kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
آیت‌الله موحدی‌کرمانی درخطبه‌های نماز جمعه تهران:

روشن شد که آمریکا خلف وعده کرده و دروغگوست

امام‌ جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه برجام هیچ نتیجه‌ای نداشت و روشن شد که آمریکا دروغ می‌گوید و خلف وعده می‌کند، تصریح کرد: آمریکا می‌گوید تحریم‌ها را بر می‌دارد، اما نه تنها تحریم‌ها را بر نمی‌دارد، بلکه آنها را بیشتر هم می‌کند، آمریکا را باید با جنایتش در دنیا رسوا کرد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران، با بیان اینکه نهضت عاشورا دارای بُعد تربیتی است، اظهار داشت: اسلام اصرار دارد ما بُعد تربیتی قیام عاشورا را باور کنیم و در زندگی از امام حسین(ع) درس بگیریم، ایشان یک تدبیر الهی انجام داد و نظام طاغوت را سرنگون کرد، در همه ارکان زندگی باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: اگر فردی می‌خواهد در زندگی سعادتمند شود، یک تابلو در مقابلش قرار دهد و تمام برنامه‌هایش بر مبنای تدبیر الهی باشد.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با تأکید بر اینکه تمام برنامه‌های حکومت اسلامی باید براساس تدبیر الهی باشد، گفت: جامعه اسلامی باید اتاق فکر داشته باشد و راه‌حل پیدا کنند، مشکلات را باید حل کرد. اگر فساد اداری و اخلاقی در جامعه وجود دارد، باید حل شود، اگر گرایش در برخی به آمریکاست، باید حل شود، هم از بُعد نفی‌ و هم اثباتی باید به آن توجه شود.
امام ‌جمعه موقت تهران با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به رشد علمی در کشور، افزود: به رشد علمی باید توجه شود، تقویت باورها به خصوص درباره نفوذ آمریکا باید تقویت شود، باید این باور ایجاد شود که مشکلات را خودمان حل کنیم، نباید این باور وجود داشته باشد که آمریکا را برای حل مشکلات داشته باشیم. به خود و این جمله «ما می‌توانیم» باور داشته باشیم، مشکلات جامعه را بررسی و تحلیل و آنها را حل کنیم.
وی حل مشکلات کشور را نیازمند مذاکره با آمریکا ندانست و گفت: تمام چیزهایی که جامعه به آنها نیاز دارد، باید برای کودک، نوجوان و جوان روشن کرد.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان مبنی برشناخته نشدن کتاب‌های جنایات آمریکا برای نسل جوان، تصریح کرد: چرا اینها در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود؟ چرا جوانان ما با این جنایات آشنا نمی‌شوند؟ چرا باید مقام معظم رهبری این جور درد دل کنند؟ نظام ما اسلامی است.
خطیب نماز جمعه تهران آمریکا را دشمن شماره یک مردم ایران و مسلمانان دانست و گفت: دشمنی با آمریکا باید در مراحل مختلف زندگی جوانان و نوجوانان تثبیت شود و آنها آن را باور کنند، باید جایگاه سیاست در دین روشن شود و افراد متحجر بد فکر نکنند.
وی تأکید کرد: باید باور کنیم که «ما می‌توانیم»، نگوییم نمی‌شود، مسئولان نگویند که نمی‌شود، همه این مشکلات حل‌شدنی است؛ ما می‌توانیم از طریق منفور کردن آمریکا در دنیا مقابل آن بایستیم و قدرت آن را در هم بشکنیم.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به رقابت‌‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا، خاطرنشان کرد: دو نامزد آمریکایی خوشبختانه خیلی بهتر از ما جنایات این کشور را مطرح می‌کنند، اگر بتوانیم جنایات آمریکا را خوب در دنیا روشن کنیم، کشورهای مرتجع منطقه می‌فهمند که از آمریکا چیزی نصیب‌شان نمی‌شود.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با تأکید بر اینکه برجام هیچ نتیجه‌ای نداشت و روشن شد که آمریکا دروغ می‌گوید و خلف وعده می‌کند، تصریح کرد: آمریکا می‌گوید تحریم‌ها را بر می‌دارد، اما نه تنها تحریم‌ها را بر نمی‌دارد، بلکه آنها را بیشتر هم می‌کند، آمریکا را باید با جنایتش در دنیا رسوا کرد.
خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به تشریح دلایل عقلانی مبارزه با آمریکا اشاره کرد و گفت: دشمنی با آمریکا وجهه دینی و عقلانی دارد. وی افزود: دشمنی با آمریکا دشمنی با عنصری است که به ضوابط انسانی پایبند نیست، قرارداد را امضاء می‌کند و زیر پا می‌گذارد، امکان دارد براساس مصالح عالیه خودمان با کفار قرارداد داشته باشیم، اما با آمریکا، نه، آمریکا به ضوابط انسانی هم پایبند نیست.
