kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۴۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
حمیدرضا حاجی‌بابایی:

کمتر از نصف درآمد 80 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌شود

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: از درآمد 80 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها فقط 35 هزار میلیارد تومان به مردم تعلق می‌گیرد اما مابقی به حساب خزانه واریز نشده است.



به گزارش فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی در یک برنامه تلویزیونی درباره دخل و خرج یارانه‌ها اظهار کرد: برنامه هدفمندی یارانه‌ها یک برنامه پنج ساله است. چرخه پرداخت یارانه‌ها باید تا زمانی که دولت برنامه جدیدش را به مجلس ارائه کند ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه تا امروز کسی نگفته درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها چقدر است افزود: این رقم در سال 95 حدود 80 هزار میلیارد تومان و در سال قبل 69 هزار میلیارد تومان بوده است که فقط حدود 35 هزار میلیارد تومانش به مردم پرداخت می‌شده و رقمی حدود پنج هزار میلیارد تومان به توسعه شهری اختصاص می‌یافته است و تاکنون عوامل تولید نمی‌گذاشتند مازاد این درآمد به حساب خزانه واریز شود.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با ابراز تأسف به سهم مردم از یارانه‌ها افزود: از اجرای این طرح تاکنون سهم هر فرد 45 هزار و 500 تومان بوده که با توجه به افزایش تورم سالانه قدرت این مبلغ فقط هشت هزار تومان است، این در شرایطی است که هزینه برق مصرفی مردم از زمان شروع پرداخت یارانه‌ها حدود پنج برابر شده است، این یعنی عدم تطابق برنامه‌های مدیریتی دولت. برای رفع مشکلات این چنینی باید درآمدها شفاف و نظارت‌ها دقیق‌تر شود.
حاجی‌بابایی درخصوص پاداش پایان خدمت کارمندان دولت هم گفت: کمیسیون تلفیق مصوب کرده بود تا حداقل این پاداش، پنج برابر حداقل حقوق باشد اما این فکر زیاد منصفانه نبود زیرا حقوق برخی تضییع می‌شد، به این منظور، فکر کردیم که اگر 10 برابر شود بهتر است اما در نهایت کمیسیون تلفیق به هفت برابر رضایت داد و این رقم از سال 96 اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: با فرمول مصوب کمیسیون تلفیق پایین‌ترین پاداش پایان خدمت کارمندان 36 میلیون تومان و بالاترین 240 میلیون تومان است.
حاجی‌بابایی گفت: برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در برنامه ششم توسعه ماده‌ای درنظر گرفته شده که طبق آن هر کسی با هر مسئولیتی در نظام با هر حقوق و پاداش، مأموریت و اضافه‌کاری باید دریافتی‌اش در یک حساب واریز شود و دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور روی آن نظارت داشته باشند.
وی افزود: در این بین نظام هماهنگ پرداخت می‌گوید بازنشستگان در کشور هستند که دریافتیشان برابر نیست، ماده‌ای تدوین شده تا در شرایط مساوی فاصله میان دریافتی‌های بازنشستگان بیشتر از 20 درصد نباشد.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص فرار مالیاتی گفت: در برنامه ششم توسعه معافیت مالیاتی ممنوع است و به جای تحت فشار قرار دادن کسبه خرد باید به سراغ کسانی برویم که فرار مالیاتی دارند، به این منظور همه دستگاه‌های کشور مکلف به شفاف‌سازی و الکترونیکی کردن دریافت و پرداخت مالیات‌هایشان هستند.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه مجلس، مرکز پژوهش‌ها و دولت برنامه ششم توسعه را تهیه می‌کنند و کلیات آن تصویب شده افزود: حرف اول و آخر در برنامه ششم، اشتغال است. برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال به 724 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازمندیم که 160 هزار میلیارد تومان آن خارجی و 180 هزار میلیارد تومان مربوط به مشارکت بانک‌هاست.
وی از بدهی 120 هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی خبر داد و اضافه کرد: دولت می‌تواند با فروش میعانات گازی یا مزایده اموالش، بدهی‌هایش را بپردازد.
حاجی‌بابایی درباره برداشت دولت از درآمد نفت گفت: این برداشت باید استقراض محسوب شود. دولت اگر کسری بودجه دارد باید با صرفه‌جویی کسری‌اش را جبران کند.
گفتنی است وزیر اقتصاد درحالی از یارانه پرداخت کردن به عنوان عزا گرفتن یاد می‌کند که مبلغی کمتر از نصف درآمد دولت از محل یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌شود.