصوصیات ضد استکباریند که باید دشمن شناسی را سرلوحه کار خویش قرار دهند.»
ابزار کارآمد درمقابله با جنگ نرم
روز دانشجو تبلور استکبار ستیزی دانشجویان و زاد روز مقابله با استبداد و استعمار است. پساز 16 آذر سال 32 که منجر به شهادت سه نفر از دانشجویان شد، این روز به عنوان نماد ضد استکباری و ضد امپریالیستی درایران مطرح شده است.
فاطمه قاضی زاده دانشجوی رشته فلسفه و عضو بسیج دانشجویی در گفتوگو با گزارشگر کیهان میگوید: «قشر دانشجو به عنوان قشرتاثیرگذار و آگاه درهمه صحنههای دفاع از ارزشهای نظام اسلامی حضور دارد. امروز نیز حرکت دانشجویان در همراهی و همگامی با مردم ولایتمدار و رهبری ادامه دارد و در تمامی صحنهها میتوان شاهد حضور دانشجویان بود.»
وی درباره اهمیت و ضرورت برپایی کرسیهای آزاداندیشی دردانشگاه برایمان توضیح میدهد: «برپايی كرسیهای آزاد انديشی در محيط دانشگاهها میتواند نقش موثری درآگاهی جوانان نسل امروزاز توطئههای دشمنان واستفاده از ابزارهای مقابله با جنگ نرم آنان داشته باشد.برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی به عنوان یکی از دستورات اکید مقام معظم رهبری، تکلیف تمامی مسئولان و دستگاههای اجرایی است.»
نجات دانشگاه از گزند انحراف
باکرسیهای آزاد اندیشی
سحر محرابی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قائم شهربا بیان اینکه تفکر در هر مکتب وجامعهای از جایگاه ویژهای برخوردار است، می گوید: «تفکر یکی از عواملی است که یک جامعه را میسازد و به آن پیشرفت وتعالی میبخشد. اینکه افراد چگونه فکر میکنند و به چه صورت عمل میکنند؟ خود قابل بحث میباشد.»
وی با بیان اینکه مردم، حاکمان، نخبگان واندیشمندان باید درست بیندیشند و درست فکر کنند تا دست به دست هم جامعه به سوی تعالی و پیشرفت رهنمون شود، می گوید: «برای اینکه درست برنامه ریزی و تصمیم گیری شود باید از یک ایدئولوژی قوی و محکمی برخوردار باشیم وبا تبادل نظر، هماندیشی سالم ،هدفمند و خالی ازهرگونه افراط و تفریط و غرض ورزی به این مهم دست یابیم. افراد تأثیرگذار در جامعه باید فضایی داشته باشند تا بتوانند با یکدیگر تبادل نظر و انتقاد کنند. درتبادل نظرلازم است نظرهای درست پذیرفته و از آن حمایت و از نظرهای غیر ضروری و بعضا ناسالم دوری شود و شبهات مورد بررسی قرار گیرد.»
محرابی کرسیهای آزاد را موجب پیشرفت و تعالی جامعه برشمرده ویادآور میشود: «کرسیهای آزاداندیشی میتوانند فضای دانشگاهی را از گزند انحرافها ونابه سامانیها نجات دهد. دانشگاه محل تولید علم و نوآوری است و از دو طیف اساسی جامعه تشکیل میشود. دردانشگاه قشری اندیشمند ،نخبه ودانش پروردرمقابل قشری جوان، پویا، شجاع و سرشار از انرژی قرار دارد. فضای تبادل نظر این دو قشر با همراهی وهمکاری آنها رقم خواهد خورد تا بتوانند نظریه پردازی کنند ونتیجه بگیرند؛ ازهمدیگر انتقاد نمایند وعلم و عمل را درهم بیامیزند. امیدواریم که این کرسیها دردانشگاهها توسعه یابند.»
مطالبهگری صادقانه و اعتماد به
توانمندیهای دانشجویی
مطالبهگری باید بر مبنای واقعیت و صداقت باشد تا اعتماد مردم و مسئولان کشور را در برگیرد و اگر دانشجویی مطالبهای ناحق را طلب کند، بیشک فضای بیاعتمادی به دانشجو را موجب میشود. تقوا، تعهد، تخصص، علم و دانش از ویژگیهایی است که دانشجوی متعهد و انقلابی آنها را در وجود خود پرورش داده و برای دست یابی به موفقیتهای دنیوی و اخروی به آن اهتمام ویژهای میورزد. همان طوری که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «وصیت اینجانب به جوانان عزیز دانشسراها، دبیرستانها و دانشگاهها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام کنند تا استقلال و آزادی خود،کشوروملت مصون باشد.(صحیفه امام، ج21، ص431) عادل سهراب پور یک فعال دانشجویی و دانشجوی رشته علوم حدیث با بیان اینکه جامعه امروز نگاه خاص وامیدوارانه به دانشجو به عنوان ظرفیتهای علمی آینده سازان کشوردارد، میگوید: «این جوانان برای اجرای رسالت سنگین خود باید تقویت تقوا و علم را در دستور کار خویش قرار دهند و با نظارت کامل از انحرافات احتمالی در حوزههای علمی، فرهنگی و سیاسی جلوگیری کنند. یکی از ویژگیهای مهم و اساسی که بهترین ابزار برای جلوگیری از انحراف خود و جامعه است، روحیه مطالبهگری دانشجویان انقلابی و شجاعت بیمثال آنها در بیان واقعیتها، کاستیها و مشکلات موجود است.»
