kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
در همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلتیکی جهان اسلام

ظریف: حزب‌الله عامل امنیت‌ساز و قدرت‌آفرین در جهان اسلام است

وزیر امور خارجه گفت: امروز حزب‌الله عامل امنیت‌ساز و قدرت‌آفرین در جهان اسلام است.



محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر دیروز در «همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلتیکی جهان اسلام» که در سالن همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، طی سخنانی با ذکر این نکته که شرایط در جهان دوقطبی ایستا بود، ولی امروز سیال است، اظهار داشت: امروز ما چالش‌هایی داریم که چالش‌های مشترک جهانی است نه تنها چالش‌های جهان اسلام.
ظریف یکی از این چالش‌های جهانی را تعدد بازیگران خواند و افزود: واقعیت تعدد و تکثر کنشگران در جامعه بین‌المللی یک چالش عمده است، اما همین فرصتی است برای کسانی که پیش از این نمی‌توانستند ایفای نقش کنند.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امروز دولت‌ها بازیگران انحصاری در صحنه بین‌المللی نیستند و کنشگری ضرورت داشتن سرزمین را کنار گذاشته، عنوان کرد: این خصیصه مهم شرایط بین‌المللی است که می‌تواند اثر عمده‌ای بر روابط ما در داخل و خارج جهان اسلام داشته باشد.
به گزارش مهر وی اظهار داشت: ما باید بپذیریم که یک کنشگر تاثیرگذار هستیم و این خودباوری فقط یک شعار نیست بلکه یک واقعیت در جهان امروز است. ما در جمهوری اسلامی باور کردیم که یک عنصر تاثیرگذار هستیم. من معتقدم جهان اسلام هم باید این مهم را بپذیرد.
ظریف با بیان اینکه ما می‌توانیم بازیگران غیر‌دولتی را به صورت عاقلانه و بدون اینکه بخواهیم به مردم آدرس غلط بدهیم، به ابزار قدرت تبدیل کنیم، گفت: امروز حزب‌الله لبنان عامل امنیت‌ساز و قدرت‌آفرین در جهان اسلام است.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: باید بپذیریم که چالش‌ها قابل مدیریت کردن هستند و این مسئله نیاز به کاری جمعی و مشترک دارد. ما باید به بحران‌هایی که امروز جهان اسلام را تهدید می‌کند، توجه ویژه‌ای داشته باشیم و بحران‌های مصنوعی را با بحران‌های واقعی اشتباه نگیریم.
دنبال راهکارهای عملی
 برای مقابله با تروریسم هستیم
سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دبیر همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپولیتیکی جهان اسلام نیز صبح دیروز طی سخنان کوتاهی در این همایش با بیان اینکه در هیچ جای دنیا اندازه ١٥ سال اخیر در منطقه ما جنگ و درگیری نبوده است، گفت: در این همایش به دنبال بهره‌مندی از مقالات برای درک ریشه چالش‌های موجود و فرارو هستیم.
صفوی با طرح این سؤال که باید ببینیم آیا این بحران در منطقه می‌ماند یا به اروپا و جاهای دیگر می‌رود، تصریح کرد: ما به دنبال ترسیم راهکارهای عملی برای جهان اسلام در مقابله با تروریسم هستیم.
تشکیل تروریسم تکفیری به دست کشورهای عربی و با دستور آمریکا
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم امین‌السید رئیس ‌شورای سیاست‌گذاری حزب‌الله لبنان نیز طی سخنان کوتاهی در همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلیتیک جهان اسلام اظهار داشت: کشورهای عربی منطقه دچار آشوب شده‌اند و دشمنان به دنبال مسلح کردن تروریست‌ها به سرکردگی آمریکا بوده و هستند. وی ادامه داد: تلاش برای تجزیه کشورها و هدف قرار دادن کشورهای حامی مقاومت و چراغ سبز به اسرائیل برای نابودی فلسطین از جمله بحران‌های ژئوپولیتیکی جهان اسلام است. رئیس ‌شورای سیاست‌گذاری حزب‌الله با بیان اینکه تروریسم تکفیری به دست کشورهای عرب و به دستور آمریکا شکل گرفته است، تصریح کرد: امروز کشور سوریه درگیر یک نبرد سرنوشت‌ساز است و همه ظرفیت دشمنان برای دست کشیدن سوریه از مقاومت بسیج شده است.