kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
در ادامه اقدامات ضد ایرانی در پسابرجام

اوباما وضعیت اضطراری درباره ایران را یک‌سال دیگر تمدید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا، در ادامه اقدامات ضد ایرانی کاخ سفید در پسابرجام، در سالگرد تسخیر لانه جاسوسی، وضعیت اضطراری درباره ایران را به مدت یک‌سال دیگر تمدید کرد.





«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سالگرد تسخیر سفارت سابق کشورش در تهران، گفت که روابط با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته و وضعیت اضطراری 22 ساله در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.
اوباما سال گذشته هم این قانون را در مورخه 18 آبان تمدید کرده ولی امسال روز 13 آبان را برای این کار انتخاب کرد.
اوباما در نامه‌اش به کنگره، نوشته است که روابط تهران و واشنگتن «هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است».
وضعیت اضطراری در روابط با ایران در سال 1979 میلادی به دستور رئیس‌جمهور وقت آمریکا برقرار شد. این وضعیت پس از یک سال خود به خود لغو می‌شود، مگر آنکه رئیس‌جمهور 90 روز پیش از تاریخ انقضا تداوم آن را به اطلاع کنگره برساند.
در بخشی از نامه اوباما آمده است: «روز 14 نوامبر 1979، رئیس‌جمهور با دستور اجرایی 12170 در ارتباط با ایران وضعیت اضطراری اعلام کرد و وفق قانون اختیارات اضطراری اقتصادی بین‌المللی، گام‌های مربوطه برای برخورد با تهدید نامعمول و فوق‌العاده ناشی از وضعیت ایران برای امنیت ملی، را برداشت».
به گزارش فارس، این نامه می‌افزاید: «روابط ما با ایران هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است و روند اجرای توافقاتمان با ایران به تاریخ 19 ژانویه 1981 (قرارداد الجزایر) همچنان در جریان است. به همین دلیل، ‌وضعیت اضطراری که در تاریخ 14 نوامبر 1979 اعلام شد، باید پس از 14 نوامبر 2015 نیز ادامه یابد».
در پایان این نامه آمده است: «بنابراین،‌ طبق بند 202 (d) از قانون وضعیت‌های اضطراری ملی، من وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران را که بر اساس دستور اجرایی 12170 اعلام شد، برای یک سال دیگر ادامه می‌دهم».
از سال 1979 که در پی تسخیر سفارت وقت آمریکا [لانه جاسوسی] در تهران وضعیت اضطراری علیه ایران وضع شد، روسای جمهور آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوریخواه، همه ساله این وضعیت را تمدید کرده‌اند.
وجود وضعیت اضطراری در روابط با ایران، زیربنای تحریم‌هایی است که به بهانه‌های مختلف از سوی واشنگتن علیه ایران وضع شده است؛ تحریم‌هایی متفاوت از تحریم‌های هسته‌ای که وجودش موجب وحشت بانکداران بزرگ از حضور در ایران و به محاق رفتن بخش‌هایی از تعهدات برجامی 1+5 شده است.
 تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران
در دستور کار کنگره
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در یادداشتی نوشت که وقتی کنگره اواخر ماه جاری میلادی به واشنگتن بازگردد تا بن‌بست مربوط به بودجه و لایحه مهم سیاست دفاعی را مهار کند، یک مورد دیگر را نیز در برنامه کار خود دارد و آن تمدید تحریم‌های ایران است.
این گزارش با این مقدمه ادامه داد، در پایان سال جاری میلادی، قانون تحریم‌های ایران (ISA) منقضی می‌شود. با این قانون است که نظام تحریم‌های کنونی آمریکا علیه ایران که به اعتقاد نمایندگان کنگره ضروری است تا واشنگتن بتواند در صورت سرپیچی ایران از مفاد برجام، اقدامات تنبیهی علیه تهران را خیلی فوری بازگرداند، حفظ می‌شود.