آیت‌الله موحدی‌‌کرمانی تأکید کرد: عقلانیت اجازه نمی‌دهد که با آمریکا مذاکره کنیم، مذاکره ما با آمریکا فقط در مسئله برجام بود که در جای خودش گفته شده است.
خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: ما جمهوری اسلامی هستیم، وقتی آمریکا دشمنی‌اش را آشکارا با اسلام بیان می‌کند، یعنی می‌گوید که من دشمن شما هستم.
ضرغامی: برخی‌ها تلاش داشتند
 پس از برجام ایران را دو قطبی کنند
به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، سید عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: روز 13 آبان، سالگرد تبعید حضرت امام(ره)، روز دانش‌آموز و تسخیر لانه جاسوسی است که به نوعی با مسئله استکبار جهانی و جنایت‌ها و ظلم‌هایی که آمریکای جهانخوار ضد مردم ایران داشته، مرتبط است.
وی با اشاره به فلسفه تسخیر لانه جاسوسی، بیان داشت: 9 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام‌خمینی(ره‌) فرمایشات متعددی درباره اینکه خطر آمریکا را در کشور باید جدی بگیریم، داشتند که عمدتا دولت موقت یا حساسیتی نسبت به آن نداشت و یا اعتقادی به آن فرمایشات نداشت و یا رفتار مشکوک در قبال آنها داشت که بعدها با افشای اسناد کشف شده از لانه جاسوسی مشخص شد که دولت موقت با آمریکایی‌ها در ارتباط بوده و حتی سخنگوی دولت موقت جاسوس آنها بود.
ضرغامی با بیان اینکه در تسخیر لانه جاسوسی دانشجویان پیرو خط امام به فرمایشات امام‌خمینی(ره) لبیک گفتند، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی سعی داشتند توطئه‌های امنیتی و قومیتی را در ایران طراحی کنند که با حمایت از چپی‌ها که می‌توانستند یک انقلاب را نابود کنند، دست به اقداماتی زدند که ناموفق بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود دانشجویان به طور نمادین و افشاگرانه چهار روز لانه جاسوسی را در دست بگیرند، افزود: ما فکر نمی‌کردیم دو ترم درس‌هایمان تعطیل شود، مردم در حمایت از دانشجویان به صحنه آمدند و نگذاشتند این آتش خاموش شود، اگرچه پشتیبانی امام راحل از دانشجویان را نباید در این موضوع نادیده گرفت.
وی با بیان اینکه دانشجویانی که در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشتند بعدها همگی از عناصر تاثیرگذار انقلاب اسلامی شدند، اظهار داشت: اگر افراد کمی نیز هستند که از شرکت در تسخیر لانه جاسوسی پشیمان و شرمنده هستند و مطالبی را نقل می‌کنند اینها قابل اعتنا نیستند. بیش از 30 نفر از آنهایی که در روز 13 آبان 58 حضور داشتند، در دفاع مقدس به شهادت رسیدند.
ضرغامی با بیان اینکه 444 روز اشغال سفارت آمریکا در تهران دستاوردهای زیادی داشت، گفت: اولین دستاورد آن از بین رفتن انتقال رسمی اطلاعات به دلیل قطع رسمی روابط بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مختل شدن سیستم‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا بر اثر افشار ارتباط‌های آنها، برملا شدن دست تعداد قابل توجهی از دست‌اندرکاران در جهت ارتباط با بیگانگان و اتحاد و انسجام نیروهای انقلاب و تمرکز بر روی دشمن اصلی که وحدت ملی ایجاد کرد، از جمله دستاوردهای اشغال سفارت آمریکا در سال 58 بود.
وی به امضای برجام بین ایران و 1+5 اشاره کرد و با بیان اینکه برجام یک داد و ستد بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این موضوع به خوبی به تعهدات خود عمل کرده اما طرف مقابل این کار را انجام نداده است.
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه پس از امضای برجام سعی شد در داخل ایران دو قطبی ایجاد شود، افزود: پس از انتخابات مجلس دهم سعی شد نمایندگان مجلس به دو قسمت برجامیان و نابرجامیان تقسیم شوند که اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا بودند.
ضرغامی با بیان اینکه غربی‌ها خود اعتراف می‌کنند که در منطقه سیاست‌های ایران موفق‌تر از آنها بوده، تأکید کرد: آنها خودشان اذعان می‌کنند که ایران جنگ نرم را از غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها در منطقه برده است.