مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد
رشد 250 درصدی واردات بنزین در 3 سال اخیر
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: واردات بنزین در سه سال اخیر پنج میلیارد دلار هزینه و 250 درصد رشد داشته است.
جلیل سالاری، در گفتوگو با نسیم آنلاین اقدامات انجام شده در مدت سه سال اخیر پیرامون بنزین تولید داخل را یک اقدام سیاسی دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مسئله بنزین آلوده را مطرح ساخت اما مستنداتی که ارائه کرد هیچیک بنای علمی نداشت و فاقد جنبه کارشناسی بوده است.
وی تصریح کرد: برخورد سیاسی با تولید داخل منجر به واردات دستکم پنج میلیارد دلار بنزین در سه سال اخیر از خارج کشور شده و در این مدت واردات این سوخت 250 درصد رشد داشته است. با خروج پنج میلیارد دلار ارز از کشور، واسطهگری در راستای واردات بنزین زیاد بوده و برخی نفع زیادی در این راستا بردهاند.
سالاری با بیان اینکه در این مدت طرحهای سرمایهگذاری اولویتدار متوقف شدهاند به طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره داشت و افزود: پایان طرح مذکور تا آخر سال 95 هم محقق نمیشود. با وجود اینکه قرار شد فاز نخست این طرح در سال 93 و مابقی طرح هم در سال 94 به بهرهبرداری برسد اما نه تنها این امر اتفاق رخ نداده بلکه بررسیها نشان میدهد بهرهبرداری از فاز نخست آن لااقل به نیمه دوم سال 96 موکول خواهد شد.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در بخش دیگری از اظهارات خویش به ادعای توزیع بنزین یورو4 در هشت کلانشهر کشور هم پرداخت و افزود: در حال حاضر، مصرف بنزین هشت کلانشهر کشور دستکم 40 میلیون لیتر بوده در حالیکه ظرفیت تولید بنزین یورو4 در پالایشگاه شازند اراک 14 میلیون لیتر در روز است.
سالاری ادامه داد: آمارهای ارائه شده از ناحیه وزارت نفت غیرواقعی بوده و در سه سال اخیر نه تنها تولید بنزین کشور افزایش یافته و نه طرحی در این خصوص به بهرهبرداری رسیده است.
کاهش تولید بنزین
وی بیان داشت که تولید بنزین در کشور در سالهای 93، 94 و 95 روندی کاهش داشته است و افزود: پتانسیل تولید بنزین در کشور 60 میلیون لیتر در روز بوده اما در سال گذشته این رقم به 57 میلیون لیتر، در ابتدای امسال به 52 و در روزهای اخیر به 46 میلیون لیتر در روز رسیده است. بنزین مصرفی که در آمارهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی قید شده تحت عنوان بنزین یورو 4 نیست و از استانداردها انحراف دارد و اداره استاندارد برخلاف تکلیف خویش واقعیتها را مطرح نمیسازد.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، با بیان اینکه در تعیین کیفیت بنزین یورو4 دستکم 16 پارامتر باید مد نظر قرار گیرد، گفت: اداره استاندارد در ارائه اطلاعات درست مماشات کرده و حتی در صورت مراجعه رسانهها اعلام میدارد که آزمایشگاه به تعداد کافی ندارد.
سالاری تصریح کرد: در مدت اخیر تولید بنزین شش درصد کاهش داشته و مصرف بنزین هم پنج درصد رشد داشته است. وی با ابراز تاسف از حذف کارت سوخت گفت: در حال حاضر، سامانه سوخت فعال بوده اما با حذف کارت، شفافسازی میزان مصرف سوخت از بین رفته و کنترلی بر روی میزان مصرف انجام نمیشود در حالیکه هزینه فعال نگه داشتن این سامانه به دولت همچنان تحمیل میشود.
وی، درباره برندسازی جایگاههای عرضه سوخت اظهار کرد: با این شیوه جدید فقط واسطهگری سوخت افزایش میباید و بر تعداد شرکتهای زیرمجموعه افزوده میشود. در سایر کشورها، صاحبان برند دارای جایگاه عرضه سوخت تولیدی بوده و هم شبکه توزیع دارند و در این صورت اجازه عرض اندام هم خواهند داشت در حالیکه در شیوه برندسازی داخلی، شرکت برند تولیدکننده سوخت نبوده و مسئولیت نظارت بر کیفیت آن هم برعهده شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی است.
سالاری تصریح کرد: با شیوه فعلی وزارت نفت در برندسازی جایگاههای عرضه سوخت اگر تخلفی صورت گیرد تولیدکننده پاسخگو است و نه صاحب برند. به این ترتیب، دلالی مدرن و توسعه شبکه افزایش خواهد یافت و به هیچ عنوان نوآورانه نیست.