با این‌حال واشنگتن‌پست ادامه داد کاخ سفید نگران است که اگر نمایندگان کنگره بیش از حد برای تجدید و احتمالاً تشدید تحریم‌های ایران تلاش کنند، تهران اینگونه اقدامات را سرپیچی آمریکا از برجام تلقی کرده و در نتیجه مجدداً سایت‌های هسته‌ای خود را راه‌اندازی کند.
بنا به گزارش واشنگتن‌پست، نمایندگان کنگره هم‌اکنون بر سر بهترین رویکردی که بتوانند بر اساس آن، محدودیت‌هایی را در بخش انرژی، بانکداری و دفاعی علیه فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران، به وجود آورند، با یکدیگر اختلاف دارند.
طبق این گزارش، از نظر بسیاری، لایحه تجدید تحریم‌های ایران برای مدت 10 سال دیگر، بهترین فرصت برای وضع اقدامات تنبیهی جدید علیه تهران به دلیل آزمایشات موشک‌های بالستیک بعد از برجام به حساب می‌آید.
نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه کنگره خواستار واکنش‌ به آزمایش موشک‌های بالستیکی ایران شده و استدلال می‌کنند که این آزمایشات روح برجام را نقض کرده است.
برخی دیگر معتقدند که لایحه تجدید تحریم‌های ایران، فرصتی برای سلب اختیار رئیس‌جمهوری آمریکا برای شروع توافقات مالی آینده با تهران می‌باشد. این مسئله در واقع به موضوع توافقات کاخ سفید برای پرداخت بدهی 1/7 میلیارد دلاری واشنگتن به تهران اشاره دارد که خشم بسیاری از جمهوریخواهان را برانگیخت.
یکی از مشاوران جمهوریخواه کنگره اعلام کرده است که مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در خصوص تمدید قانون تحریم‌ها بدون افزودن متمم رأی‌گیری کند.
«اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که حامی تحریم‌های ایران است، مدعی شد: «قانون تحریم‌های ایران می‌بایست تا زمانی پابرجا باشد که رژیم ایران، صادرات تروریسم و تهدید ما و همپیمانان ما با سلاح‌های مرگبار را متوقف کند. به همین دلیل است که من (لایحه) دو حزبی تمدید طولانی‌مدت این تحریم‌های مهم را معرفی کردم».
 کاخ سفید نگران نیست که تجدید تحریم‌ها
 نقض برجام باشد
واشنگتن‌پست سپس با اشاره به این موارد نوشت که کارآمدی برجام به این بستگی دارد که ایران به تعهدات خود برای تعلیق برنامه هسته‌ای خود پایبند باشد و دیگر طرفین توافق از جمله آمریکا نیز متعهد شوند که هیچ تحریم‌های جدید هسته‌ای در زمان اجرایی شدن برجام، علیه تهران ایجاد نکنند.
برخی از حامیان برجام، علیه تجدید تحریم‌های ایران در حال لابی کردن هستند زیرا نگرانند که ایران این تجدید تحریم‌ها را اینگونه تفسیر کند که آمریکا از تعهدات خود طبق برجام، سرپیچی می‌کند.
طبق این گزارش، کاخ سفید نگران نیست که تجدید تحریم‌ها، نقض برجام باشد اما استدلال کرده است که اختیار دارد حتی اگر تحریم‌های کنونی ایران منقضی شود، تهران را برای اقدامات بد تحریم کند.
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته در این باره به خبرنگاران گفت: «من در این برهه از زمان پیش‌داوری نمی‌کنم که آیا اوباما این لایحه را امضا می‌کند یا خیر اما این نکته را می‌گویم که اختیاری که کنگره از آن حرف می‌زند و می‌گوید که بخش اجرایی (دولت اوباما) باید برای مقابله با ایران داشته باشد، همان اختیارات اجرایی است که ما از قبل (در قبال ایران) داشته‌ایم».
