kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵

نبرد تن به تن با داعش در خیابان‌های موصل/ محله‌های شهر یکی پس از دیگری آزاد می‌شوند

نیروهای مسلح عراق نبرد با داعش را به خیابان‌های شهر موصل کشیده و هفت محله دیگر شهر را از چنگ تروریست‌ها خارج کردند.





سرویس خارجی -

اکنون 20 روز از آغاز عملیات موصل (بامداد دوشنبه 26 مهر) می‌گذرد و نیروهای رزمی عراق اعم از نظامیان، پیشمرگ‌ها و بسیج مردمی با روحیه عالی در محورهای مختلف در حال پیشروی هستند.
این نبرد در نوزدهمین روز به خیابان‌های موصل کشیده شد؛‌ تسنیم به نقل از شبکه «السومریه نیوز»‌ گزارش داده، «دیروز ارتش عراق در کرانه شرقی رود «دجله» ‌وارد موصل شد و محله «الانتصار» اولین جایی بود که به روی ارتش گشوده شد و سپس، محله‌های «الملایین»، «السماح»، «الخضراء»، «کرکوکلی»، «القدس» و «الکرامه» در ساحل چپ موصل از اشغال تروریست‌ها خارج شده و تحت کنترل نیروهای دولتی درآمدند.»
ناظران می‌گویند، موفقیت نیروهای عراقی در برابر داعش، فراتر از حد انتظار است.
طبق آماری که «رائد شاکر جودت» فرمانده پلیس فدرال عراق ارائه کرده، تاکنون حدود 1000 تروریست داعش به هلاکت رسیدند. به گفته خبرنگار شبکه العراقیه، در برخی محلات موصل هم، مردم علیه عناصر داعش قیام کرده‌اند. حدود 18 هزار غیرنظامی نیز طی دو هفته اخیر توانسته‌اند از این شهر فرار کنند.
هنوز دقیقا مشخص نیست که شخص «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش در کدام منطقه موصل حضور دارد. در هر حال، دیروز یک فایل صوتی منتسب به بغدادی، منتشر شد و وی به هوادارانش توصیه کرد که مقابل نیروهای دولتی مقاومت کنند. در همین حال، «جان دوربان» سخنگوی ائتلاف آمریکایی ضدداعش گفت، بغدادی در حال حاضر کنترل بر نیروهایش را از دست داده است.
در غرب استان نینوا نیز نیروهای بسیج مردمی بر همه محورهای مواصلاتی موصل به سوریه مسلط شده‌اند.
چهارشنبه گذشته اتوبان «موصل - رقه» تحت کنترل بسیج مردمی درآمده بود.
نیروهای بسیج مردمی همچنین، حمله سنگین عناصر داعش به منطقه «الشرقاط» را دفع کردند. در این حمله، 13 تروریست داعش به هلاکت رسیدند و از نیروهای امنیتی، تنها یک نفر شهید شد و هفت عضو بسیج مردمی نیز مجروح شدند.
سایر رویدادها
* سخنگوی ارتش آمریکا اعلام کرده، در شرایط کنونی هیچ طرح و برنامه‌ای برای اعزام مشاوران نظامی آمریکایی به شهر موصل وجود ندارد.
* شورای امنیت استفاده داعش در موصل از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی را محکوم کرد.
*‌ سفیر  عراق در پاکستان اعلام کرده، دولت و مردم عراق مشتاقانه آماده استقبال از زائران اربعین حسینی(ع)‌ هستند.
* امارات دفتر شبکه اسکای نیوز در بغداد را تعطیل کرد. خودداری کارکنان این شبکه از به کار بردن تعبیر نادرست «شبه‌نظامی» برای بسیج مردمی، علت این اقدام امارات اعلام شده است.