kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
برای نخستین بار

جنگنده‌های سوری مواضع ارتش ترکیه را در الباب در هم کوبیدند

جنگنده‌های سوریه در مناطق شمالی این کشور، مواضع نظامیان اشغالگر ترکیه را بمباران کردند. در این حمله، سه سرباز ترکیه کشته و 10 سرباز دیگر این کشور مجروح شدند.


جنگنده‌های ارتش سوریه پس از چندین ماه هشدار، دیروز مواضع ارتش ترکیه را در خاک سوریه و در اطراف شهر «الباب» بمباران کردند، که بنا به آمارهای اعلام شده، در این حمله سه نظامی ترکیه کشته و 10 تن دیگر مجروح شده‌اند.
جنگنده‌های ارتش ترکیه مدتی است که به بهانه اجرای عملیات «سپر فرات» و عقب راندن شبه نظامیان کرد به آن سوی رود فرات، مناطق شمالی سوریه را بمباران می‌کنند. در این حملات‌ هوایی، طی ماه‌های اخیر بیش از 150 غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. واحدهایی از نیروی زمینی ارتش ترکیه هم وارد خاک سوریه شده‌اند. این نیروها در آخرین اقدام خود، قصد داشتند وارد شهر «الباب» شوند که ارتش سوریه با بمباران خود، عملاً به آنها هشدار داد. کارشناسان می‌گویند، در صورت ادامه یافتن پیشروی‌های ارتش ترکیه در خاک سوریه، احتمالاً حملات جنگنده‌های سوریه تکرار خواهد شد.
واکنش ترکیه
اما، حمله جنگنده‌های سوری، واکنش آنکارا را در پی داشت؛ «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه گفت که به این حمله، آنکارا واکنش نشان خواهد داد. ایلدریم نگفت که واکنش ترکیه به سوریه چگونه خواهد بود.
البته پس از این اظهارات، ارتش ترکیه اعلام کرد، در واکنش به کشته شدن سه نظامی این کشور در حومه الباب، جنگنده‌های ترکیه مواضعی را در خاک سوریه هدف قرار دادند. خبرها حاکی است ارتش ترکیه چندین موضع را در داخل شهر الباب هدف قرار داده است.
از استان «رقه» سوریه نیز خبر رسیده، جنگنده‌های آمریکایی چادرهای آوارگان سوری را در این استان بمباران کردند که به مرگ 10 غیرنظامی و جراحت چند نفر دیگر انجامید.
عقب‌نشینی شاه اردن
«عبدالله دوم» شاه اردن هم طی یک مصاحبه مفصل با شبکه استرالیایی «ای.بی.سی» اعتراف کرد که همه گزینه‌ها در مورد سوریه، از جمله باقی ماندن «بشار اسد» در قدرت، روی میز است! پیش از این نیز مقامات فرانسوی «علناً» و مقامات آمریکایی «با واسطه» چنین عقب‌نشینی کرده بودند.
رئیس جمهور منتخب آمریکا هم در مورد باقی ماندن «بشار اسد» در قدرت صحبت‌هایی کرده است.
پادشاه اردن در این مصاحبه گفت: من فکر می‌کنم در مرحله کنونی، همه گزینه‌ها روی میز هستند، اما دوباره باید این موضوع را صریح تکرار کنم که از نظر من، اغلب ماهایی که سوریه را می‌شناسیم به این موضوع معتقدیم که بدون روس‌ها، امکان حصول به راه حل وجود ندارد و این چیزی است که ما برای یک یا دو سال اخیر درباره‌اش در حال بحث و رایزنی بوده‌ایم.
او ادامه داد: «در مرحله کنونی، ما باید منتظر باشیم و ببینیم استراتژی آمریکا چیست و اینکه آنها چطور می‌خواهند با روس‌ها تعامل کنند و فکر می‌کنم این چیزی است که در ذهن همگان است. ملک‌عبدالله دوم در پاسخ به سؤالی در باره شکست مذاکرات پیشین آمریکا و روسیه درباره سوریه اینطور گفت: در موضوع مذاکرات و اینکه چه کسانی از آن خارج شدند، سخت است که تقصیرها را به گردن کسی انداخت. ما همه امیدواریم که با آمدن دولت جدید آمریکا و اتخاذ استراتژی‌اش، نوعی اشتراک مساعی و همکاری ایجاد شود.
از سال 2011 تاکنون، عبدالله دوم متحد اصلی آمریکا در حمایت از تروریسم و برانداختن نظام قانونی بشار اسد بوده است، و هم اکنون نیز به گفته استاندار «درعا»، از تروریست‌ها در سوریه، حمایت می‌کند.
سایر رویدادها
پسر «دونالد ترامپ» با یکی از رهبران گروه‌های مخالف دولت سوریه که حامی روسیه است، دیدار کرده است. این دیدار، گمانه‌ها درباره احتمال همکاری مسکو- واشنگتن بر سر بحران سوریه را تقویت می‌کند.
* در پی انتشار خبر استقرار 19 خلبان مصری در پایگاه «حماه» سوریه جهت جنگ با تروریسم، سفیر مصر در لبنان، این خبر را تکذیب کرد. با این حال، منابع خبری از افزایش همکاری‌های نظامی قاهره و دمشق خبر می‌دهند.
* خبرگزاری فارس به نقل از منابع سوری گزارش داده، ارتش ترکیه درصدد احداث پایگاه نظامی در بخش شمالی استان حلب و حومه شهرک «اخترین» است.
* ارتش سوریه حملات عناصر داعش برای اشغال شهر «دیرالزور» در شرق این کشور را دفع کرد.