ارائه بلیت 6 سفره اجباری در کتاب فروشی متروی مشهد!
گسترش خدمات شهری و رفاهی در شهرهای مختلف به خصوص شهرهای پرجمعیت و پر تردد و به ویژه توریستی یکی از منطقیترین کارها و وظایف مدیریت شهری و مسئولان کشور است. یکی از این خدمات که کم کم در شهرهای بزرگ در حال رونق گرفتن است بهرهبرداری از قطارهای شهری و به عبارتی مترو است.
البته با وجود ارزشمند بودن اینکه این امکان در شهرهای دیگر کشور به غیراز پایتخت در دسترس مردم قرار میگیرد، گاهی ممکن است کمبودها و نواقصی در ارائه این خدمت وجود داشته باشد که وظیفه ما به عنوان رسانه و زبان گویای مردم مطرح کردن و مطالبه رفع این کمبودها است.
یکی از شهرهایی که چند سالی است خدمات رسانی مترو در آن آغاز شده شهر مقدس مشهد است. شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و شهری که علاوه بر جمعیت انبوه خود سالیانه پذیرای میلیونها زائر و گردشگر از داخل و خارج کشور است، باید به انواع امکانات شهری و خدماتی مجهز باشد و انصافاً هم در سالهای گذشته شاهد خدمات خوبی به مردم و مسافراندر این شهر بودهایم.
اما نکته عجیبی که بنده چندی پیش در سفر به این شهر با آن روبرو شدم میتواند به عنوان یک نمره منفی در خدمات دهی مسئولان شهری مشهد مقدس به حساب بیاید. در طول اقامت چند روزه در شهر مشهد بنا بر ضرورت و برای اولین بار تصمیم به استفاده از مترو برای رسیدن سریع به مقصدم در بخشی از شهر مشهد گرفتم. وقتی وارد ایستگاه میدان بسیج شدم لحظاتی به دنبال بخش فروش بلیت بودم اما هرچه طول و عرض سالن ایستگاه را گشتم جایی به عنوان فروش بلیت پیدا نکردم. در حالی که متعجب بودم که چطور مسافران ممکن است بدون تهیه بلیت وارد گیت ورودی سکو شوند بعد از لحظاتی جستوجو که دیگر مطمئن شدم جایی برای بلیت فروشی وجود ندارد از افراد حاضر در سالن سراغ محل تهیه بلیت را گرفتم. در کمال تعجب من را به یک کتاب فروشی داخل سالن مترو راهنمایی کردند که علاوه بر کتاب فروشی محل فروش بلیت مترو هم بود. هنوز تعجب من از تهیه بلیت از کتاب فروشی تمام نشده بود که فرد فروشنده کتاب و بلیت در پاسخ به تقاضای من برای خرید یک بلیت، گفت: بلیت تک سفره نداریم و فقط بلیت 6 سفره موجود است! این یعنی من که برای یک سفر کوتاه زیر زمینی نیاز به نهایتاً دو بلیت یا یک بلیت رفت و برگشت داشتم باید اجباراً بلیت 6 سفره میخریدم آن هم چند برابر قیمت که باید برای یک سفر کوتاه هزینه میکردم. من که حاضر به خرید این بلیت ناخواسته شده بودم تا در آینده و سفرهای بعدی از آن استفاده کنم وقتی از فروشنده شنیدم که این بلیتهای 6 سفره دارای محدودیت زمانی است با ناراحتی از این همه خدمات دهی و معطلی چند دقیقهای ایستگاه مترو را ترک کردم تا از طریق دیگری به مقصد بروم.
نکته جالب دیگر این بود که این شخص بلیتهای الکترونیک مسافران را هم شارژ میکرد.
هرچند بنده شرایط سایر ایستگاههای متروی مشهد را نمیدانم، اما سؤال اینجاست آیا این نوع خدمات دهی که بیان شد زیبنده شهر بزرگی همچون مشهد و زائران و مجاوران امام هشتم(ع) است؟
آیا وجود یک مرکز فروش بلیت در سالن مترو جزء ملزومات اولیه یک ایستگاه مترو نیست؟ این خدمات دهی مثل این است که شما وقتی به سینما میروید بلیت را از اغذیه فروش سینما تهیه کنید یا وقتی به یک ورزشگاه میروید بلیت را از دستفروشان تهیه کنید.
سؤال دیگر اینکه آیا وجود بلیت در انواع مختلف تک سفره، دو سفره یا چند سفره و دادن حق انتخاب جزء حقوق مسلم مسافران مترو نیست؟
راستی اگریک روز این آقای کتاب فروش به هر دلیلی مغازه خود را باز نکرد تکلیف مردم برای تهیه بلیت چیست؟
آیا پاسخ فروشنده بلیت مبنی بر اینکه چند وقت است شرکت صادرکننده بلیت تک سفره تولید نکرده یا مثلاً این شرکت تغییر کرده جوابی منطقی و قابل قبول است؟
با توجه به مدتدار بودن این بلیتهای چند سفره آیا خرید اجباری آنها از سوی زائرانی که ممکن است ماهها و شاید یک سال یا بیشتر امکان برگشت به مشهد را نداشته باشند و عملا تعداد زیادی از ظرفیت این بلیتها با وجود هزینه پرداختی بیشتر از نیاز سوخت میشود مصداق حق الناس نیست؟
چرا باید با یک کج سلیقگی و سوء تدبیر کوچک اما اثر گذار حجم زیاد سایر خدمات ارائه شده مخدوش شود. به راستی خیلی کارهای این چنینی در سطح مدیریت شهری شهرهای مختلف وجود دارد که باعث زحمت مردم میشود و خیلی راحت میتوان با یک برنامهریزی و تدبیر ساده از وقوع آنها جلوگیری کرد.