kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
امروز با قید دو فوریت تقدیم هیئت رئیسه می شود

پاسخ مجلس به گستاخی اتحادیه اروپا

پس از گذشت سه روز از تصویب قطعنامه مداخله‌جویانه پارلمان اروپا واکنش‌ها به این قطعنامه ضد ایرانی ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و علما، مراجع، دانشگاهیان و نمایندگان مجلس خواستار واکنش جدی دولت به این یاوه‌گویی‌ها شدند.
یک نماینده مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی با عنوان «راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مصوبه پارلمان اروپا» توسط وکلای ملت خبر داد.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان «راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مصوبه پارلمان اروپایی» تهیه کرده‌اند.
وی تاکید کرد: این طرح دارای یک ماده واحده و  8 بند است.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: این طرح تا یک شنبه(امروز ) به امضای نمایندگان مجلس می‌رسد و با قید دو فوریت به هیأت رئیسه مجلس تحویل داده می‌شود.
متن کامل این طرح در ذیل می‌آید:
مقدمه:
امروز کسانی دم از حقوق بشر می‌زنند که فراموش کرده‌اند خودشان در اختلافات داخلی در اروپا دایره جنگ را به چند قاره کشاندند که ده‌ها میلیون نفر را در حمام خونی که به راه انداختند به کام مرگ کشاندند. اینها کسانی هستند که فراموش کرده‌اند امروز حامی قاچاقچیان مواد مخدر شده‌اند و عجبا که فکر می‌کنند افکار بیدار دنیا این جنایت بزرگ آنان را فراموش کرده‌اند. اینان کسانی هستند که امروز ضمن حمایت از قاچاقچیان مواد مخدر از تروریست‌های تکفیری در سوریه حمایت‌های تجهیزاتی و پشتیبانی‌های سیاسی به عمل می‌آورند.
ماده‌واحده- اینک که پارلمان اروپایی با تصویب قطعنامه مداخله‌جویانه و با غیر دموکراتیک خواندن انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در ایران و زیر سؤال بردن وضعیت حقوق بشر، متهم کردن ایران به نقض مداوم حقوق اساسی تأکید بر ایجاد نمایندگی اروپا تا پایان سال 2014 در تهران به عنوان یک ابزار کارآمد برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های ایران و همچنین زیر سؤال بردن دستگاه‌های قضایی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان درخواست آزادی زندانیان سیاسی، محکومین فتنه و موافقت با ازدواج همجنس‌بازان تحلیل جدیدی را پیش روی خود قرار داده‌اند و از آنجایی که این اقدامات با روح همکاری در عرصه بین‌المللی مغایرت دارد و با تعهد دولت‌ها در عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها مخالف است، ما این اقدام پارلمان اروپایی را با تحریک صهیونیست‌های جهانی می‌دانیم و به همین جهت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اقدام وقیحانه پارلمان اروپایی این ماده‌واحده را در این راستا به تصویب می‌رساند.
بند اول- دولت موظف است که نسبت به روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای اروپایی که به این قطعنامه پارلمان اروپایی رأی مثبت داده‌اند تا زمانی که رأی خود را پس نگرفته‌اند تجدیدنظر کند.
بند دوم- هیچ مقام و هیأت اروپایی نمی‌توانند بدون هماهنگی و اخذ مجوز قانونی از دولت جمهوری اسلامی ایران با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در ایران دیدار و ملاقات داشته باشند.
بند سوم- از دولت خواسته می‌شود که با توجه به 15هزار شهید و جانبازی که جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مقابله با ترانزیت مواد مخدر داشته دولت در خصوص سیاست مبارزه با ترانزیت مواد مخدر با توجه به موضع خصمانه اروپایی‌ها در مورد مبارزه با قاچاقچیان تجدیدنظر کند.
بند چهارم- با توجه به تجربه کشور ما از لانه جاسوسی آمریکا دولت موظف است از تأسیس هرگونه دفتری از سوی پارلمان اروپا یا سازمان‌های مدعی حقوق بشر در کشور ممانعت به عمل آورد.
بند پنجم- تا زمانی که از طرف غربی فرهنگ و حقوق اسلامی و انسانی نادیده گرفته می‌شود و با این موضوع برخوردی یک بام و دو هوا دارد دولت نسبت به همکاری با کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل تجدیدنظر کند.
