مجری سامانه پرنقص کنترل قطارها مدیرعامل راهآهن شد
وزیرراه در اقدامی عجیب،
سعید محمدزاده متولی اصلی اجرای پروژه ATC (سامانه کنترل قطارها)را مدیر عامل راه آهن کرد!
به گزارش مشرق ، سعید محمد زاده معاون سابق فنی و زیربنایی شرکت راهآهن که چند روز قبل بعنوان مدیرعامل این شرکت معرفی شد، تیر 94 در مصاحبه با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مدعی شده بود: «تمام قطارها تا پایان سال مجهز به سیستم ATC میشوند. با سیستم ATC لوکوموتیوران مرحوم هم شود حادثهای رخ نمیدهد! با راه اندازی این سیستم چنانچه لوکوموتیوی بخواهد از چراغ قرمز عبور کند به صورت خودکار متوقف میشود یا زمانی که به ایستگاه نزدیک میشود در هر سرعتی که باشد، سرعتش به ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش مییابد و این سیستم موجب ایمنی بالا در قطارهای موجود شبکه ریلی میشود».
این ادعای محمدزاده در حالی است که طبق اسناد منتشر شده سیستم مذکور طی 6 ماه نخست سال 95 نزدیک به 4 هزار مورد خطا داشته است.
همچنین بر اساس گزارشها، ATC سیستم کنترل اتوماتیک قطار در ۱۸ ماه اخیر بارها اعلام خطای غیرواقعی داشته است. غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در همین باره اظهار داشت:طبق قرارداد ATC یا همان کنترل اتوماتیک قطار، هر قاعدهای در مسیر و حرکت رعایت نشود سیستم خود کار عمل میکند و خارج از اراده لوکوموتیوران ترمز میکند که چنین اتفاقی رخ نداد. از سوی دیگر تاکید شده است که وقتی کنترل قطار دستی میشود حداکثر سرعت قطار باید 30 کیلومتر در ساعت میشد اما 130 کیلومتر حرکت کرده است... در جلسهای با حضور اکبر ترکان مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار سمنان-مشهد، مشخص شد در 18 ماه گذشته سیستم 4 هزار خطا داشته است. به عبارتی روزی هفت خطا سیستم میدهد.
در این شرایط،طبیعی است معاون فنی و زیر بنایی راه آهن بعنوان کارفرما و ناظر اصلی سیستم ATC که پیش از این (همانطور که در بالا اشاره شد) ادعاهای عجیبی درباره سیستم مذکور داشته هم اکنون بابت خطای سیستمی رخ داده ( که منجر به این سانحه دلخراش و فوت و زخمی شدن تعداد بیشماری از هموطنان گردیده است) پاسخگو باشد و مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد و سازمان بازرسی به تحقیق و تفحص قرارداد میان شرکت مهاران به عنوان مجری و معاونت فنی و زیربنایی راه آهن بپردازد،اما نه تنها چنین خواسته طبیعی محقق نشده بلکه سعید محمدزاده به عنوان مسئول این معاونت تشویق هم شده و مدیرعاملی کل راه آهن به وی واگذار شده است.
البته برخی معتقدند اینگونه کارهای سؤال برانگیز دردولت تدبیر و امیدچندان عجیب نیست.