وی در ادامه میگوید: «اگر دانشجویی بخواهد طبق فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران عمل کند بایدهمیشه آگاه و بصیر باشد تا بتواند با شجاعتی که از تقوای او نشأت گرفته در برابر انحرافات قیام کرده و مسئولان کشور نیز در مواجهه با این موضوع به جای برخورد عجولانه و در بعضی موارد کورکورانه، با صبر و منطق، رفتاری درست را از خود نشان دهند. معنای حقیقی مطالبهگری دفاع از آرمانهای اسلام و انقلاب اسلامی است و کسانی مطالبه گر واقعی هستند که عقبه فکری و مطالعاتی مناسب و قوی اسلامی داشته باشند. ویژگی دیگری که دانشجوی مطالبهگر به آن نیاز دارد صداقت است که مقام معظم رهبری در این خصوص فرموده اند: «عشق و علاقه من به دانشجو، بخش عمده اش ناشی از صفا و صداقت دانشجوست.»
نظام سلطه در تقابل با جریان اسلام گرا
امروز عدهای سعی در ایجاد سیاستزدگی در مراکز دانشگاهی را دارند و دانشجویان ما باید در مقابل فتنهها و توطئههای دشمنان بیش از پیش هوشیار و آگاه باشند و دانشگاهها را به مراکز بیداری در مقابل توطئههای دشمنان تبدیل کنند.
امام خمینی(ره) یک جمله معروف دارند؛ که دانشگاه مبدا همه تحولات است تحول اگرقرار باشد یک حرکتی در جامعه جاری باشد، نخبگان انقلابی ما پیشتاز خواهند بود.
محمد طباطبایی یک فعال دانشجویی ضمن اینکه معتقد است اکثریت قریب به اتفاق جامعه دانشجویی دارای اندیشه ضد استکباریند وهیچ متفکر آگاهی نیست که به نظام سلطه تعلق خاطری داشته باشد، می گوید: «دانشجویان روحیه ضد استکباری در خونشان میجوشد اما چالشی که امروز با ان روبروییم این است که راههای مبارزه با استبداد تعاریف مختلفی به خود گرفته است و به عبارت دیگر «هر کس از ظن خود شد یار من» با این حال چون ریشه و اصل یکی است باید با هم مدارا داشته و حرف هم را در فضایی بیپیرایه به دور از غرض ورزیها و جناح نگریها مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار دهیم تا نتایج عملی و درست را استخراج کنیم.»
وی ادامه میدهد: «استبداد خود به خوبی میداند که در دور باطل کارش تمام است و دنیای امروز به هیچ وجه روی خوش نشانش نمیدهد و باید با صرف هزینههای کلان و نقشههای مختلف جهت اعمال توطئه هایش کارها را به سود خود پیش ببرد. یکی از نقشههای استعمار این است که با سرگرم کردن جوانان آنها را از مسیر روشن بصیرت - هر چند موقتی - دور نگه داشته تا برای اعمال نقشه هایش فرصت بخرد. اما جامعه آگاه دانشگاهی نباید فراموش کند که آمریکا در دنیای مدرن، مبتنی بر اندیشه داروینیسم، با ابزار حقوق و سیاست، خود را در جایگاه فرمانروایی دنیا، میبیند وجوهره وجودی خود را در استکبار قرار داده است.»
این فعال دانشجویی در تکمیل صحبت هایش میگوید: « همواره نظام سلطه در تقابل با جریان اسلامگرایی عالم تعریف میشود؛ اگر روزگاری در جنگ سرد میان ابرقدرتهای شرق و غرب عالم اسلام نقشی را بروز نمیداد،امروز به عنوان رهبر جریان هدفدار و در برابر زورگویان دنیا تعریف میشود. آنچه مسلم است اینکه شعار و عمل ضد استکباری و ضد آمریکایی باعث ایجاد و تولید قدرت نرم جهانی برای انقلاب اسلامی و حرکتهای اسلامگرا گردیده است و اتفاقات پیش روی عرصه بینالمللی بیش از گذشته موید توفیق این روند خواهد بود.»
چنانچه روز دانشجو را رستاخیز اندیشه ضد استکباری دانشجویی معرفی کنیم، بیراه نگفته ایم. برهمه ملت ایران وجوانان واجب است درراستای تداوم نهضت 16 آذرسال 32 و استکبارستیزی دانشجویان، اقتصاد مقاومتی را که به نوعی استقلال اقتصادی است مد نظر داشته باشند و به ابعاد مختلف آن توجه و دراجرای آن همت به خرج دهند؛ مسلما دانشجویان به عنوان قشر جوان،فعال و لبریز از انرژی و کسانی که مبانی دانش روز را در اختیار دارند و پیشتازان و علمداران علوم مختلف هستند، درراه اعتلای استقلال اقتصادی کشور گام بردارند. بنابراین با حضور علمی و مطالعات اساسی دانشجویان میتوان فرهنگ استقلال اقتصادی و گفتمان اقتصاد مقاومتی را که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از جوانها به خصوص دانشجویان است محقق نمود. دانشجویان میتوانند همانگونه که گفتمان مبارزه سیاسی با استکبار را به وجود آوردند در این برهه زمانی نیز گفتمان استقلال اقتصادی را به وجود بیاورند.