بند ششم-دولت موظف است هر برخورد یا کنترلی که از سوی کشورهای اروپایی برای ورود و خروج اتباع و مسئولین ایرانی در کشورهای اروپایی اعمال می‌کنند هنگام ورود و خروج مسئولان و اتباع آن کشورها در مبادی ورودی و خروجی کشور ما نیز همان رفتار اعمال شود.
بند هفتم-دولت موظف است که هزینه کامل میزبانی بیش از سه میلیون آواره در کشور را از مراجع بین‌المللی پیگیری و اخذ کند.
بند هشتم- دولت موظف است هر سه ماه یکبار گزارشی از اقدامات این قانون را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کند.
اعتراض چهره‌های سیاسی و مذهبی همچنان ادامه دارد
آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر دیروز در جلسه درس خارج فقه خود با محکوم کردن صدور قطعنامه علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا گفت: قطعنامه اتحادیه اروپا بی‌اساس، مغرضانه و همراه با کینه صادر شده است.
به گزارش فارس، وی با تاکید بر اینکه باید در مقابل آن، پاسخ داده شده و دولتمردان ما در این راستا به وظیفه خود عمل کنند، تاکید کرد: اسلام دارای قدرت بسیاری است و وظیفه ما است که در برابر چنین حرکت‌هایی ساکت و بی‌تفاوت نباشیم.
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز روز پنجشنبه با موضع‌گیری در این خصوص خواستار هوشیاری جدی مسئولان در مقابل این اقدام گستاخانه اتحادیه اروپا شده بود.
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مطرح شدن موضوع تاسیس دفتر پارلمان اروپا در تهران، گفت: ما هیچ نیازی به این دفتر نداریم و اگر بخواهد چنین دفتری تاسیس شود به لانه جاسوسی تبدیل خواهد شد. بنابراین نباید بگذاریم این دفتر تشکیل شود. هیئت‌های اروپایی با سفر به ایران کلی جاسوسی کردند و مطالب غیرواقع را واقع نشان دادند و در نهایت چنین قطعنامه‌ای را هم علیه ایران صادر کردند، بنابراین نیازی به دفتر اتحادیه اروپا نداریم و نخواهیم داشت.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، انتخابات یازدهم ریاست جمهوری را یکی از سالم‌ترین و باشکوه‌ترین انتخابات برشمرد و با اشاره به اینکه دشمنان به هر شکل می‌خواهند انتخابات ایران را زیر سوال ببرند، به حمایت اروپا از سران فتنه پرداخت و افزود: سران فتنه جرمی مرتکب شدند و طبق قوانین کشور باید با آنها برخورد شود و هیچ کشوری نباید در مورد سران فتنه اظهار نظر کند.
پیشنهاد نمایندگان
برای قطع مذاکرات هسته‌ای
تصویب قطعنامه ضد ایرانی در پارلمان اروپا با واکنش شدید نمایندگان نیز مواجه شد و رئیس مجلس در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان مجلس در این رابطه تاکید کرد: قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا سخیف و نسنجیده بود.
علی لاریجانی روز شنبه در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان مجلس با اشاره به تصویب قطعنامه اخیر پارلمان اتحادیه اروپا در رابطه با حقوق بشر ایران گفت: این اقدام و اظهار نظر درباره حماسه سیاسی کشور قطعا کار سخیفی بود و این موضوعات نشان از کج‌فهمی و بدفهمی این افراد می‌دهد. از طرفی دیگر شاید هم عده‌ای آنها را فریب داده باشند. اما نباید این اظهارات نادرست بیان شود.
رئیس مجلس ادامه داد: این اقدامات به ویژه اقدام اخیر اتحادیه اروپا عجیب نیست زیرا عده‌ای از فتنه‌گران در عرصه بین‌الملل به دنبال ایجاد آشفتگی هستند. اما این کشورها خواهند دید که راه ناصوابی را طی کرده‌اند. از طرفی دیگر برخی مطالب مطرح شده درباره حقوق بشر ایران هم نسنجیده بود.
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با این قطعنامه گستاخانه از پیشنهاد نمایندگان برای قطع مذاکرات هسته‌ای در واکنش به تصویب این قطعنامه در جلسه امروز مجلس خبر داد.
وی گفت: این پیشنهاد امروز (یکشنبه) در قالب یک پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس به دولت ارائه خواهد شد، چرا که ما انتظار واکنش جدی از سوی وزارت امور خارجه در قبال این مسئله را داریم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: در صورتی که این پیشنهاد مورد حمایت دولت قرار نگیرد، نمایندگان به صورت جدی با ارائه طرحی در این باره دولت را موظف به اقدام جدید در قبال این مسئله خواهند کرد.
