یک مسئول در سازمان حمایت:
دریافت حق سرویس در رستورانها غیرقانونی است
مدیرکل نظارتبر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: دریافت حق سرویس تحت هر عنوان در رستورانها، غیرقانونی است.
اکبر تقوی شوازی در گفتوگو با خبرگزاری فارس در مورد دریافت حق سرویس در رستورانها گفت: بر اساس ماده 57 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب سال 1392 عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخهای تعیین شده و هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار شود از مصادیق گرانفروشی است.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: نظر به اینکه دریافت مبلغی تحت عنوان حق سرویس موجب افزایش نرخ اغذیه و اشربه مورد عرضه در رستورانها و چلوکبابیها میشود، بنابراین اخذ هرگونه وجه اضافی علاوه بر نرخهای اعلامی در نرخنامه واحد صنفی غیرقانونی است.
تقوی شوازی بیان داشت: این امر تخلف گرانفروشی محسوب میشود و با متخلفین برخورد میشود.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: در رستورانها تمام هزینههای مرتبط و عوارض قانونی در قیمت اغذیه و اشربه لحاظ شده است.
تقوی شوازی بیان داشت: تمام رستورانها در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان ملزم به نصب تابلو قیمت هستند و از آنجایی که دریافت هرگونه مبلغی تحت عنوان حق سرویس موجب افزایش نرخ اغذیه و اشربه مورد عرضه در رستورانها و چلوکبابیها میشود، لذا اخذ هرگونه وجه اضافی مازاد بر نرخ مصوب و تحت هر عنوان از جمله حق سرویس توسط رستورانها ممنوع است.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت با اشاره به ماده 91 قانون نظام صنفی و نیز بند ب مصوبه یکصد و یازدهمین جلسه هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور افزود: از آنجایی که واحدهای پذیرایی تحت پوشش سایر دستگاهها از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (رستورانهای بینراهی، سفرهخانههای سنتی و مهمانپذیرها) علاوه بر دریافت پروانه فعالیت دستگاههای اجرایی متبوع، ملزم به اخذ پروانه کسب از اتحادیههای صنفی مرتبط هستند؛ لذا به لحاظ تعیین و رعایت قیمت، عرضه کالا و خدمات تابع قانون نظام صنفی هستند.
تقوی شوازی افزود: بنابراین دریافت حق سرویس توسط اینگونه واحدها نیز تخلف محسوب شده و بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی و نظام صنفی قابل پیگیری و رسیدگی است.
مدیرکل نظارت بر شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: مردم میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، مراتب را از طریق تلفن 124 به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی سازمانهای صنعت، معدن، و تجارت استانها یا اتحادیه مذکور در سراسر کشور اعلام تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی همچنین از انجام نظارتهای محسوس و غیرمحسوس بر عملکرد رستورانها خبر داد و گفت: اگر در این نظارتها، مواردی از تخلف مشاهده شود پیگیری و برابر قانون برخورد خواهد شد.