kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
نمایندگان مجلس مطرح کردند

وعده‌های شفاهی و عمل نشده /نتیجه اقدامات شتابزده در امضا و اجرای برجام است

نمایندگان مجلس تاکید کردند که عهدشکنی طرف مقابل و سرپیچی از انجام تعهدات، نتیجه اقدامات شتابزده در امضا و اجرای برجام است.



دلسوزان نظام و منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای در طول مذاکرات بارها به این موضوع اشاره کردند که جدول زمان‌بندی انجام تعهدات طرفین و نوع تعهدات به هیچ عنوان با یکدیگر تناسبی ندارد. اما دولت یازدهم بی‌‌آن‌که تضمین محکم و غیرقابل تغییری از حریف بگیرد، بسیاری از تعهدات خود را به صورت کاملا یکجانبه- و با شتابزدگی- و به‌گونه‌ای که قابل بازگشت نیست، عملیاتی کرد. خروج بیش از 12 هزار سانتریفیوژ از چرخه غنی‌سازی، توقف تحقیق و توسعه برای غنی‌سازی در فردو، بتن‌ریزی در قلب رآکتور اراک و خروج 9700 کیلوگرم از ده‌ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد از کشور از جمله این اقدامات است که هزینه‌های سنگینی را در پی داشت.
منتقدان تاکید کردند که با توجه به سابقه عهدشکنی طرف مقابل، انجام یکطرفه و شتابزده تعهدات ایران، موجب گستاخی طرف مقابل می‌شود و در نهایت هیچ تضمینی به انجام تعهدات از جمله لغو تحریم‌ها نیست.
درست یک روز بعد از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام-دی ماه 1394- وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی خبر داد.
غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران، تصویب و اجرای قانون محدودیت ویزا، استمرارتحریم سوئیفت و تصویب طرح‌هایی از جمله قانون شفافیت تامین مالی تروریسم ایران، طرح تحریم علیه ایران به بهانه حملات سایبری، ممانعت از دسترسی ایران به دلار آمریکا، تحریم‌های جدید به بهانه تست موشکی، منع فروش بوئینگ به ایران، قانون عدالت برای قربانیان تروریسم، قانون عدم تسامح در مقابل تروریسم، طرح تحریم همه افراد وابسته به سپاه پاسداران، قانون نظارت بر سیاست ایران و...تنها بخشی از ده‌ها طرح ضد‌ایرانی است که باید به فهرست طولانی عهدشکنی آمریکا در پسابرجام اضافه کرد.
 پیش‌آورندگان وضع موجود
 پاسخگو باشند
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه تعجیل در روند بررسی و قبول برجام موجب وارد آمدن خساراتی به کشور شد، گفت: ما در همان زمان نیز اعلام می‌کردیم که نحوه مذاکرات تیم مذاکره‌کننده و تصمیم‌گیری‌های آنها و منفعلانه عمل کردن این تیم و باج دادن به طرف مقابل سرانجامی جز نکبت برای ایران نخواهد داشت.
حاجی دلیگانی اظهار داشت: ما امروز خوشحال نیستیم که پیش‌بینی‌ها و صحبت‌هایمان درباره برجام و خسارت آن برای کشور محقق شده اما آنهایی که باعث شده‌اند تا ما امروز شاهد این وضعیت درخصوص برجام باشیم باید به ملت ایران پاسخ دهند که چرا با مصالح کشور و با منافع ملت اینچنین رفتار کردند.
 وقتی تذکر می‌دادیم به «کاسب تحریم» متهم می‌شدیم
سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص عدم دقت کافی در روند مذاکرات هسته‌ای و قبول برجام، گفت: من در مجلس نهم در کمیسیون برجام عضویت داشتم و از نزدیک در جریان روند مذاکرات و نوع توافقات هم در بیانیه ژنو و هم در بیانیه لوزان بودم. در همان مقطع ما متوجه می‌شدیم که آنچه که توافق می‌شود، عجولانه است و تیم مذاکره‌کننده می‌خواهد به هر شکلی و به هر قیمتی که شده کار توافق را به پایان برساند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در آن زمان هم ما نسبت به این مسئله که تعهداتی که ایران در برجام قبول کرده و انجام تعهدات طرف ایرانی قبل از اجرای برجام و اینکه انجام تعهدات ما مقدم بر انجام تعهدات طرف غربی است و ضمانت‌هایی که برای انجام دقیق تعهدات طرف مقابل باید پیش‌بینی شود هشدار می‌دادیم اما به نام کاسبان تحریم و امثال آن مورد اتهام واقع می‌شدیم.
نقوی حسینی خاطرنشان کرد: ما در آن زمان هشدار می‌دادیم که حذف تحریم‌ها با آن شکلی که در برجام آمده محقق نخواهد شد چرا که برای برداشتن تحریم‌ها اقدامات دیگری نیاز است و موضوعات دیگری باید مطرح شود اما تیم مذاکره‌کننده در آن زمان برای انجام توافق عجله داشت.
وی افزود: امروز ما باید تاوان و هزینه اقدامات تعجیلی و با شتاب را در روند بررسی و قبول برجام پرداخت کنیم و غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها با استفاده از همان برجام بسیاری از تعهداتشان را عملی نمی‌کنند و یا تعهدات روی کاغذ انجام می‌شود اما در میدان عمل چون تضمین‌های لازم پیش‌بینی نشده و نکات ریز و دقیق دیده نشده و از اصطلاحات بسیار مهمی عبور شده، دست و پای ما را می‌بندد و برجام اجرا شده اما تحریم‌ها سر جای خود باقی است و محدودیت‌ها نیز همچنان پابرجاست و ما همچنان شاهد اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان هستیم.
 برجام، تجربه‌ای برای آینده
به گزارش فارس، محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودر‌آهنگ در مجلس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تعجیل در روند توافق هسته‌ای موجب بی‌توجهی به جزئیات آن و تحمیل خسارات به کشور شده است، گفت: در مذاکرات صرفاً به حرف طرف مقابل و به ویژه آمریکا که قول شفاهی داده بود تحریم‌‌ها را برمی‌دارد و هیچ تحریمی اعمال نخواهد شد، اکتفا شد و تیم مذاکره‌کننده پذیرفت که ابتدا ایران به تعهداتش در برجام عمل کند و سپس آنها نسبت به این کار اقدام کنند.
عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: ما امروز شاهدیم که بنابه تأیید سازمان‌های بین‌المللی و از جمله انرژی اتمی، ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده است اما طرف مقابل به اکثریت تعهدات خود از جمله رفع تحریم‌های بانکی و امکان جابه‌جایی پول عمل نکرده‌ است.
وی افزود: آنچه امروز ما در اختیار داریم حرف‌ها و وعده‌های شفاهی و عمل نشده‌ از طرف مقابل است.
پورمختار خاطرنشان کرد: برجام تجربه‌ای است برای آینده که آقایان فکر نکنند همه فن‌حریف هستند و در واقع چراغ راهی برای آینده است.