پای صحبت مردم
انتخاب تحمیلی
در شهر اصفهان هر کس بخواهد ساختمانسازی کند قبل از گرفتن پروانه ساختمانی از شهرداری محل باید به نظام مهندسی مراجعه کند و برای 4 نفر مهندس ناظر که از طریق سیستم تعیین میشوند هر نفر 3 میلیون تومان جمعا 12 میلیون تومان به حساب نظام مهندسی واریز کند.
اسامی چهار نفر مهندس ناظر زن یا مرد از طریق سیستم با شماره تلفنهایشان به مالک داده میشود تا با تلفن با هم آشنا شوند و کار را شروع کنند.مالک بیچاره بدون اینکه اختیاری از خود در زمینه انتخاب مهندس داشته باشد باید تسلیم سیستم شود و آرزو کند که این چهار نفر مهندس ناظر آدمهای باتجربه و درستکاری باشند.
هر کارگری، کارمند یا مهندسی باید اول کار کند و بعد مزد بگیرد اما مالک قبل از شروع کار و اصلا قبل از اینکه مهندس ناظر خود را بشناسد باید 12 میلیون به حساب نظام مهندسی بریزد و این در حالی است که هر مالکی حق دارد مهندس، معمار یا بنا و کارگر خود را خودش انتخاب کند اما مالک باید در انتخاب مهندس ناظر تسلیم محض باشد و این در حالی است که بعضی از این مهندسین ناظر بسیار کمتجربه هستند.مهندسین جوان میگویند از این پول 30 درصد آن هم آخر کار به ما میدهند و باید پرسید بقیه پول کجا میرود؟
رضا جدیدی
انباشت پسماند
کمبود سطل زباله باعث انباشت پسماندهای شهری در برخی محلههای جاسک شده است. این مشکل در مسکن مهر با یک هزار و 200 خانوار بیشتر به چشم میخورد. در این محله مسکونی فقط دو سطل جمعآوری زباله موجود است و آنها ظرف نیم ساعت پر میشوند و شهروندان مجبورند پسماندهای خانگی خود را در کنار این سطلها بگذارند. محل انباشت پسماندهای خانگی در برخی محلههای جاسک مامنی برای گربهها و سگهای ولگرد شده است. این مسئله باعث کاهش ضریب امنیت بهداشتی شهروندان شده است و این مشکل زمانی حادتر میشود که جمعآوری زبالههای شهری توسط شهرداری چند روز به تاخیر بیفتد. شهروندان جاسکی بارها دچار چنین مشکلی شدهاند. جای دارد مسئولان و تصمیمگیران در شهرداری جاسک گامی استوار در برطرف کردن این مشکل بردارند.
عبدالمجید مرادی
شهر گازی با یک جایگاه سیانجی
سرخس به عنوان تأمین کننده گاز 7 استان کشور فقط یک جایگاه سی.ان.جی دارد، بسیاری از شهرستانهای استان خراسان رضوی از چند جایگاه سی.ان.جی بهرهمندند. نکته دیگری درباره تنها جایگاه سی.ان.جی شهرستان سرخس این است که همین یک جایگاه سی.ان.جی 8 نازل سوختگیری دارد که فقط 5 نازل آن فعال است.
این رانندگان باید در صف طولانی قرار بگیرند تا بتوانند سوخت به خودروی خود تزریق کنند. گاهی این انتظار به یک تا دو ساعت طول میکشد و مشکل زمانی حادتر میشود که تنها جایگاه «سیانجی» خراب باشد. مسئولان مربوطه بارها متعهد شدهاند که این مشکل را برطرف کنند اما تاکنون اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.
محمد علی تمدن