kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰
لاریجانی در واکنش به مواضع تند ترامپ علیه ایران

ایران به جای موضع‌گیری‌ها به رفتار دولتمردان آمریکایی توجه می‌کند



رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه فونیکس چین با اشاره به موضع‌گیری‌های تند رئیس‌جمهور جدید آمریکا و کابینه احتمالی او علیه ایران گفت: موضع‌گیری‌ها اهمیت زیادی ندارد بلکه در مقام عمل باید ببینیم که چقدر می‌توانند به این مواضع خود عمل کنند.
به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فونیکس چین در خصوص اینکه افرادی که احتمالا در کابینه ترامپ قرار دارند مواضع تندی را علیه ایران اتخاذ کرده‌اند،  گفت: موضع‌گیری‌ها اهمیت زیادی ندارد بلکه در مقام عمل باید ببینیم که چقدر می‌توانند به این مواضع خود عمل کنند. بر این نکته تأکید می‌کنم که در این 38 سالی که از انقلاب گذشته است گروه‌های مختلفی از دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر مسند قدرت آمریکا تکیه زده‌اند و ما از این جهت تجربه داریم و می‌دانیم که اینها چگونه رفتار خواهند کرد.
لاریجانی با بیان اینکه ما خیلی به گفتارها توجه نداریم و بیشتر به رفتارها توجه می‌کنیم،  گفت: باید ترامپ سکاندار آمریکا شود و بعد ببینیم که چگونه می‌خواهد حرف‌هایی را که مطرح کرده پیش ببرد.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه مواضع آمریکا و اروپا در خصوص برجام متفاوت است، گفت: ما با اروپا از گذشته روابط نزدیکی داشته‌ایم. همچنین با اتحادیه اروپا، چین و روسیه نیز ارتباطات نزدیکی داریم و روابط تجاری از قبل داشته‌ایم و بعد از این توافقنامه برخی از روابط تجاری احیاء شده است. ما روابط خود را منوط به این امور نمی‌کنیم، این بحثی است که متناسب با آن تصمیماتی اتخاذ می‌شود.
لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا شما مایل به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستید یا خیر، گفت: من برنامه‌ای ندارم.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا از وضعیت اقتصادی کشور پس از برجام رضایت دارید یا خیر، گفت: تحرکات نسبتا خوبی انجام شده است ولی نه آن‌قدری که توقع بوده است. مقداری نیز به این دلیل است که آمریکایی‌ها در مقام عمل به تعهدات خود به درستی عمل نکردند و به همین دلیل روابط بانک‌ها به آن سرعتی که باید انجام می‌شد، نشده است ولی در حال پیشرفت است. برخی از کشورهای دیگر غیراروپایی هم روابط بانکی خود را اصلاح نکردند ولی رو به پیشرفت است.
لاریجانی در خصوص قرارداد فروش بوئینگ به ایران گفت: این موضوع جزو مواردی است که در برجام آمده است، خرید هواپیما باید بر اساس برجام تسهیل می‌شد و در حال حاضر هم در حال مذاکره هستیم. البته شنیدم در این زمینه مجلس نمایندگان موانعی را در این زمینه ایجاد کرده است ولی اگر بخواهند این مسیر را ادامه دهند مخالف برجام است و برای خودشان هم مشکل ایجاد می‌کند چون این موضوع در برجام به صراحت قید شده است و این از مواردی نیست که بتوانند از کنار آن به سادگی عبور کنند.
مبارزه با تروریست‌ها در سوریه
 جدی‌تر از قبل شده است
رئیس ‌مجلس در خصوص وضعیت سوریه و سرنوشت آن پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت : حرف‌هایی در ارتباط با سوریه مطرح شده است که دلالت می‌کند بر اینکه رویکرد آنها نسبت به مبارزه با داعش در حال تغییر است، این موضوع هم مانند مسئله هسته‌ای است و باید ببینیم که در مقام عمل تغییری در آن ایجاد می‌شود یا خیر.
وی افزود: موضوع مهمی که در خصوص سوریه باید به آن توجه داشت این است که در ابتدای ایجاد بحران در سوریه برخی از کشورها از جمله آمریکا، متحدین این کشور و برخی دولت‌های منطقه تصورشان این بود که می‌توانند با اقدام نظامی مشکل را حل کنند. در یکی دو سال اخیر این کشورها متوجه شدند که راه‌حل نظامی مسئله سوریه را حل نمی‌کند زیرا ارتش و مردم سوریه مقاومت می‌کنند لذا رویکرد آنها به سمت راه‌حل سیاسی رفت.
لاریجانی گفت: فکر می‌کنم در حال حاضر مبارزه با تروریست در سوریه جدی‌تر شده مخصوصا اینکه روسیه هم به این موضوع ورود پیدا کرده است، جمهوری اسلامی ایران نیز برای مبارزه با تروریست‌ها کمک‌هایی را انجام داد تا مشکلات عراق و سوریه حل شود، ایران به دولت‌های سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم کمک کرد. هر دو کشور پیشرفت‌های خوبی در سرکوب تروریست‌ها داشته‌اند اگر رویکرد آمریکا نیز تغییر کند حتما به حل مسئله کمک خواهد کرد ولی این موضوع باید در عمل دیده شود.