kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
یک استاد اقتصاد مطرح کرد

دستور عجیب مدیران ماهان به خدمه پروازی

یک استاد اقتصاد دانشگاه، درکانال تلگرامی خود با ذکر اتفاق عجیبی که در پرواز تهران-مشهد هواپیمایی ماهان رخ داد، نوشت: وقتی بی‌تقوایی دست‌مایه اقتصاد و کسب و کار شود، برکت از زندگی و اقتصاد رخت بر می‌بندد.






حجت‌اله عبدالملکی نوشت: وقتی سه شنبه شب (11 آبان ماه) ساعت 20 سوار پرواز 1037 ماهان به مقصد مشهد شدیم، به اتفاق عجیبی برخوردیم.
وی با اشاره به هنجارشکنی و اقدام  ناشایست یکی از مسافران خانم که روی صندلی شماره k ردیف 24 نشست، افزود: وقتی از دو نفر از مهمانداران خواهر درخواست کردیم که به این خانم تذکر بدهند، هر دو گفتند: جزء وظایف ما نیست و ما به جز اعلام عمومی حفظ شئونات اسلامی در آغاز پرواز، اجازه نداریم به کسی تذکر بدهیم! یکی از خواهران مهماندار گفت: درباره این موضوع خیلی صحبت شده و در نهایت بنا شده به کسی تذکر داده نشود!
حتی وقتی یکی از خواهران مسافر خواست خودش به آن خانم تذکر بدهد، خواهر مهماندار با لحنی شبیه تهدید، انذار کرد که مسئولیت عواقب این کار به عهده خودت است! در نهایت تذکر توسط یکی از مسافران داده شد که البته با پرخاش و بی توجهی آن خانم همراه بود.
از مسئله اخلاقی داستان که بگذریم، عرض بنده درخصوص وجهه اقتصادی این اتفاق است.مدیران شرکت ماهان، که افرادی مسلمان و مومن هستند و به حرمت برخی هنجارشکنی‌ها واقف هستند، علی القاعده در راستای «مشتری مداری» تصمیم گرفته‌اند که به هنجارشکنان تذکر داده نشود (به قول خواهران مهماندار پرواز مذکور!).
البته این نوع از «مشتری‌مداری» اصولا برای حفظ کرامت انسانی نیست، بلکه برای «کسب سود بیشتر» از طریق جلب رضایت همه طیف‌های افراد جامعه(!) است .
اما مسئولان محترم واحدهای اقتصادی توجه کنند که با ترک امر به معروف و نهی از منکر، که از مصادیق ترک تقواست، هرگز سود و برکت واقعی ایجاد نمی‌شود، بلکه برعکس، براساس وعده الهی، تقواست که باعث برکت و زیادی رزق و بهبود اقتصاد می‌شود، چه در سطح خرد و چه در سطح کلان‌.
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند: اگر مردم ایمان بیاورند و تقوای الهی را رعایت کنند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشاییم. (اعراف/96)
براساس سنت الهی در جامعه اسلامی «گناه» بهره‌وری اقتصاد و برکت (سود واقعی) را کاهش می دهد .
درخواست می‌کنم در راستای احیاء امر به معروف و نهی از منکر، این موضوع را به اطلاع همه، بخصوص مسئولان واحدهای اقتصادی، برسانید.
در ضمن لازم است همگی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر حساس باشیم، چرا که روند موجود اصلا خوب نیست.
سال 85 که در یکی از پروازهای ایرانی به سمت ترکیه حضور داشتم، با وجود اینکه از آسمان ایران خارج شده بودیم، مهمانداران مرتب به چند نفری که هنجارشکنی کرده بودند تذکر می‌دادند. چند سال پیش هم در یک پرواز داخلی، مهمانداران نسبت به خواهری که همان هنجارشکنی را مرتکب شده بود بی‌تفاوت بودند، اما به درخواست ما به ایشان تذکر دادند، و حالا در سال 95 می‌گویند از ما خواسته شده است تذکر ندهیم(!)
ضمن تشکر از مسئولان و کارکنان محترم شرکت ماهان، هدف از ذکر نام این شرکت این است که مسئولان محترم دستورالعمل‌ها را اصلاح کنند و یا در صورت نیاز، توضیحاتی در این خصوص ارائه نمایند و در صورت کذب بودن ادعای خواهران مهماندار به ایشان تذکر دهند.