واکاوی تاریخ سینمای ایران
پروژهای برای جلب مردم به سینما
سعید مستغاثی
در این بحبوحه که به هرحال برخورد منفی اقشار مختلف مردم به خصوص در شهرستانها با سینمای مبتذل فیلمفارسی و موج نو شبهروشنفکری روشن و مشخص بود، عناصر به اصطلاح فرهنگی رژیم شاه و به خصوص آنان که در ارتباط با محافل خارجی بودند، پروژههای متعددی را برای جلب مردم به سالنهای سینما طراحی میکردند. از جمله ابراهیم گلستان که در زمره عناصر مورد اعتماد دربار و همچنین سرویسهای جاسوسی و اطلاعاتی بریتانیا بود و بسیاری از پروژههای آنها را به انجام رساند. اما یکی از مهمترین پروژههای مشترک انگلیسی/درباری او (که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است) ساخت و تولید فیلمیدرباره مراسم و مناسک حج بود که تحت عنوان فیلم «خانه خدا» و به اسم جلال مقدم و ابوالقاسم رضایی در ماه رمضان سال 1345 برپرده سینماها
رفت.
شاید تا زمان نمایش خصوصی فیلم «خانه خدا» در یکی از جلسات نمایش فیلم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در خانه شهریاران جوان و در تابستان 1387 که نعمت حقیقی نامه جدید ابراهیم گلستان را پس از نمایش فیلم خواند، کمتر کسی حتی مورخی همچون محمد تهامینژاد(که در آن جلسه حضور داشت) از نقش گلستان در فیلم «خانه خدا»، از جمله نوشتن نریشنهای آن، مطلع بود و از مشارکتش با یک فراماسون رده بالای هندی به نام «گاپی چند هندوجا»(و مرتبط با جاسوسانی همچون سر شاپور ریپورتر) که گفته میشود یکی از 9 میلیاردر انگلیسی است، خبر داشت که اصلا این میلیارد فراماسون رده بالای هندی/انگلیسی اساسا سرمایه فیلم را فراهم آورد تا با مساعدت و وساطت شخص شاه نزد ملک فیصل (پادشاه وقت عربستان سعودی) و کمک دربار، فیلمبرداری از اماکن مقدس مکه و مدینه (که تا آن زمان ممنوع بود) امکان پذیر شده و فیلم در 80 کشور جهان، نمایش عمومیپیدا کند!
این درحالی است که فیلم «خانه خدا، اولا قرار بود اقشار مذهبی و معتقد که به دلیل فساد و فحشاء سینمای طاغوت از آن دوری میکردند را جذب سالنهای سینما کند و ظاهرا به آنها ثابت نماید که سینما آنچنان که آنها فکر میکنند محل فساد و فحشاء نیست و میتواند فیلمهای مذهبی و دینی هم نمایش دهد و از طرف دیگر درحالی که نهضت حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با تبعید ایشان در شرایط رشد و شکوفایی قرار گرفته بود، با نشان دان مکرر تصاویر ملک فیصل و شاه در مراسم حج و نمایش اسلام پناهی آنها، این گونه القاء نماید که اسلام آن نیست که امام خمینی و یارانشان میگویند و رژیم شاه نیز یک حکومت مبتنی بر احکام و قوانین اسلامیاست و در واقع سخنان حضرت امام مبنی بر اینکه شاه و رژیمش، اسلام را در خطر انداخته اند، زیر علامت سوال برود.
آن هم در زمانی که حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) نهضت خود را شروع کرده و آن را در تبعید نیز به حول و قوه الهی و با عزم راسخ ادامه داده و موجب جذب بسیاری به اسلام اصیل و ناب شده بودند . البته در چنین زمان و شرایطی، محافل و کانونهای استعماری سعی در طرح اسلام درباری و آمریکایی داشتند که در وجود اسلام پناهانی همچون ملک فیصل و شاه ایران تبلور مییافت.
سرکردگان آل سعود، آنچنان درپی تبلیغ خود و اسلام پناهی پادشاهشان در فیلم «خانه خدا» بودند که به قول گفتار فیلم، مجوز فیلمبرداری از صحنهها، اسناد و گنجینههایی را دادند که چه قبل و چه بعد از آن (تا به امروز) به هیچ کس یا گروه دیگری نظیر چنین مجوزی را نداده اند.
نحوه اکران فیلم «خانه خدا» به گونه ای بود که برای نمایش آن تابلوهای تبلیغاتی سالنهای سینما را از تصاویر فیلمهای مبتذل و مستهجن قبلی پاک کردند تا جماعت متدین و معتقد که سینما را تحریم کرده بودند، در هنگام ورود به آن سالنها دچار شک و دودلی نشوند. در واقع میخواستند آن جماعت متدین را که بنا به فتاوی مراجع دینی خود، سینما رفتن را به دلیل نمایش تصاویر قبیحه و مستهجن حرام میدانستند، با سینمای آن روزگار آشتی داده و پایشان را به سالنهای سینما باز کنند تا بعد از آن، فضای مفسده انگیز کاباره و کافه را که با نمایش فیلمهای مبتذل به خورد دیگران داده بودند، به آنها نیز تزریق نمایند تا این بخش عظیم از جامعه را هم به فساد و فحشاء بکشانند.