kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵

خروج ناگهانی نیروهای گارد ملی عربستان از مرزهای یمن

دولت سعودی در اقدامی غیر‌منتظره از خروج نیروهای گارد ملی این کشور در نجران (در مرز با یمن) خبر داد.




سرویس خارجی-

شهرهای جنوبی یمن از جمله «نجران»، «جیزان» و «عسیر» در ماه های گذشته آماج حملات دقیق موشکی انصارالله یمن بوده است. ده ها پایگاه سعودی در این شهر هدف موشک‌های بالستیک انقلابیون یمن قرار گرفته و اخیرا فرودگاه شهر نجران نیز توسط موشک «برکان 1» هدف قرار گرفت. این مسئله باعث هراس زیادی در جنوب عربستان شده است. در این ارتباط آل‌سعود اعلام کرده نیروهای گارد ملی خود را از مناطق مرزی این کشور خارج کرده است. به گزارش فارس، این خبر در زمانی که ارتش عربستان در جنوب این کشور در نبرد با یمنی‌ها دچار خسارت هنگفت شده، عجیب به نظر می‌رسد. شبکه خبری «المسیره»، گزارش داده انتشار این خبر که پایگاه های رسمی عربستان از جمله خبرگزاری رسمی این کشور آن را منتشر کرده، گمانه‌های متعددی را به میان آورده از جمله اینکه ممکن است این اقدام در پی شکست نیروهای گارد ملی تحت نظارت «متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز‌» پسر پادشاه پیشین عربستان و وزیر گارد ملی این کشور در برابر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صورت گرفته باشد. خبرگزاری رسمی عربستان هم اعلام کرده در پایان عملیات نیروهای گارد ملی در مرزهای جنوبی در منطقه نجران «متعب بن عبدالله» وزیر گارد ملی این کشور از فرماندهان این نیروها استقبال کرده‌ است.
شبکه خبری «المسیره» اما در گزارش خود احتمال داده که با عقب نشینی نیروهای گارد ملی، عربستان  خواسته مزدوران وابسته به گروه‌های تروریستی را از سوریه و یمن به این منطقه اعزام کند و به جای نیروهای گارد ملی در نجران مستقر کند. پیش از این نیز روزنامه لبنانی «الاخبار» گزارش داده بود خودروهای وابسته به تروریست‌هایی که اخیرا از سوریه و یمن به نجران آمده‌اند نشان می‌دهد خشم مردم نجران را برانگیخته است. این روزنامه گزارش داده بود که عربستان بعد از ناتوانی در مقابله با ارتش یمن در شهرهای جیزان، نجران و تلفات بالای نیروهای ارتش و گارد ملی این کشور در مرز جنوبی خود، تصمیم گرفته از تروریست‌های سوری در این مناطق استفاده کند.
خبر دیگر اینکه، سفیر عربستان در آمریکا در پاسخ به سوالی در این باره که «عربستان چه زمان حمله با بمب‌های خوشه‌ای به یمن را متوقف می‌کند»؟ پاسخ داده «حمله عربستان به یمن همانند کتک زدن همسر است.»!  «عبدالله بن فیصل» تاکید کرده سوال در مورد توقف حمله به یمن مانند این است که سوال کنید آیا کسی از کتک زدن همسرش دست برمی‌دارد یا نه!