مشاور عالی وزیر صنعت:
تولید پژو 405 و پراید تا پایان امسال متوقف میشود
مشاور عالی وزیر صنعت با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ کشور برخی استانداردهای کیفی را پاس نمیکنند، گفت: تا پایان سال 95 خودروهای پراید و پژو 405 باید از خط تولید خارج شوند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهروز ریاحی در نمایشگاه مطبوعات درباره وضعیت خودروسازی کشور اظهار کرد: در مقایسه با سه دهه قبل پیشرفتهایی در صنعت خودرو داشتهایم اما هنوز نظر مردم را جلب نمیکند. بیشترین گلایههای مردم از خودروسازان در بخش خدمات پس از فروش است و در خصوص قطعات و مدت خواب خودرو برای تعمیر، نارضایتیهای زیادی وجود دارد. بخشی از این مشکلات ما به قطعهسازان برمیگردد، البته طراحی و تنوع تولید موجود نیز دچار مشکل است.
مشاور عالی وزیر صنعت تصریح کرد: با توجه به نیازی که برای تامین قطعات داریم، به شکل مطلوبی نتوانستهایم قطعهسازان را بر اساس استانداردهای مورد نظر هماهنگ کنیم.
ریاحی درباره خودروهایی که بیشترین ایرادات فنی را دارند گفت: بیشترین گلایههای فنی مردم مربوط به سنسور بنزین پژو 405 و شیشه بالابر پراید است.
البته تا پایان سال 95 خودروهای پراید و پژو 405 باید از خط تولید خارج شوند.
وی ادامه داد: خودرو در کشور 55 استاندارد اجباری دارد که 51 مورد درباره خودرو چهار مورد در خصوص آلایندگی است، اما خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور تمام استانداردهای کیفی را پاس نمیکنند.
مشاور عالی وزیر صنعت درباره وضعیت خودروهای خارجی هم گفت: برخی از استانداردهای ما در خصوص خودروهای چینی مونتاژ شده در کشور نیز صدق نمیکند و حتی در مواردی خودروهای وارداتی نیز این مشکلات را دارند.
ریاحی با بیان اینکه در نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودروها برخورد مناسبی با مردم صورت نمیگیرد افزود: تعداد زیادی از پروانههای نمایندگی در استانها به همین دلیل باطل شده است.
وی درباره وضعیت تولید موتورسیکلت گفت: به صنعت موتورسیکلت در 10 سال گذشته، بیشتر از حد مجاز مجوز داده شده است و برخی تولیدکنندگان در زمینه آلایندگی و کیفیت استانداردهای موجود را پاس نمیکنند. آییننامه کیفیت در این خصوص نوشته و به موتورسازان ارائه و پروانه برخی از آنها نیز ابطال شده است اما با توجه به اینکه این وسیله برای امرار معاش تردد در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد، برخوردها در این خصوص محتاطانه صورت میگیرد.
ریاحی با بیان اینکه تا پایان سال انتظار داریم حداقل 30 درصد خط تولید موتورسیکلت کاربراتی کاسته شود، تصریح کرد: امیدواریم که در سالهای آینده خط تولید این نوع موتورسیکلت به طور کامل از رده خارج شوند.
وی در پایان اذعان کرد: در سال 92 ایران رتبه 17 بزرگترین تولیدکنندگان خودروی جهان را در اختیار داشته اما اکنون به رتبه 19 رسیده و عملا دو پله تنزل داشته است.