kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷

کوتاه از شهرستان‌ها



راه‌اندازی سلول دفن زباله
رشت - خبرنگار کیهان: اولین سلول مهندسی بهداشتی دفن زباله در لندفیل منطقه سراوان رشت راه‌اندازی شد.
شهردار رشت اظهار داشت: راه‌اندازی اولین سلول مهندسی بهداشتی دفن زباله در لندفیل سراوان رشت اولین اقدام زیربنایی بعد از 30 سال در این منطقه است.
سیدمحمدعلی ثابت قدم با بیان اینکه بایستی تدابیری اتخاذ شود تا تهدید در سراوان به فرصت تبدیل شود گفت: دفن زباله در سراوان رشت، تنها برای این منطقه نیست بلکه تهدیدی برای کل مسئله زیستی استان گیلان است.
چالش در توسعه راه‌‌ها
ساری - خبرنگار کیهان:  اراضی مازندران دارای شرایط جغرافیایی و اجتماعی بسیار با ارزش است و این مسئله با وجود کمبود اعتبار جهت خرید اراضی، ما را برای توسعه شبکه راههای استان مشکل کرده است.
حبیب‌الله خادمی معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌ها مهمترین مشکل مازندران را در بخش توسعه شبکه راهها، تملک اراضی دانست و افزود: تعریض و ارتقاء جاده‌های مازندران نیازمند عزم ملی است و باید نمایندگان مردم استان در مجلس با تلاش مضاعف برای تامین اعتبار استان در مجلس شورای اسلامی بکوشند.
گازرسانی به 16 روستا
ساری - خبرنگار کیهان: با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز جمهوری اسلامی ایران گازرسانی به 16 روستای مرزن‌آباد چالوس آغاز شد.
با افتتاح گازرسانی به 16 روستای مرزن‌آباد چالوس بیش از 100 میلیارد تومان هزینه شده است که هزار و 356 خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار شدند.
عملیات گازرسانی به این روستاها در سال 94 و 95 با 5100 انشعاب و 83 هزار و 357 متر شبکه‌گذاری صورت گرفته است.
توقیف 22 هزار موتورسیکلت
ساری - خبرنگار کیهان: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با اشاره به این که 22 درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در استان را راکبان موتورسیکلت تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: بیشترین گروه سنی راکبان موتورسیکلت افراد بین سنین 18 تا 30 سال هستند.
مهدی باقری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 22 هزار و 380 دستگاه موتورسیکلت در مازندران توقیف شد.
تجلیل از شعرای عاشورایی
تبریز - خبرنگار کیهان: طی مراسمی در تالار وحدت دانشگاه تبریز و با حضور شورای ادبیات عاشورایی از آذربایجان، گرجستان و ترکیه همایش بین‌المللی «پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان» برگزار شد.
در مراسم فوق که 16 شاعر و مداح ادبیات عاشورایی از آذربایجان، ترکیه و گرجستان حضور داشتند از 23 شاعر، مداح و محقق ایرانی و خارجی شعر عاشورایی آذربایجان و 3 هیئت مذهبی تبریز و یک هیئت دانشجویی، تجلیل شد و 3 تن از مداحان ایرانی و آذربایجانی مداحی و 2 شاعر ایرانی - آذربایجانی شعرخوانی کردند و قطعات عاشورایی توسط گروه‌های همخوان، اجرا شد.
آموزش خدمات فرش
مشهد - خبرنگار کیهان: رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، از راه‌اندازی نخستین مرکز خدمات آموزش خوشه صنعت فرش دستباف استان در مشهد خبر داد.
سعید کاظمی اظهار داشت: این مرکز با هدف اشتغالزایی برای 11 رشته فرش از جمله طراحی سنتی، رنگرزی، چله‌کشی، الیاف‌شناسی، رفوگری و مرمت و پرداخت‌زنی و.. دایر شده است.
وی گفت: مهمترین دلایل ایجاد این مرکز، شناسایی مشکلات، بازاریابی، خرید مواد اولیه مرغوب، طراحی و کمک به ارزش افزوده فرش دستباف است.