آصفری گفت: امیدوارم دولت در قبال این پیشنهاد نمایندگان اقدام جدی را انجام دهد.
عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به قطعنامه اخیر ضد ایرانی اتحادیه اروپا گفت: مجلس قاطعانه در برابر تاسیس دفتر نمایندگی پارلمان اروپا در تهران می‌ایستد و اجازه تاسیس هیچ‌گونه تشکیلاتی را در کشور نمی‌دهد. با این شرایطی که برای تاسیس دفتر گذاشته‌اند و قطعنامه صادر کرده‌اند، قصد حمله به دموکراسی و مردم‌سالاری دینی در کشور ما را دارند. ملت ایران سال‌ها پیش آقابالاسری بزرگ‌تر از این‌ها را با لگد بیرون کرده است. مردم ایران اجازه نمی‌دهند که آن‌ها یک دکه و یا اتاق در ایران تاسیس کنند، چه برسد به اینکه دفتر نمایندگی داشته باشند.
همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا با حضور مسئولان وزارت امور خارجه در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: علاوه بر این کمیسیون، نمایندگان نیز در صحن علنی واکنش شدید نشان خواهند داد.
سیدحسین نقدی حسینی افزود: در این نشست موضع سخت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در قبال این قطعنامه اعلام خواهد شد.
نعیمی رز سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز گفت: قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا امروز (یک‌شنبه) در جلسات شورای مرکزی و هیئت رئیسه این فراکسیون بررسی می‌شود.
حجت‌‌الاسلام و المسلمین «محمدحسین ابوترابی‌فرد» نایب رئیس مجلس نیز روز جمعه در اجتماع مردم یزد در مسجد ملااسماعیل گفت: این بیانیه هیچ خللی در عزم و اراده ملت قهرمان ما ایجاد نخواهد کرد.
بسیج اساتید: دولت در خوشبینی نسبت به مذاکرات تجدیدنظر کند
سازمان بسیج اساتید کشور نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به قطعنامه  اخیر اتحادیه اروپا تاکید کرد: قطعنامه اتحادیه اروپا با تحریک صهیونیست‌ها طراحی شده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: سازمان بسیج اساتید از دولت محترم و به خصوص دستگاه دیپلماسی کشور درخواست می‌نماید که در خوشبینی خود نسبت به مذاکرات هسته‌ای تجدیدنظر نمایند و باور داشته باشند که نیاز و احتیاج غرب به ایران اسلامی، به عنوان قدرت غیر قابل مناقشه که بر منطقه مهم خلیج‌فارس تسلط مادی و معنوی دارد، بسیار بیشتر از نیاز ایران به غرب است و مشکلات اقتصادی که البته این مشکلات محدود و منحصر به ایران نیست نیز در دوری از غرب سلطه‌گر و با پیشه کردن عزم و مدیریت جهادی حل خواهد شد.
همچنین شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای قعطنامه ضد ایرانی پارلمان اتحادیه اروپا را محکوم و تاکید کرد: اقدامات اخیر اتحادیه اروپا که برای چندمین بار نوکری و عدم استقلال خود را در برابر شیطان بزرگ، آمریکای جهانخوار رونمایی کرد، مهم‌ترین دستاورد آن برای ملت شریف ایران چیزی جز بالا رفتن ظرفیت فکری و بیداری بیشتر مردم نیست و ملت عزیزمان به وضوح در حال مشاهده نتایج و دستاوردهای کرنش بی‌جا و عقب‌نشینی در برابر اردوگاه کفار و معاندین می‌باشند و قطعا به این نتیجه خواهند رسید که در بازی با شیطان و استکبار جهانی نمی‌توان به نتیجه «برد-برد» دست یافت.
محمد ابراهیم بهرامی دبیر کل جمعیت دانشجویان حامی عدالت اسلامی نیز با بیان اینکه جنگ صلیبی نوین در دستور کار اتحادیه اروپاست، گفت: قطعنامه طنزآمیز پارلمان اروپا علیه ایران نشان از نفوذ صهیونیزم افراطی در این اتحادیه دارد.
گفتنی است پنج‌شنبه هفته گذشته اتحادیه اروپا در قطعنامه‌ای سخیف، کلکسیونی از ادعاها و تهمت‌ها را علیه جمهوری اسلامی مطرح کرد. حمایت از همجنس‌بازان و فتنه‌گران، زیر سوال بردن انتخابات 92 و دخالت در امور داخلی ایران به بهانه حقوق بشر از جمله موارد قطعنامه کذایی است.