طبق این گزارش، «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و دیگر حامیان تجدید تحریم‌های ایران معتقدند که تجدید تحریم‌های ایران، تحریم‌های کنونی ایران را تکمیل می‌کند و تحریم‌های اجباری جدیدی را برای آنهایی که در برنامه موشک بالستیکی ایران، تهدیدات سایبری و جاسوسی و سپاه پاسداران نقش دارند، ایجاد می‌کند. این لایحه همچنین نهادهای مالی ایران را از انجام معاملات دلاری با بانک‌ها در کشورهای سوم منع می‌کند.
 توقف تحقیقات درباره جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای
دادستان کل سوئیس تحقیقات درباره جاسوسی سیاسی از هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در«ژنو» را که یک ماه بعد از برگزاری گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران آغاز شده بود را متوقف کرد.
به نوشته خبرگزاری رویترز، دفتر دادستان کل سوئیس اعلام کرد شواهد کافی درباره افرادی که پشت این جاسوسی هستند، وجود ندارد.
این تحقیقات در ماه مه 2015 آغاز شد که یک بدافزار در رایانه‌های هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو پیدا شد.
دفتر دادستانی سوئیس روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحقیقات نشان داد که شمار چشمگیری از رایانه‌ها (سرورها و دستگاه‌های رایانه‌ها) در هتل ژنو با نوعی از بدافزار آلوده شده‌اند. این بدافزار با هدف جاسوسی ایجاد شده بود و اساساً برای جمع‌آوری اطلاعات رایانه‌های آلوده شده استفاده می‌شود».
یک منبع اعلام کرد که این بدافزار در رایانه‌های هتل «پرزیدنت ویلسون» که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 یک ماه قبل از آن در آنجا برگزار شده بود، کشف شده است.
دفتر دادستان کل سوئیس اعلام کرد که فرایند تحقیقات درباره این جاسوسی را به حالت تعلیق درآورده است زیرا هیچ مدرکی در خصوص هویت عاملان این برنامه جاسوسی به دست نیامده است.
زمانی که خبر جاسوسی از محل مذاکرات منتشر شد، بسیاری از رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های آمریکایی اسرائیل را متهم اصلی این کار معرفی کردند.
 رایزنی آمریکا با اروپا
برای استمرار تحریم‌های ضد ایرانی
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، واشنگتن به تلاش برای متقاعد کردن اروپایی‌ها به تحریم شرکت هواپیمایی ماهان ادامه می‌دهد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه از تلاش آمریکا برای متقاعد کردن کشورهای اروپایی به جلوگیری از پرواز هواپیماهای خطوط هوایی ماهان به این کشورها، خبر داده است.
کربی که در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد این گزارش گفت: «تحریم‌های ما علیه ماهان پابرجاست و تصمیمی برای تغییر آن‌ها نداریم».
وی در مورد اینکه آیا آمریکا اقدامی برای تغییر تصمیم اروپایی‌ها انجام می‌دهد یا نه، گفت: «ما به رایزنی دیپلماتیک با شرکای اروپایی خود در این رابطه ادامه می‌دهیم.»
او که با اصرار خبرنگار آسوشیتدپرس در این‌باره روبه‌رو شده بود، بار دیگر گفت: «ما به تعامل با شرکای اروپایی خود در مورد اقدامات تحریک‌آمیز و حمایت این کشور از تروریسم ادامه می‌دهیم.»
ماهان از جمله شرکت‌های ایرانی است که با وجود توافق هسته‌ای، به بهانه «حمایت از تروریسم» همچنان در فهرست تحریم‌های آمریکا باقی مانده است. با این حال اتحادیه اروپا این شرکت را تحریم نکرده و روزانه پروازهای آن به کشورهای اروپایی انجام می‌شود.
آمریکا ماهان را به انتقال سلاح و نیرو به سوریه متهم کرده و معتقد است که محدود کردن این خط هوایی می‌تواند به ایران فشار وارد کند.