تک‌ درنای سیبری
ساری - خبرنگار کیهان: تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری به منطقه فریدونکنار مازندران وارد شد و خوشحالی اهالی شهرستان و علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات‌وحش را به همراه داشت.
تک درنای سیبری از زیستگاه زادآوری سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخ‌رود و فریدونکنار زمستانگذرانی می‌کند.
کاوش تپه‌ریوی
مانه و سملقان - خبرنگار کیهان: فرماندار مانه و سملقان گفت: تپه عزیز‌آباد و تپه ریوی، که از دوران هخامنشیان به جا مانده در حال حاضر با حضور باستان شناسان دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و تیمی از باستان‌شناسان آلمانی کاوش می‌شود.
غلامرضا عوض‌زاده افزود: در مرحله اول کاوش این منطقه تا 20 آذر 95 ادامه دارد و به مدت 5 سال این همکاری بین باستان‌شناسان ایرانی و آلمانی ادامه خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی نیز گفت: این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی با حضور تیمی از باستان‌شناسان بین‌المللی در حوزه‌های ژئوفیزیک، زمین‌شناسی جغرافیا و محیط‌زیست انجام می‌شود.
سویدانلویی افزود: این قرارداد به مدت 5 سال با موسسه باستان‌شناسان آلمانی بسته شده که کاوشها با همکاری مشترک پژوهشکده و باستان‌شناسان ایرانی انجام می‌گیرد.
وی اظهار داشت: 70 درصد اعتبار این کاوش توسط تیم باستان‌شناسی آلمانی، 30 درصد توسط اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان شمالی تامین اعتبار خواهد شد.
طرح دست‌های مهربان
زاهدان - خبرنگار کیهان: فرمانده انتظامی شهرستان زابل از اهداء بسته‌های حمایتی به خانواده‌های نیازمند در قالب طرح دست‌های مهربان با همکاری جمعی از خیرین خبر داد.
سرهنگ «غلامرضا نجابت» تصریح کرد: این فرماندهی با تعامل و همکاری بنیاد خیریه دست‌های مهربان با حضور در مناطق فقیر و حاشیه‌نشین شهرستان‌های زابل، هامون، زهک، نیمروز به توزیع اقلام مصرفی پرداخت.
وی اضافه کرد: این کاروان دارای 6 تریلر به ارزش 1/5 میلیارد تومان و شامل 20 جهیزیه کامل، 250 تن مواد غذایی، پوشاک، مواد بهداشتی و همراه با یک تیم پزشکی کامل با حضور در مناطق مورد نظر به معاینه و درمان کودکان و زنان بی‌سرپرست و آسیب‌پذیر پرداختند.
فرمانده انتظامی شهرستان زابل گفت: با اجرای این طرح‌ها در مناطق آسیب‌پذیر 80 درصد از جرایم و سرقت‌ها کاهش یافته و در حوزه کلانتری‌های مناطق ذکر شده باعث بالا رفتن ضریب امنیتی و همکاری بالای مردم با نیروی انتظامی شده است.
سرمایه‌گذاری چین
تبریز - خبرنگار کیهان: «چن شیونگ» رئیس انجمن انتقال تکنولوژی ایران و چین، از سرمایه‌گذاری پکن در بخش‌های راه‌آهن، تصفیه آب و فاضلاب و بازیافت کاغذ ایران خبر داد.
این مقام چینی گفت: تلاش می‌شود بخش خصوصی چین در حوزه راه‌آهن و انتقال تکنولوژی استخراج معادن در ایران، حضور بیشتری پیدا کنند و مقرر شد در تصفیه آب، ساخت راه‌آهن، تصفیه فاضلاب و بازیافت کاغذ، سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
چن شیونگ، برپایی جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز را گامی برای حضور قویتر سرمایه‌گذاری چین در بخش‌های مختلف آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز دانست و خواستار برپایی نمایشگاه‌های مشترک ایران و چین شد.