kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۵۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
نماینده مردم اهواز در مجلس:

خانم ابتکار با کدام متر آبگیری «هورالعظیم» را اندازه‌گیری کرده است؟



نماینده مردم اهواز، ادعای آبگیری ٦٢ درصدی تالاب «هورالعظیم» از سوی رئیس‌سازمان محیط زیست را عوام‌فریبی دانست و گفت:‌ای کاش خانم ابتکار پاسخ دهد با کدام متر و معیار آبگیری این تالاب را اندازه‌گیری کرده است؟
علی ساری در پی ادعای معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان محیط زیست مبنی بر آبگیری 62 درصدی هورالعظیم به فارس گفت: طی سال‌های اخیر به علت گسترش و استمرار صنعت سدسازی، مدیریت سنتی و غلط منابع آبی، استخراج نفت در عمق تالاب، آن هم به شیوه‌ها و روش‌های قدیمی بدون توجه به تکنولوژی‌های جدید در حوزه حفاری، اکوسیستم هورالعظیم به شدت تخریب و علاوه بر نابودی اقتصاد بومی منطقه موجبات مرگ انواع گونه‌های نادر جانوری، گیاهی و آبزیان شده است.
ساری با اشاره به پیامدهای خشک شدن تالاب بین‌المللی هورالعظیم، افزود : در نتیجه مدیریت غلط منابع آب ، عدم نظارت سازمان محیط زیست و فعالیت‌های صنایع نفتی باعث خشک شدن حدود 60 هزار هکتار از مساحت تالاب شده و آن را به یکی از کانون‌های داخلی تولید ریزگردها تبدیل کرده‌اند.
وی تصریح کرد: امروز بیش از چهار و نیم میلیون خوزستانی در معرض انواع بیماری‌های تنفسی ناشی پایداری پدیده ریزگردها هستند که میلیاردها تومان بر سبد هزینه‌های شهروندان در بخش سلامت تحمیل کرده و سبب تسریع آهنگ مهاجرت منفی مردم و نخبگان به خارج از خوزستان شده است.
 نماینده مردم اهواز افزود : با نمایش آبگیری با سراب زهاب‌های نیشکر نمی‌توان افکار عمومی را پیرامون عمق فاجعه مرگ تدریجی هورالعظیم فریب داد. از یاد نبریم که زهاب‌ها خود یکی از عوامل مرگ آبزیان و تخریب اکوسیستم تالاب می‌باشند، همچنین سازه‌های بلند دریچه‌ها که آب را به شکل قطره چکانی به درون بخش‌هایی از هور می‌فرستد خود عامل و مانع دیگر آبگیری است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.
ساری با انتقاد از عوام‌فریبی رئیس‌سازمان محیط زیست، گفت: بهتر بود خانم ابتکار پاسخ می‌داد با چه معیاری آبگیری هورالعظیم را اندازه گیری کرده است، در زمان بازدید یکی از سدهای نزدیک تالاب را باز کرده بودند تا مقداری آب وارد تالاب شود در غیراین صورت مرگ گونه‌های نادر آبزیان این تالاب گواهی بر نابودی هورالعظیم و عملکرد نادرست مسئولان است.
صحبت‌های ابتکار در مورد هورالعظیم صحت ندارد
یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عوام‌فریبی رئیس‌محیط زیست در خصوص آبگیری تالاب هورالعظیم گفت: تاکنون در این زمینه تنها از سوی رئیس‌سازمان محیط زیست شعار شنیده‌ایم.
ناصر صالحی‌نسب در خصوص صحبت‌های معصومه ابتکار رئیس‌سازمان محیط زیست مبنی بر آبگیری 62 درصدی تالاب هورالعظیم به فارس گفت: تالاب هورالعظیم حدود 150 هزار هکتار مساحت دارد و هر موقع که حدود 90 تا 100 هزار هکتار از آن آبگیری شد آن موقع خانم ابتکار می‌تواند ادعا کند که آبگیری این تالاب در حد 62 درصد انجام شده است.
صالحی‌نسب افزود: هم‌اکنون تنها قسمت محدودی از تالاب توسط زهکش کشت و صنعت نیشکر پر شده است وگرنه مشکل تالاب هنوز حل نشده و در این زمینه تنها شعار می‌دهند.
وی با انتقاد از اینکه ابتکار خشک شدن تالاب هورالعظیم را شانتاژ رسانه‌ای می‌خواند، گفت: اتفاقاً صحبت‌های ابتکار اصلاً صحت ندارد حتی در موردی نیز گفته بود که کنترل‌کننده ریزگردها را با استفاده از بارور کردن ریزگردها در منطقه‌ای ایجاد کرده‌ایم که پنج درجه دمای آن منطقه کم شد و ریزگردها از بین رفت، این در حالی است که بنده آنجا بودم و مطرح کردم این موضوع صحت ندارد و عوام‌فریبی است.
نماینده سابق دشت آزادگان و هویزه افزود: در خصوص تالاب هورالعظیم نیز عوام‌فریبی می‌کنند و آبگیری 62درصدی این تالاب صحت ندارد. هم‌اکنون تنها حدود 30هزار هکتار از این تالاب آبگیری شده است که تنها یک پنجم مساحت تالاب را شامل می‌شود که آن هم با استفاده از زهکش توسعه نیشکر پرآب شده نه با اقدامات سازمان محیط زیست.
گفتنی است، معصومه ابتکار در یک برنامه تلویزیونی خشک شدن تالاب هورالعظیم را یک شانتاژ رسانه‌ای دانسته و گفته بود: با تلاشهای صورت گرفته، هورالعظیم تا حدود زیادی احیا و 62 درصد آن آبگیری شده است.