kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹

واکنش تکفیری‌ها به پیروزی‌های بزرگ سوریه در حلب؛ پشت ما را خالی کردند!

مفتی به اصطلاح شرعی تکفیری‌‌های «جبهه ‌النصره» و «جیش‌الفتح» پس از شکست‌های سنگین اخیر در شهر «حلب»، حامیان خارجی گروه‌های تروریستی و سرکردگان تروریست‌ها را «مقصر» دانست و گفت که (آنها) «ما را رها کردند و تنها گذاشتند.»



سرویس خارجی -

تحولات در شهر حلب به نفع جبهه مقاومت و ضدتروریسم در حال رقم خوردن است و به نظر می‌رسد که از دست حامیان خارجی تروریست‌ها نیز کاری ساخته نیست. به گزارش تسنیم، «عبدالله المحیسنی» مفتی به اصطلاح شرعی جریان‌های جیش‌الفتح و جبهه النصره در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «من تصمیم‌گیرنده نیستم، بلکه خداوند تصمیم‌گیرنده است. من از مردم حلب عذرخواهی می‌کنم، فرماندهان متفرق (دچار تفرقه) شدند و ما را رها کردند و شما را تنها گذاشتند! تکفیری‌های تروریست با نام اسلام و با هدف تخریب چهره آن بزرگ‌ترین جنایات را علیه همین اسلام مظلوم مرتکب شده‌اند.
نیروهای ارتش سوریه و مقاومت طی روزهای گذشته با سرعت خارق‌العاده‌ای شمال شرقی حلب را آزاد کرده و سپس به سمت شرق این شهر پیشروی کرده‌اند. با پیشروی جدید، میان تروریست‌ها در بخش شمالی و جنوبی شرق حلب فاصله افتاده است.
البته، دلخوری اصلی المحیسنی وهابی معروف سعودی، از کشورهای عربستان، ترکیه و آمریکا است. پیش از این حامیان خارجی از تروریست‌های تکفیری خواسته بودند در حلب بمانند. اما این درخواست، با کمک‌های نظامی و لجستیکی همراه نشد و در واقع، حامیان خارجی نتوانستند کمک بکنند. علاوه بر آن، میان حامیان خارجی هم اکنون تفرقه و تشتت وجود دارد و همین تفرقه در میان گروه‌های تروریستی هم آشکار شده است.
درخواست کمک
از رژیم صهیونیستی
«فهد المصری» هماهنگ‌کننده گروه تروریستی «جبهه نجات ملی سوریه»، اما طی یک نوار ویدئویی، اعلام کرد: «از همه قدرت‌های منطقه‌ای تاثیرگذار، از جمله اسرائیل، می‌خواهیم، زیر نظر سازمان ملل، «شورای امنیت منطقه‌ای» تشکیل دهند.»
به گزارش فارس، المصری افزود: «هیچ ارتباطی میان تحولات میدانی حلب و دیگر مناطق وجود ندارد، این درخواست ما، پیامی است که ما امروز برای ملت اسرائيل فرستاده‌ایم و این پیام، التماس برای همدردی و یا [دریافت] کمک از اسرائیل نیست، بلکه در آن،‌ واقعیت اوضاع بیان شده است.»
المصری در حالی مدعی می‌شود که درخواست کمک از اسرائیل نمی‌کند که در ادامه همین نوار ویدئویی، می‌گوید: «پیام ما به کنست و دولت اسرائیل برای فشار به طرف‌های اسرائیلی است که با سقوط «بشار اسد» مخالف هستند. کافی است که این جریان‌های اسرائیلی دست از حمایت بردارند و این خود بزرگ‌ترین کمک نه فقط به ملت سوریه بلکه به کل خاورمیانه است!»
این اظهارات ضد و نقیض، نشان می‌دهد که تروریست‌ها به شدت در رنج و سختی به سر می‌برند. رژیم صهیونیستی طی چهار سال گذشته بارها از تروریست‌ها در سوریه حمایت کرده است.
تحولات میدانی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ارتش سوریه اما بر منطقه مسکونی «الشبابی» در شرق حلب نیز به طور کامل مسلط شد.
تسنیم به نقل از «زهیرطراف» فعال سیاسی سوری گزارش داد، «بسیاری از سرکرده‌های تروریستی پس از تحمل شکست اخیر در شرق حلب، در حال فرار به ترکیه هستند. تاکنون 14 منطقه و محله شرق حلب به دست نیروهای دولتی افتاده است. بسیاری از مردم این مناطق نیز هنگام دیدن نیروهای ارتش سوریه، ابراز شادمانی کردند.»
از حومه دمشق نیز خبر رسیده، 2100 نفر از افراد مسلح مستقر در مناطق «خان‌الشیخ» و «زاکیه»، طبق توافقی که با دولت انجام داده‌اند، این دو منطقه را به سمت استان «ادلب» ترک کرده‌اند.
اردوغان حرفش را پس گرفت
هفته گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود: «(ما) وارد سوریه شدیم تا به حکومت «بشار اسد» که با نظام تروریستی خود، اقدام به دهشت‌افکنی در میان مردم سوریه می‌کند، پایان دهیم و ورود ما به این کشور، علت دیگری ندارد.»
این اظهارات اردوغان باعث تعجب و حیرت مقامات روسیه شد. همین مسئله باعث شد که اردوغان طی تماس تلفنی خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، حرف خود را تصحیح کند.
اردوغان پنجشنبه گذشته طی سخنانی در آنکارا گفت: «عملیات سپر فرات علیه دولت یا شخص معینی نیست، این عملیات فقط گروه‌های تروریستی را نشانه رفته است.»
ترکیه تحت پوشش «عملیات فرات» شماری از نیروهای این کشور را روانه استان‌های شمالی سوریه کرده و جنگنده‌های ارتش ترکیه نیز مناطق غیرنظامی و مواضع شبه نظامیان کرد را در شمال سوریه بمباران می‌کنند. هدف اعلامی عملیات فرات، عقب راندن شبه نظامیان کرد به آن سوی رود فرات است.
سایر رویدادها
* روسیه پیشنهاد داد، در مناطق شرق حلب، چهار گذرگاه برای خروج غیرنظامیان ایجاد شود.
* دو ناو آمریکایی حامل 4000 تفنگدار، وارد آب‌های دریای مدیترانه شدند.
* ارتش آمریکا بالاخره اعتراف کرد، طی 9 ماه اخیر، جنگنده‌های این کشور 54 غیرنظامی را در عراق و سوریه کشته‌اند. ناظران بی‌طرف، شمار قربانیان غیرنظامی را بسیار بیشتر از این رقم ذکر می‌کنند.
* شیخ «احمد بدرالدین حسون» مفتی سوریه، گفت که ایران و روسیه از سوریه دفاع می‌کنند، ولی 180 کشور دیگر درصدد تخریب سوریه هستند.
* «استفان دی‌میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، از تروریست‌های «جبهه النصره» خواست، شهر حلب را ترک کنند.